2022-02-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
I denna tråd tänkte jag att vi tillsammans ska samla ihop och titta på konkreta poänger som beskriver vitas privilegier. Detta för att få en överblick om vad det konkret är som en del menar med att vita människor är priviligerade.

Vad är det för privilegier vita människor har i västvärlden, som icke-vita inte har?

Ett välkänd konkret exempel som oftast lyfts upp här i Sverige är detta med att vita svenskar med “svenskklingande” namn har lättare att svar än de som söker jobb med “utlandsklingande namn”.

Har vi fler konkreta exempel?
Privileger? Det är ju inte ett privilegium att vara vit i Sverige idag, det är ju en synd! När man ser en ansökan med "vi ser gärna en annan bakgrund än svensk till platsen " då vet man hur jävla fucked up det är.
Citera
2022-02-08, 10:40
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Privileger? Det är ju inte ett privilegium att vara vit i Sverige idag, det är ju en synd! När man ser en ansökan med "vi ser gärna en annan bakgrund än svensk till platsen " då vet man hur jävla fucked up det är.
Ja och vi får aldrig prata om Vår kultur el kulturarv, medan varenda lilla minoritetsgrupp får fira och uppmärksammas och hejade på.
Citera
2022-02-08, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Så namnen Ahmed och Mohammed är svenska namn trots att de namnen är från en annan kontinent medan Miguel Hernandez och Tolkovic är exotiska och icke-svenska trots att de är europeiska namn. Där ser man. Kom på... kan det vara för att Sverige horade för Turkiet som det är så?!

Ahmed och Mohammed är namn som härstammar från muslimska länder men efter muslimernas intåg i Sverige under denna långa tid kan man anse, och det är så, att dessa namn som Ali, Ahmed och Mohammed osv har blivit svenska. Namn som Miguel Hernandez som härstammar från Spanien alt. Mexiko är inte svenska namn överhuvudtaget eftersom Sverige aldrig någonsin har haft en ens liten del av dessa människor i Sverige. Samma sak med Tolkovic som härstammar från Serbien, Kroatien osv. Dessa har aldrig befunnit sig i Sverige i större grupp.

Turkiet?
Citera
2022-02-08, 11:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Namn som Ahmed, Mohammed kan väl knappast räknas som exotiska och icke-svenska?
Bra försök till trollande snubben.
Citera
2022-02-08, 11:05
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Att det är lättare att få jobb med ett namn som är lokalt, snarare än exotiskt, har inget med privilegier att göra utan det har att göra med att man vill ha människor som liknar en själv i sin närhet. Åker du till, jag vet inte.. Ghana.. Så är det nog ingen direkt fördel att heta Sven E. Banan.

Beror helt på var man söker jobb. Inom kultur och tex Konstfack, konstmuseum, reklam, tv etc är det en fördel att vara svart och ha ett konstigt namn.

Edit: jag har väninnor med svarta barn och de får förfrågningar dagligen om olika reklam och fotouppdrag. Jag som har blonda barn som är med på en hemsida för foto och statister har fått en förfrågan de senaste tre åren.
Citera
2022-02-08, 11:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Beror helt på var man söker jobb. Inom kultur och tex Konstfack, konstmuseum, reklam, tv etc är det en fördel att vara svart och ha ett konstigt namn.

Edit: jag har väninnor med svarta barn och de får förfrågningar dagligen om olika reklam och fotouppdrag. Jag som har blonda barn som är med på en hemsida för foto och statister har fått en förfrågan de senaste tre åren.
Ja, jo det förstås. Men nu tänker jag på den riktiga världen, utanför den kompisrunkande kultursfären.
Citera
2022-02-08, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bra försök till trollande snubben.

Hahaha du orkar inte svara på det för du vet att jag har rätt. Är det att du är 50 år och inte orkar?

Ahmed och Mohammed härstammar från muslimska länder. Eftersom muslimernas större intåg i Sverige under en längre tid har dessa namnen som Ali, Ahmed och Mohammed blivit svenska. Inte namn som härstammar från ex. Mexiko eller Serbien som Miguel eller Tolkovic eftersom dessa aldrig har befunnit sig i Sverige ens i en liten grupp.

Troll? Kan inte vara lätt att vara 50 bast knegare 10 timmar om dagen med en lön 22000 efter skatt i månaden… har du ens tid till att skriva nu?
Citera
2022-02-08, 11:19
Medlem
Amazon-mannens avatar
Som vit är det mitt privilegieum att få leva som jag vill utan att islam och andra sopstationsreligioner ska bestämma över mig.
Negrer är gäster.
Citera
2022-02-08, 11:24
Medlem
Reser en hel del i sällskap med en svart man, jag är kritvit. Båda med svenskt medborgarskap och pass, båda med helt rent register. Det är helt otroligt att se hur ofta han blir ”slumpmässigt” utvald i säkerhetskontroller och tull. Jag råkar ALDRIG ut för något liknande.
Citera
2022-02-08, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Kul tråd, bidrar med "kvinno studien" som "uppfann" begreppet "white privilige" där finner du även de 46 "bevisen" (självupplevda.....) som beskriver vitas (och sedamera manliga vita priviligier).

väl värt att läsa, det är "white priviliges" motsvarighet till fysikens "Principia Mathematica", men helt utan vetenskapliga (eller andra) beläg än "-jag har fitta därför är det så..."

WHITE PRIVILEGE AND MALE PRIVILEGE: A Personal Account of Coming to See
Correspondences Through Work in Women's Studies (1988)
https://www.collegeart.org/pdf/diversity/white-privilege-and-male-privilege.pdf

Vita kvinnor har i genomsnitt längre graviditeter än vissa andra.... färger.

Det är ett bevis på Name-bias, det är kulturellt (färgmässigt...) oberonde....

Många tycks såhärlångt i tråden försökt forcera över name bias till "whiteprivilige".....

Anledningen att vita har längre graviditeter och att vita barn har längre barndom än färgade, som blir vuxna tidigare, är pga hjärnans utveckling.

Desto smartare en individ är, desto längre barndom behöver den. Det är ju under barndomen som barnet hjärna utvecklas. Detta är kodat i DNA och är genetiskt.

Det samma gäller för alla djur.

Alla som har växt upp med blattar känner tex att de generellt utvecklas och blir fortare ”vuxna” än vita barn.
Citera
2022-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Ahmed och Mohammed är namn som härstammar från muslimska länder men efter muslimernas intåg i Sverige under denna långa tid kan man anse, och det är så, att dessa namn som Ali, Ahmed och Mohammed osv har blivit svenska. Namn som Miguel Hernandez som härstammar från Spanien alt. Mexiko är inte svenska namn överhuvudtaget eftersom Sverige aldrig någonsin har haft en ens liten del av dessa människor i Sverige. Samma sak med Tolkovic som härstammar från Serbien, Kroatien osv. Dessa har aldrig befunnit sig i Sverige i större grupp.

Turkiet?
Nej, de namnen är inte svenska och kommer aldrig att betraktas som svenska. Det måtte du väl ändå begripa. Likaså gäller namnen Miguel Hernandez och Tolkovic.

2019 bodde det i Sverige sammanlagt 58 508 personer som antingen själva var födda i Chile eller hade minst en förälder som var det. Sen finns det ju folk från andra latinoländer i Sverige men jag orkar inte leta efter siffran.

2019 fanns det sammanlagt 234 880 personer i Sverige som antingen själva var födda i Jugoslavien eller dess efterträdarstater, eller vars båda föräldrar var det.

Nämnde Turkiet för där finns en hel del med namnet Ali, Ahmed och Mohammed. Som vi alla vet gick Sveriges konung Karl XII och vilade ut hos turkarna. Var god vän med dem då.

"Den storslagna planen på ett svensk-turkisk-tatariskt anfall mot gemensamma arvfienden Ryssland hade inte materialiserats – trots upprepade löften från Karl XII om att en svensk armé snart skulle stå redo att angripa moskoviterna."

https://popularhistoria.se/krig/svenska-krig/karl-xii-s-onodiga-kalabalik-i-bender
Senast redigerad av ViskSten 2022-02-08 kl. 12:14.
Citera
2022-02-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Ja och vi får aldrig prata om Vår kultur el kulturarv, medan varenda lilla minoritetsgrupp får fira och uppmärksammas och hejade på.

De e Riktigt sjukt, kan tänka mig ett bokbål och kultrubål av det svenska kulturarvet inom loppet av 100 år . Skulle inte förvåna mig alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in