2022-02-08, 09:54
Medlem
[quote=Svartediket|7900591]
Har de brukt så mye tid og ressurser på en person som skal sjekkes ut av saken? That's it, liksom?

Ja, og hvordan kan de anholde og sigte ham, hvis de ikke har fundet noget mistænkeligt, eller noget der tydede på, at han var med på et drab, som han først blev sigtet for… De havde trods alt haft ham overvåget længe med den helt store kk-pakke. Så enten er det virkelig skidt politiarbejde, eller også får vi ikke hele historien.
Senast redigerad av rlk73 2022-02-08 kl. 10:11.
Citera
2022-02-08, 09:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
I den store sammenhengen utgjør nok utgiftene til Bar-code prosjektet en brøkdel. Det var viktig for politiet å gripe det lille halmstrået mot krypto og monero som de hadde, noe jeg tror var vellykket for å lukke noen dører.

Ved siden av å følge kryptosporet, er nok hovedfokus inn mot en tiltale nettopp å lukke så mange dører som mulig.

Jeg mistenker at denne "Operasjon Frank" ikke bare handlet om å følge med på RU.
I Krimpodden sier de at politiet ikke fant noe på RU. Men de sier også at "Frank"
gjennom "vennskapet" med RU "blir en del av hans liv og hverdag".
Så jeg tenker jo at de kanskje ikke bare har brukt denne muligheten til å følge RU
sine tastetrykk på politi-PC'en i leiligheten - i to måneder. Uten, tilsynelatende, å
finne noe. For så å arrestere og sikte ham?
Citera
2022-02-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsvogeren
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mydpd/polititeori-om-hagen-forsvinningen-derfor-er-huset-aasted-for-drap

De har på flere pressebriefer sagt at S4 er åsted for et drap. Men selvfølgelig uten et lik vil det være vanskelig å vite noe 100%

Du får lese det på nytt. Det er VGs ordkløveri fra A til Å. Står opp til flere ganger at det er noe politiet mener og har som èn mulig teori. Meg bekjent har de aldri gått ut med vet.
Citera
2022-02-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Jeg tror RU har skrevet trusselbrevet og jeg synes RU passer inn i denne beskrivelsen :

Narsisstisk peronlighetsforstyrrelse
Kjennetegn
Typiske kjennetegn (diagnostiske kriterier) er at personen

har en overdreven oppfatning av egen betydning (grandiositet)
er opptatt av fantasier om ubegrenset suksess og makt
oppfatter seg selv som «spesiell» og enestående, og derfor helst bør omgås andre spesielle mennesker med høy sosial status
krever overdreven beundring
mener å ha spesielle rettigheter
utnytter andre for egne behov
mangler empati
er opptatt av misunnelse
er arrogant
Bak fasaden vil personen ofte være svært sårbar og lett føle skam som han eller hun har vanskeligheter med å vedstå seg. Dette er forbundet med en sterk uvilje mot å føle seg liten og hjelpeløs. I fagterminologien uttrykkes dette som at separasjonsangsten er benektet. En person med denne personlighetstypen fremstår derfor gjerne som selvtilstrekkelig og med lite behov for andre, annet enn som «beundrende speil». Det følger da også med en redusert evne til å forstå og anerkjenne andres følelser og behov.

Krenkelser og narsissistisk raseri
Personer med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har en skjør (narrativ) identitet. Dette medfører at de lett blir krenket og at (dagligdagse) krenkelser kan utløse et narsissistisk raseri. Et narsissistisk raseri er svar på en opplevd fornærmelse og gir seg ikke umiddelbart når kilden til raseriet er borte. Et narsissistisk raseri krever gjerne oppreisning eller hevn.

Temperament, følelser og tilknytning
Personer med narsissistisk personlighetsforstyrrelse er gjerne ambisiøse med grandiost selvbilde, og de er sosialt dominante. De har imidlertid vansker med å leve opp til sine ambisjoner
Denne beskrivelsen kunne også passe veldig godt til TH....
Ingen mennesker er vel kun det ene eller det andre, men en blanding av gode og mindre gode egenskaper. Se på Arn* Tr* holt f eks. Han er en smart fyr med store idealistiske tanker, fredselskende og vennlig, diplomat. MEN også en del andre egenskaper som ikke er fullt så hyggelige. Det interessante er når det bikker over, når moral og etiske normer forsvinner og den egoistiske og narsissistiske siden tar overhånd.
Citera
2022-02-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Denne beskrivelsen kunne også passe veldig godt til TH....
Ingen mennesker er vel kun det ene eller det andre, men en blanding av gode og mindre gode egenskaper. Se på Arn* Tr* holt f eks. Han er en smart fyr med store idealistiske tanker, fredselskende og vennlig, diplomat. MEN også en del andre egenskaper som ikke er fullt så hyggelige. Det interessante er når det bikker over, når moral og etiske normer forsvinner og den egoistiske og narsissistiske siden tar overhånd.

AT er et meget godt eksempel på en person med narssisitiske trekk.
Citera
2022-02-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Du får lese det på nytt. Det er VGs ordkløveri fra A til Å. Står opp til flere ganger at det er noe politiet mener og har som èn mulig teori. Meg bekjent har de aldri gått ut med vet.

Mulig jeg gikk for langt i min påstand der. Tar det til etterretning. Sitter å leter i NRK sitt arkiv nå for å se hva jeg finner.
Citera
2022-02-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, det må finnes noe..
Hvem det kan være er ikke godt å si, men Fir#st Hou#se har jo vært nevnt.
Ellers har jo TH en god redaktør-venn, Borlaug, som også er forfatteren bak de mange og lange mailene slik jeg har forstått det.
Kanskje er det TH og BB som sitter der å styrer hva FH skal skrive, hvem vet.
Siste taktikk nå er at RU er den nye psykopaten..

Ja! Utrolig nok.

TT kan ikke lenger fortsette å male og kverne og male på, om at politiet ikke har etterforsket RU godt nok.

Da er personangrep mot RU neste. Karakterdrap og fjerndiagnoser.

Det synes som desperate angrep mot RU. Fordi politiet tilsynelatende ikke har gått i RU-som-syndebukk-fellen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg fikk bare så vondt av RU. Mulig det var en slags beskyttertrang. Har bare så vanskelig for å se for meg at han er så sleip at han skjønte hva opplegget gikk ut på. Tenk hvis det var en selv, hvem er det som ville trodd at de kunne rotet seg opp i noe sånt. Tenk hvis for eks det går et lys opp for en og man forstår man har sittet i lange samtaler med GM/ bakmann. Hypotetisk sett for ikke å terge på meg TT.

Klart det er en mulighet for at det er ham som sendte Thor mailen.
Da er han dummere og mer grisk enn det som her idag er blitt foreslått.

Man kan falle dypt når man trader bitcoin, valuta og aksjer. Her er han jo en av millioner som taper hver dag.
Det er vel heller TH som skulle kurset han, han tjente visst 10 mill på den Monero handelen, stemmer ikke det? Systematisk planlegging ruler.

Ja jeg vet ikke hva TH kan ha tjent på Monero-oppkjøpene han har gjort.

Det er jo et stort spørsmål hvem som opprettet Monero-kontoen, hvem sitt navn kontoen står i, og hvem som disponerer datautstyret som ble brukt.

Sånn rent teoretisk, kan TH ha opprettet Monero-kontoen i en annen sitt navn. En planlagt syndebukk. Uten at syndebukken er klar over det. Ved hjelp av stjålet eller tjuvlånt id. Feks.

Hvis TH skulle ha én eller flere hemmelige dataenheter, som kun blir brukt med stjålet eller tjuvlånt id, så vil krypto- og datasporene hvis de blir løst, kun lede til falske id'er.

Kanskje pluss hvor i verden GM som disponerer falsk id har befunnet seg, i de tilfeller falsk id har vært pålogget internett. Det kan gi indikasjoner på hvor GM har befunnet seg.
Citera
2022-02-08, 12:07
Medlem
Citat:
Mulig jeg gikk for langt i min påstand der. Tar det til etterretning. Sitter å leter i NRK sitt arkiv nå for å se hva jeg finner.

Jeg fant denne

Lørenskog-saken: Politiet mener fortsatt boligen er åsted for drap

https://www.nrk.no/norge/lorenskog-saken_-politiet-mener-fortsatt-boligen-er-asted-for-drap-1.15011619
Citera
2022-02-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Jeg tror RU har skrevet trusselbrevet og jeg synes RU passer inn i denne beskrivelsen :

Narsisstisk peronlighetsforstyrrelse
Kjennetegn
Typiske kjennetegn (diagnostiske kriterier) er at personen

har en overdreven oppfatning av egen betydning (grandiositet)
er opptatt av fantasier om ubegrenset suksess og makt
oppfatter seg selv som «spesiell» og enestående, og derfor helst bør omgås andre spesielle mennesker med høy sosial status
krever overdreven beundring
mener å ha spesielle rettigheter
utnytter andre for egne behov
mangler empati
er opptatt av misunnelse
er arrogant
Bak fasaden vil personen ofte være svært sårbar og lett føle skam som han eller hun har vanskeligheter med å vedstå seg. Dette er forbundet med en sterk uvilje mot å føle seg liten og hjelpeløs. I fagterminologien uttrykkes dette som at separasjonsangsten er benektet. En person med denne personlighetstypen fremstår derfor gjerne som selvtilstrekkelig og med lite behov for andre, annet enn som «beundrende speil». Det følger da også med en redusert evne til å forstå og anerkjenne andres følelser og behov.

Krenkelser og narsissistisk raseri
Personer med narsissistisk personlighetsforstyrrelse har en skjør (narrativ) identitet. Dette medfører at de lett blir krenket og at (dagligdagse) krenkelser kan utløse et narsissistisk raseri. Et narsissistisk raseri er svar på en opplevd fornærmelse og gir seg ikke umiddelbart når kilden til raseriet er borte. Et narsissistisk raseri krever gjerne oppreisning eller hevn.

Temperament, følelser og tilknytning
Personer med narsissistisk personlighetsforstyrrelse er gjerne ambisiøse med grandiost selvbilde, og de er sosialt dominante. De har imidlertid vansker med å leve opp til sine ambisjoner

Nå vet jeg alt for lite om RU til å vurdere hans personlighet, men jeg bet meg merke i en svært urovekkende opplysning i en VG-artikkel.

RU var bitter over at TH hadde tjent penger på Monero som TH hadde kjøpt for å betale løsepenger.(!) Jeg klarer ikke å skjønne at det er mulig å ha slike tanker i en så alvorlig sak, der han selv er siktet.
Citera
2022-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Nå vet jeg alt for lite om RU til å vurdere hans personlighet, men jeg bet meg merke i en svært urovekkende opplysning i en VG-artikkel.

RU var bitter over at TH hadde tjent penger på Monero som TH hadde kjøpt for å betale løsepenger.(!) Jeg klarer ikke å skjønne at det er mulig å ha slike tanker i en så alvorlig sak, der han selv er siktet.

En ting er å være bitter. En annen ting er at man faktisk sier det til politiet i avhør. Både de første avhørene og de etter operasjon frank har han opphøyd sine egne ferdigheter og skrytet av dem til politiet. Da er det ikke VG går såpass langt i sitt karakterdrap på RU.

Citat:
I avhøret legger han ut om sitt store talent for å forstå og analysere markedet for kryptovaluta. Tom Hagens sønn omtaler ham som en uslepen diamant med referanse til talentet, forteller «kryptomannen» til politiet.

Citat:
Til politiet forteller «kryptomannen» at han ser likhetstrekk mellom Hagen, som han omtaler som en smart mann – og seg selv. Likhetene går mest på hvordan de ser på det globale markedet.

Citat:
Om seg selv sier han at styrken først og fremst er å kunne lese markedet. Der er han best og kan bli virkelig stor, forteller han. Som investeringsrådgiver for Hagen kunne han enkelt ha tredoblet milliardærens verdier. Selv foreslo «kryptomannen» at han skulle få 30 prosent av overskuddet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nA89vB/kryptomannen

Citat:
Han antok at hodejegeren hadde lest Facebook-innleggene, og var blitt imponert over treffsikkerheten i krypto-spådommene hans.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7doapK/operasjon-frank
Citera
2022-02-08, 13:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis TH skulle ha én eller flere hemmelige dataenheter, som kun blir brukt med stjålet eller tjuvlånt id, så vil krypto- og datasporene hvis de blir løst, kun lede til falske id'er.

Det trengs ingen falske id'er for å benytte en enhet eller sende en epost via TOR.
Tipper den eneste falske id'en som er brukt, er den vi allerede kjenner til, og at
den kun er brukt til å opprette kryptokontoer.

Spørsmålet er jo når TH evt. kan ha benyttet evt. enheter, hvor han var og om politiet på
de tidspunktene hadde KK på ham. Hvis de kjørte KK på ham fra det øyeblikket
hovedhypotesen ble endret i juni 2019, bør de ha en viss formening om han
kan ha sendt den påfølgende eposten eller ikke. Tror det er slik de må prøve
å knytte enheten(e) til bestemte personer.

Såvidt jeg har forstått, hadde politiet installert mikrofoner og kameraer både i huset og bilen.
Hvis dette ble gjort tidlig nok, bør de ha hatt god kontroll på THs bevegelser.
Så kan de da ha funnet ut hvor han var da denne eposten ble sendt, og sjekket
basestasjoner og trådløs aktivitet i området på det angitte tidspunktet.

Jeg er forøvrig ikke noen datakyndig person, så mulig noen andre har en bedre
fremstilling av en mulig måte å spore dette på.
Citera
2022-02-08, 13:18
Medlem
Citat:
En ting er å være bitter. En annen ting er at man faktisk sier det til politiet i avhør. Både de første avhørene og de etter operasjon frank har han opphøyd sine egne ferdigheter og skrytet av dem til politiet. Da er det ikke VG går såpass langt i sitt karakterdrap på RU.

Ja, det virker som om det er total mangel på å skjønne alvoret i saken. Dette er enten en drapssak, eller en kidnappingssak. Han er selv siktet i saken. Fokuset hans er på penger, og på sine egne overlegne ferdigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in