2022-02-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Man vet inte allt än men en del tyder på att folk som tränar väldigt mycket kan bli sjukare än andra.
Jag är mest nyfiken på vad de kommer fram till när det gäller blodgrupp.

Hård träning kan ge infektionskänslighet tillfälligt. Är redan känt.
Citera
2022-02-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilket är en helt korrekt bedömning. Det finns absolut noll anledning att testa folk (som inte befinner sig inom sjukvården) under denna omicronvåg. Släng resurserna på sjukvårdsanställda så folk får tillbaka kollegorna snabbare. Jag tycker nästan det ska vara ett krav att vara anställd inom vården, eller riskgrupp (SÄBO, inlagd på sjukhus etc) för att ens få ta ett PCR test. Enda anledningen till att fortsätta testa den breda massan hade varit om ett positivt PCR test (man tagit själv) fördes in i en statistik och som sedermera ger ett giltigt immunitetsbevis. Men så fungerar det inte i Sverige.

Om du har en privat sjukförsäkring med olycksfall och livförsäkring har den ett invaliditetsskydd så att om du tex skulle få bestående men av en covid som inte i sig kräver sjukvård kan det motsvara en viss procentsats invaliditet.
Då är det korkat att slopa pcr-test för allmänheten.
Det behövs fortsatt statistik och övervakning med tanke på framtiden.
Citera
2022-02-07, 23:12
Medlem
qwerty-66s avatar
BMJ och Cochrane råkar ut för "factchecking" då antivaxxers har refererat till deras publikationer.

Så "big pharma" o deras fact checkers tystar även etablerade källor om de publicerar något som kan tolkas negativt om tex Pfizer.

Riktigt illa hur censuren breder ut sig......

https://youtu.be/lMf-Zq7xJcY
Citera
2022-02-07, 23:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Viruset var ju inte farligt i förrgår. Vi kan ju inte vaccinera oss bara för att de styrande har bokat vaccin i flera år framöver.

Vaccinet var bara ett sätt att värna riskgrupperna, många vaccinerade inser det först nu.
Ja det var ju BARA. Du kanske blir en i riskgrupp själv om du får leva ett tag till.
Citera
2022-02-07, 23:29
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Alltid stor humor när ni sängvätare försöker spela macho

Jättejättetuff och supermanlig men så jävla rädd för fjantviruset att du måste byta lakan varje morgon. Hade du sett till att hålla vikten hade du med största sannolikhet inte drabbats av din "långtidscovid", men jag antar att något eget ansvar är för mycket begärt? Bättre då att håna de unga och hälsosamma för att de tackar nej till en medicinsk behandling de har noll behov av.

Hoppas du inte blir kränkt nu när jag kallar dig sängvätare - ni sängvätare har ju annars en tendens att bli det. Men glöm inte att tillbedja fadern, sonen och det heliga vaccinet innan du går och lägger dig ikväll, och dröm sött om antivaxxare som blir slaktade av det livsfarliga mördarviruset med 0,002% dödlighet, så kanske du slipper tvätta imorgon också med lite tur

Over and out.

Normalviktig, tror kanske jag var sängvätare nån gång i treårsåldern men inte säker på det. Rätt ung också, även om jag inte är tonåring längre.
Grejen är den att det skulle vara bra för er, eftersom ni lever i er egen världsfrånvända värld. Ni tror ju att det är ett litet skitvirus som bara dödar tjockisar som förtjänar det och som inte har några konsekvenser för andra, utom för gnällig vårdpersonal som gått på "myten om viruset".
Du behöver inte bli så förbannad pysen. Jag önskar dig bara lite erfarenhet. Vad sägs om tre månader?
Citera
2022-02-08, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Alltid stor humor när ni sängvätare försöker spela macho

Jättejättetuff och supermanlig men så jävla rädd för fjantviruset att du måste byta lakan varje morgon. Hade du sett till att hålla vikten hade du med största sannolikhet inte drabbats av din "långtidscovid", men jag antar att något eget ansvar är för mycket begärt? Bättre då att håna de unga och hälsosamma för att de tackar nej till en medicinsk behandling de har noll behov av.

Hoppas du inte blir kränkt nu när jag kallar dig sängvätare - ni sängvätare har ju annars en tendens att bli det. Men glöm inte att tillbedja fadern, sonen och det heliga vaccinet innan du går och lägger dig ikväll, och dröm sött om antivaxxare som blir slaktade av det livsfarliga mördarviruset med 0,002% dödlighet, så kanske du slipper tvätta imorgon också med lite tur

Over and out.

Lögnsiffra som vanligt, hela befolkningen har inte blivit smittad, men det du så klart!

Vi förstår att du inte kan hålla vikten som det fattighjon du är, har man inte råd att köpa mat så blir man såklart tunn som en sticka, det kan vara en nackdel om man hamnar i respirator så akta dig för covid19. Är man tunn som en sticka så är 14 dagar i respirator lika med döden, det är lite som att hamna i Auschwitz, för att ta er egen analogi, en bantningskur på steroider.
Citera
2022-02-08, 00:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Lögnsiffra som vanligt, hela befolkningen har inte blivit smittad, men det du så klart!

Vi förstår att du inte kan hålla vikten som det fattighjon du är, har man inte råd att köpa mat så blir man såklart tunn som en sticka, det kan vara en nackdel om man hamnar i respirator så akta dig för covid19. Är man tunn som en sticka så är 14 dagar i respirator lika med döden, det är lite som att hamna i Auschwitz, för att ta er egen analogi, en bantningskur på steroider.

Siffran på dödlighet inspirerades kanske av följande inlägg, även om det skrevs av någon annan. Den beräknade dödligheten för den personen var faktiskt 10x mindre, bara 0,0002 %. Viruset är inte livsfarligt för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Hahaha körde Oxfords qcovid, deras kalkylator.

Jag är ovaccinerad och risken att jag dör i Covid är 0,0002%.

MEN, enligt deras data så hade risken varit 0,0003% om jag hade varit vaccinerad.

Jag löper alltså mindre risk att dö i Covid som ovaccinerad än som vaccinerad.
Citera
2022-02-08, 01:50
Medlem
Citat:

vad vill du att siffran ska vara? 10 -20%?
Citera
2022-02-08, 06:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
vad vill du att siffran ska vara? 10 -20%?
Men tänk till lite nu Offermod!
Det är ju inte så att man bestämmer sig för hur stor andel av befolkninge man vill ska ha varit covidsmittad.

Sent i höstas såg jag en bedömning på att runt 25 % av de ovaccinerade haft covid-19, men det var innan Omikron gjorde sitt intåg. Hur det är nu får man väl googla sig fram till eller göra egna rimliga uppskattningar utifrån tillgängliga uppgifter.

Sverige har dubbelt så många smittade nu som i oktober så en rimlig gissning är att 50 % av de ovaccinerade haft covid fran till idag.
Citera
2022-02-08, 06:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men tänk till lite nu Offermod!
Det är ju inte så att man bestämmer sig för hur stor andel av befolkninge man vill ska ha varit covidsmittad.

Sent i höstas såg jag en bedömning på att runt 25 % av de ovaccinerade haft covid-19, men det var innan Omikron gjorde sitt intåg. Hur det är nu får man väl googla sig fram till eller göra egna rimliga uppskattningar utifrån tillgängliga uppgifter.

Sverige har dubbelt så många smittade nu som i oktober så en rimlig gissning är att 50 % av de ovaccinerade haft covid fran till idag.
Nu var det väl inte antalet smittade som diskuterades. Men vill du diskutera det så tänk på att ett skäl för ovaccinerade att förbli ovaccinerade kan vara att de redan haft viruset. Dessutom har det tjatats i det oändliga om hur mycket större risk det är att smittas som ovaccinerad. Så bara där går du två tungt vägande skäl till att anta att andelen hittills smittade bland ovaccinerade är högre än snittet.

(Fast egentligen var det dödligheten som diskuterades.)
Citera
2022-02-08, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Hahaha körde Oxfords qcovid, deras kalkylator.

Jag är ovaccinerad och risken att jag dör i Covid är 0,0002%.

MEN, enligt deras data så hade risken varit 0,0003% om jag hade varit vaccinerad.

Jag löper alltså mindre risk att dö i Covid som ovaccinerad än som vaccinerad.

50% högre risk för dig att dö ifall du vaccinerar dig.
Citera
2022-02-08, 07:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
50% högre risk för dig att dö ifall du vaccinerar dig.

Eftersom de som är sjuka, gammal och sköra är i gruppen vaccinerade är det inte konstigt .. 25 % som dör i trafikolyckor är alkoholpåverkade .. är det då farligare att köra bil nykter ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in