Citat:
Han har vid andra tillfällen svarat kryptiskt och vagt om vad som egentligen försiggick på Neverland, men den förklaringen du citerade förefaller snarare mycket tydlig. Jag ställer mig dock tveksam till att det rör sig om hela sanningen. Kanske gällande låten, men inte gällande videon.Jag håller med om att Bubbles Burst är väldigt obehaglig. Jag hade varken sett eller hört den förut. (Sean Lennons musik påminner ju onekligen om hans pappas, för övrigt.)
Så här har Sean sagt om låten och videon:
"I think it's important that even if people don't believe me or are
angry about the way Michael [Jackson] is portrayed in the video, that
the truth is my intention is very sincere and harmless, and I'm just
making a song. I'm not trying to take him out or anything, or put him
down. I was just trying to have fun and talk about an odd situation in a
way that makes it art. It's like a parallel dimension, and it's a dark,
comedic manifestation that comes more out of the song and not out of
real life. It's like a reflection of a reflection. As a visual poem, I
think it represents something real: [Michael] was very lonely and he was
weird and had weird interests. And he was in this kind of Peter Pan
universe — this bubble he'd created for himself. And there's something
dark about that. There's something sad about that." ~ Sean Lennon
Jag tycker kanske att detta citat är lite egendomligt men jag tycker faktiskt inte att det är så kryptiskt. Och jag kan inte förstå varför Sean inte skulle ha kommit ut som ett offer vid det här laget - efter Leaving Neverland och allt - om citatet inte vore uppriktigt. Han har ju gjort den här videon - steget till att komma ut som offer vore därmed knappast långt, om det nu inte är som han säger - att videon är humoristisk. Jag tycker att det är läkande och befriande att Sean av allt att döma är kapabel att skämta om någonting så tungt och laddat.
Det faktum att Sean inte har kommit ut som ett offer bevisar i mina ögon Michaels oskuld. Annat påstått bevismaterial faller på detta. Sean ska ha umgåtts med Michael enormt mycket som liten och sett hur han har varit med andra barn.
Jag är själv inget hängivet Michael Jackson-fan, även om jag verkligen beundrar hans uppfinningsrikedom. Heal the world känns hur som helst genuin och det är för mig uppenbart att den inte är gjord som någon sorts täckmantel. Michael hade en genuin vilja att läka världen och hjälpa utsatta barn och detta går inte ihop med den genuint ondskefulle gestalt som porträtteras i Sean Lennons video.
Så här har Sean sagt om låten och videon:
"I think it's important that even if people don't believe me or are
angry about the way Michael [Jackson] is portrayed in the video, that
the truth is my intention is very sincere and harmless, and I'm just
making a song. I'm not trying to take him out or anything, or put him
down. I was just trying to have fun and talk about an odd situation in a
way that makes it art. It's like a parallel dimension, and it's a dark,
comedic manifestation that comes more out of the song and not out of
real life. It's like a reflection of a reflection. As a visual poem, I
think it represents something real: [Michael] was very lonely and he was
weird and had weird interests. And he was in this kind of Peter Pan
universe — this bubble he'd created for himself. And there's something
dark about that. There's something sad about that." ~ Sean Lennon
Jag tycker kanske att detta citat är lite egendomligt men jag tycker faktiskt inte att det är så kryptiskt. Och jag kan inte förstå varför Sean inte skulle ha kommit ut som ett offer vid det här laget - efter Leaving Neverland och allt - om citatet inte vore uppriktigt. Han har ju gjort den här videon - steget till att komma ut som offer vore därmed knappast långt, om det nu inte är som han säger - att videon är humoristisk. Jag tycker att det är läkande och befriande att Sean av allt att döma är kapabel att skämta om någonting så tungt och laddat.
Det faktum att Sean inte har kommit ut som ett offer bevisar i mina ögon Michaels oskuld. Annat påstått bevismaterial faller på detta. Sean ska ha umgåtts med Michael enormt mycket som liten och sett hur han har varit med andra barn.
Jag är själv inget hängivet Michael Jackson-fan, även om jag verkligen beundrar hans uppfinningsrikedom. Heal the world känns hur som helst genuin och det är för mig uppenbart att den inte är gjord som någon sorts täckmantel. Michael hade en genuin vilja att läka världen och hjälpa utsatta barn och detta går inte ihop med den genuint ondskefulle gestalt som porträtteras i Sean Lennons video.
Videon är nämligen inte speciellt humoristisk, utan snarare mörk och skruvad. Rena skräckrullen. Nog för att mörk humor existerar, men eftersom Jackson faktiskt var en misstänkt gärningsman så skulle det vara vulgärt om det var menat som ett skämt. Chimpansen Bubbles karaktär används för att representera en liten pojke, och de sexuella anspelningarna från Jackson-karaktären är högst uppenbara. Allt ifrån hur han låter mjölken rinna ner för läpparna till hur han i princip gnider skrevet mot apans bakdel. Videon gjordes dessutom 2014, så det var inte ett aktuellt ämne att göra satir på.
Det är mycket möjligt att Lennon själv inte var ett offer, men det verkar som om han vet något. Jag kan inte komma på en annan vettig anledning till att göra en video som framställer ens döde vän som en skräckinjagande pedofil. Att han sedan försvarar sin barndomsdröm är ett högst normalt beteende.
Ja, nog var Jackson genuin när han sjöng om sina visioner för världen. Jag tror inte att han var ond, jag tror att han var djupt störd, dvs att han likt många andra pedofiler trodde att det han gjorde faktiskt bara var att dela kärlek med de som behöver det mest. Jag tror inte han njöt av att skada någon, utan att han helt enkelt inte begrep att han skadade. Hans egen dysfunktionella barndom gjorde honom mån om alla världens barn, men när sexualitet kom in i bilden blev det hela till ett virrvarr av splittrade känslor och tankar. Hans genuina kärlek till barn blandades alltså med hans sexualdrift och blev till en pedofil dragning. Det är åtminstone vad jag tror, men jag respekterar din syn.