Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Men vänta nu, jag bemötte ju det han sa och bevisade att han hade fel och jag hade rätt.
Det känns som du är faktaresistent. Då betar jag av samma sak igen, fast med ännu mer detaljer och underbyggda åsikter. Ber om ursäkt för wall of text.
Citat:
Ljög och påstod sig ha två skriftliga värderingar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3OPPQ/ebba-busch-slar-tillbaka-om-pastadda-underpriset-marknadsmassigt
"Värderingen är datumstämplad den 8 oktober 2020, nästan två månader efter att köpekontraktet skrevs. Men den ska ha gjorts i början av augusti och då lämnats till Ebba Busch muntligt och via sms."
https://www.facebook.com/buschebba/posts/det-h%C3%A4r-%C3%A4r-en-text-jag-hoppas-jag-inte-hade-beh%C3%B6vt-skriva-f%C3%B6r-det-jag-ska-ber%C3 %A4tt/3646433112042744/
"Jag har låtit göra två värderingar"
Inte ett ord om skriftliga värderingar. Hon påstod att hon hade två värderingar och hon har visat upp den från Notar. Alltså är ditt påstående inte sant.
Citat:
Hävdade att Esbjörn skulle stå för hantverkskostnader.
Ebba skrev "Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."
"Vi har kommit överens om ett pris" - Tolkar jag som Esbjörn och Ebba tillsammans.
"som säljaren Esbjörn har föreslagit" - Esbjörns 3,9 miljoner.
"utifrån de värderingar som mäklare har gjort" - Här tyder det på att Esbjörn vet om värderingarna som gjorts.
"utifrån de kostnader" - Kostnaden Ebba får/riskerar genom att ta på sig sanering, röjning och städning.
"samt renovering som beräknats av hantverkare." - Framtida renoveringskostnader.
Dvs de har försökt lista ut det faktiska värdet på fastigheten, genom att titta på det fakta de har att tillgå. Vad anser värderingsmänniskorna att fastigheten är värd? Vad kommer det att kosta att renovera upp fastigheten till året-runt-standard? Vad är en färdigrenoverad fastighet värd? Självklart tar ingen tänkande människa en värderingssumma från en mäklare som en absolut sanning. Man tänker lite själv, vänder och vrider på siffrorna och försöker få dom begripliga och om de passar ens egen budget. Ingenstans står det att Ebbas hantverkskostnader ska bekostas av Esbjörn. Visa mig var det står och jag lovar att jag kommer ändra mig.
Citat:
Inget nämnt om städavdraget i kontakter
Återigen, är det ett avdrag och måste det i så fall specificeras? Hur kan jag ha fel när jag ställer en motfråga? Att det inte står specificerat, visar det verkligen på att Ebba inte har rent mjöl i påsen? Det är en massa saker som inte står specificerat där i kontraktet, till exempel att Esbjörn sedan 2010 ansett sig vara kognitivt funktionsnedsatt. Varför står det inte där? Varför döljer Esbjörn det för Ebba? Det är i allra högsta grad relevant för ett dylikt kontrakt, eller hur?
Citat:
Har omgivet sig med vänner och egna vittnen genom denna affär med Esbjörn varit ensam
Har jag fel när jag ifrågasätter hur det påståendet visar på hur Ebba har handlat oriktigt? Hade du kunnat påvisa att Ebba aktivt har förhindrat Esbjörn att ha med egna vänner och vittnen, hade det varit en annan visa från mig, eller att Ebbas vänner och vittnen har påverkat Esbjörn att skriva på, men som den där punkten är skriven, har du faktiskt fel. Det är absolut ingenting som visar på att Ebba har gjort något fel.
Citat:
Att hon benämner Esbjörn som lite egen
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
"Jag har uppfattat Esbjörn som egen, men väldigt tydlig och klar man med sina ståndpunkter och åsikter. Han har varit väldigt rak i de samtal vi har haft under sommaren."
Det har inget med intelligens att göra om någon är egen. Faktum är att tittar man i synonym-ordlistan så handlar det om att vara lite utanför det normala, lite excentrisk, udda och annorlunda. Ser inga varningstecken på att det skulle göra någon till en sämre människa faktiskt.
Exakt vad Ebba menade med egen har hon inte specificerat tyvärr, men är det verkligen ett uttalande där du kan hitta bevis på att Ebba inte har rent mjöl i påsen? Jag anser inte att du kan det.
Citat:
Att hon säger sig ha handlat i god tro
Hur kan du säga att jag har fel när jag ställer en motfråga? Kom med bevis på att hon handlat i ond tro. Att hänvisa till alla dessa tretton punkter funkar inte. Speciellt inte när de inte håller måttet och dessutom att göra en cirkelreferens till den här punkten blir extra konstigt: "Hon har inte handlat i god tro för att hon inte har handlat i god tro".
Citat:
Att hon blir polisanmäld för trädfällning i samband med denna affär
Jag har inte fel här alls. Det var en okynnesanmälan. Hon hade okay att röja sly och hon har inte fällt några riktiga träd. Vid tiden för anmälan, hade tillträdesdagen kommit och gått sedan länge, så varför anmäler man tre månader efter händelsen? Varför har man bara haft den som slagträ i mediautpressningen innan? Nej, hade det varit en handling hon inte haft okay att göra, hade anmälan trillat in direkt.
Citat:
Att hon offentligt lovat att inte genomföra affären
.
Inte heller här har jag fel. Det var ett villkorat löfte och inte en enda mening. Det kan inte lastas henne att Esbjörn inte valde att syna löftet.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
"I en intervju med Expressen helvänder Ebba Busch och förklarar att hon på vissa villkor är beredd att backa ur fastighetsaffären."
"Om det är så att Esbjörn verkligen inte vill sälja, att han inte är kapabel att fatta egna beslut, kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det. Jag har uppfattat Esbjörn som fullständigt glasklar och det är många andra i grannskapet som gör det också."
Citat:
Att hon ser till att skapa en otrygg miljö kring kontrakskrivningen
Har Ebba släckt solen?
Har Ebba släckt ner belysningen?
Har Ebba tänt månen?
Har Ebba smutsat ner fönstren?
Har Ebba beställt röjning eller deltagit i röjning som skett samtidigt som kontraktsskrivningen? Esbjörn påstår att det fanns grannar som hörde röjningen pågå, varför drar han inte fram dom som vittnen? Perfekt för att skjuta Ebba i sank om det var sant, eller hur? Det är för övrigt väldigt mycket röjning, vi är uppe i tre, fyra påstådda tillfällen, vilket inte går ihop med det som har röjts. Två tillfällen är erkända av motparten, 30/8 och 2/9.
Har Ebba varit hotfull?
Vad har Ebba gjort? Lägg fram något som går att verifiera. Esbjörn har tyvärr ertappats med att ljuga om detaljer gällande kontraktsskrivningen, så vad är sant och vad är ljug? Hans trovärdighet där är rätt låg.
Citat:
Faktumet att Esbjörn känner sig sviken, att han utrycker att hon tjatade och tjatade, att han utrycker att han känner sig lurad och att han säger, ja något måste ju slagit slint i skallen på mig
Ja han kan känna sig sviken och lurad. Absolut. Men hur är det Ebbas fel mer specifikt? Han påstår att han sålt fastigheten frivilligt; han har fått det pris han begärde; priset matchade värderingen; Ebba tog hand om allt det praktiska så han bara kan lämna stället osv. Nej, anledningen till att han känner sig lurad, är att Ebba inte bara svalde hans ånger rakt av där och då och lät honom behålla handpenningen. Någon hade tutat i honom att det skulle gå bra, alternativt att stället var värt flera miljoner till. Men om någon har gjort så, så är det deras fel, inte Ebbas.
Han kanske rent av är sviken och lurad av sig själv. Hans samvete kickade in och han insåg konsekvenserna av att sälja. Han som hade lovat Matz att han skulle få ta över stället när han själv la näsan i vädret.
Citat:
Att Ebba kände lust till sin nästas hus
Har jag fel här? Så alla som köper ett hus vill egentligen inte ha det? Det finns ingen som sitter och surfar på Hemnet på de finaste/dyraste husen och drömmer att de bodde där?
Nej, jag vidhåller att jag har rätt. De flesta som köper ett hus gör det för att de vill ha det. Inte många slänger upp miljoner på ett hus de inte vill ha.
Citat:
Vittnen som säger att hon var uppe flera gånger hos Esbjörn och tjatade
Inte heller här kan jag ha fel, för jag har bara en massa frågetecken på det här påståendet. Däremot så anser jag att tidpunkten för det påstådda tjatet är intressant, för det kan öppna upp för ett scenario där Esbjörns nära och kära faktiskt visste om att en försäljning var på G och därmed inte oinformerade. Skulle Ebba vara där och tjata efter påskrift? Vad var syftet då?
Citat:
Faktumet att hon blir dömd för grovt förtal
Det var ingen dom och där har jag inte fel. Sedan gjorde jag en beskrivning av händelseförloppet och och där har jag inte heller fel. Jag kryddade det hela med lite känslor som omväxling och det är moraliskt korrekt att göra så, när man tvingas skriva om Binninges eskapader.