Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-05, 19:55
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Haha fan vad borta att tro att Falun är känt för silver och inte koppar..

Inte konstigt att skolan går åt helvete om det är sådana som henne som arbetar med att ta fram kompetensutvecklingsmaterial åt lärare.

Ja, och likaså inte veta att kornknarr är en fågel.
Citera
2022-02-05, 20:12
Medlem
Jo man har ju hört talas om Falu silvergruva. Lite knepig fråga ändå men det som hört talas om betydlig mer är förstås Falu koppargruva.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-02-05 kl. 20:17.
Citera
2022-02-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jo man har ju hört talas om Falu silvergruva. Lite knepig fråga ändå men det som hört talas om betydlig mer är förstås Falu koppargruva.

Öhhh vaaa? Sala silvergruva möjligtvis. Falun förknippar man 100% med koppar och verkligen inte silver.
Citera
2022-02-05, 21:41
Medlem
Citat:
Öhhh vaaa? Sala silvergruva möjligtvis. Falun förknippar man 100% med koppar och verkligen inte silver.

Jo det gör man. Men det verkar även funnits i silvergruva i Falun? Jag drog till med att man hört talas om den men det kanske är något jag inbillar mig eftersom man får några träffar när man googlade "falu silvergruva".

"Falu gruva har inte bara varit världens största koppargruva, den var också Sveriges största guldgruva före 1920-talet, då Boliden öppnades, och landets näst största silvergruva efter Sala."

https://www.visitdalarna.se/boka/se-gora/1497446/silverhyttan/detaljer
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-02-05 kl. 21:52.
Citera
2022-02-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jo det gör man. Men det verkar även funnits i silvergruva i Falun? Jag drog till med att man hört talas om den men det kanske är något jag inbillar mig eftersom man får några träffar när man googlade "falu silvergruva".

"Falu gruva har inte bara varit världens största koppargruva, den var också Sveriges största guldgruva före 1920-talet, då Boliden öppnades, och landets näst största silvergruva efter Sala."

https://www.visitdalarna.se/boka/se-gora/1497446/silverhyttan/detaljer

Nej, det förknippas inte med silver. Om Falun förknippades med en silvergruva för flera hundra år sedan kan jag inte svara på, men i modern tid är det inte så. Knappt en enda träff på Google heller för den delen.
Citera
2022-02-05, 23:08
Medlem
Citat:
Nej, det förknippas inte med silver. Om Falun förknippades med en silvergruva för flera hundra år sedan kan jag inte svara på, men i modern tid är det inte så. Knappt en enda träff på Google heller för den delen.

Det är ingen separat silvergruva. Det har brutits silver i koppargruvan. Men det får man på sin höjd höra talas om som turist på rundtur, det är såklart koppar som Falu Koppargruva är mest känd för.
Citera
2022-02-07, 20:49
Medlem
Jag kanske tolkade det fel men det verkade som att hon hade koll på att man fick Falu Rödfärg från Falun men kunde inte koppla ihop vilken metall det är i Falu Rödfärg. För mig är ju koppar röd men verkar inte som hon tänkte så.
Citera
2022-02-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Jag kanske tolkade det fel men det verkade som att hon hade koll på att man fick Falu Rödfärg från Falun men kunde inte koppla ihop vilken metall det är i Falu Rödfärg. För mig är ju koppar röd men verkar inte som hon tänkte så.

Nej, hon tänkte ju rätt där. Hon var inne på silver först (kanske pga. att Falu silvergruva låter lite som Sala silvergruva). När hon var på väg att svara silver så sade hon typ "Falu rödfärg… nej, vänta nu lite" och kom på sig med att rödfärgen och silver inte gick ihop. Sedan kunde hon inte släppa Sala silvergruva-spåret (antagligen då hon på riktigt trodde att det var Falu hon hade hört), så hon fick använda en livlina.
Citera
2022-02-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Högskoleprovsmannen vek ner sig och fegade ur på miljonfrågan trots att han hade en känsla för svaret innan alternativen hade visats. Han hade ju även en känsla för Pennsylvania och Echnaton men ”slösade” livlinor på dessa.
Kan man verkligen tänka så? Ur ett epistemiskt perspektiv visste han inte att det var det rätta svaret, och de flesta vågar inte chansa på de större nivåerna i risk att förlora en värdefull mängd pengar.
Citera
2022-02-11, 19:47
Moderator
Dr Kings avatar
Starkt av henne att kunna Sydamerikas karta såpass tydligt att hon kunde vandra igenom den i huvudet och komma fram till att två av länderna saknar kust.

Dock inte riktigt lika starkt som han som för några år sedan gick igenom alla USAs delstater från nordvästra hörnet till sydöstra i huvudet för att komma fram till hur många av dem som hade namn som började på A eller liknande.

Klantigt dock att bränna 125 papp på en chansning.
Senast redigerad av Dr King 2022-02-11 kl. 19:51.
Citera
2022-02-11, 19:52
Smart att bränna 125.000:- för att göra ett feministiskt statement.
Citera
2022-02-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Starkt av henne att kunna Sydamerikas karta såpass tydligt att hon kunde vandra igenom den i huvudet och komma fram till att två av länderna saknar kust.

Dock inte riktigt lika starkt som han som för några år sedan gick igenom alla USAs delstater från nordvästra hörnet till sydöstra i huvudet för att komma fram till hur många av dem som hade namn som började på A eller liknande.

Det var imponerande ja. Gillar även att hon gamblade på sista frågan även om den var svår och hon svarade fel. Visst att hon snackade lite väl mycket men kudos för att hon vågade .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in