Citat:
Ursprungligen postat av
T--E
I forbindelsen med VG-artikkel på lørdag om "Operasjon Frank" tenkte jeg litt på tidslinjen og hva artikkelen kanskje ikke sier noe om.
Det er lite eller ingenting i artikkelen som viser til at politiet har funnet ut noe mistenkelig med RU i forbindelse med overvåkning. Overvåkningen skjedde fra mars til april/mai 2020, og han blir pågrepet 8. mai mener jeg det var. Da ble han siktet for "medvirkning til drap", som kort tid etterpå ble endret til "bortføring eller medvirkning til bortføring".
Hvis politiet fant ut så lite som artikkelen om "Operasjon Frank" sier, er det ikke da rart at de da sikter han først for "medvirkning til drap"?
Mener å huske at for å ta ut siktelse må påtalemyndighetene mene at det er mer enn 50% sannsynlighet for straffeskyld.
Ut i fra det vi vet fra medier tidligere med RU i avhør som vitne og siktet, pluss siste artikkel, er det ingenting der som direkte peker på at det er større en 50% sannsynlighet for straffeskyld. Det jeg kommer på er vel at han endret forklaring angående at de snakket om monero.
Derfor tenker jeg at politiet må sitte med en del relevant informasjon om RU som vi ikke vet og som i hvert fall har ført til siktelsen.
Er det noen som kan ha en formening av hva som førte til pågripelse og siktelse av RU? Og hvorfor siktelsen ble endret?
For TH har påtalemyndigheten flere indisier som vi kjenner til igjennom media, og som har ført til siktelsen. For RU vet vi ikke annet enn at de har hatt møter sammen, men det skal vel i seg selv ikke være noe grunnlag for siktelse alene?
Helt enig i, at politiet må have fundet et eller andet på ham i operation “Frank”, siden de sigter ham for drab eller medvirkning til drab. Det er trods alt en meget alvorlig sigtelse, og der skal være en kraftig mistanke bag…