2022-02-06, 15:30
Medlem
Kontaktar man kommunen eller går de flesta tomtar via en mäklare ?

Finns det en tidsbegränsning när ett hus måste börja byggas på tomten ?

Friköpt tomt innebär ?

Vad har ni för erfarenheter som har köpt tomt och byggt ett hus.? Mycket pappersjobb/kontakt med kommunen samt byggfirman?
Citera
2022-02-06, 15:37
Medlem
Naturligtvis att kommunen får fler skattebetalare eller arbetstillfälle, speciellt om de har brist på detta. Att ge bort något ovillkorat sker såklart inte utan båda ska naturligtvis dra fördel av det.
Citera
2022-02-06, 15:44
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella

Friköpt tomt innebär ?

Vad har ni för erfarenheter som har köpt tomt och byggt ett hus.? Mycket pappersjobb/kontakt med kommunen samt byggfirman?

Åk runt i området du vill leta tomt. Prata med folk. Ibland sätter idioter ut skyltar själv vid vägen. En tomt köpte jag av en korkad lantis som skulle ha 100 000:- för en tomt med sjöutsikt. Fixade iordning tomten och sålde ett år senare för det dubbla. Han var inte glad efter det haha

Sen är det många bönder som sitter på mycket mark de hade tänkt sitta på tills den dagen de dör, just för att de inte har hjärnkapaciteten att göra något nyttigt med marken/pengarna de har istället. Stycka upp och köp loss. Finns mycket gott att hitta ute på landet bland folk som inte fattar något vad saker är värt, smöra lite och lek god granne
Citera
2022-02-06, 15:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Sen är det många bönder som sitter på mycket mark de hade tänkt sitta på tills den dagen de dör, just för att de inte har hjärnkapaciteten att göra något nyttigt med marken/pengarna de har istället. Stycka upp och köp loss. Finns mycket gott att hitta ute på landet bland folk som inte fattar något vad saker är värt, smöra lite och lek god granne

Det här var en bra idé. Jag ska undersöka den närmare. Utomlands går det ofta få tomter gratis mot villkoret att tomten/huset renoveras och behålls i x antal år. Exempelvis Italien.

I Sverige skänks eller nästan skänks tomter av kommuner om det finns ett löfte om att bygga på tomten eller använda den under flera år. Jag har försökt teckna avtal med några kommuner men de har inte hört av sig igen. Så jag antar det gäller ligga på för att få igenom ett sådant avtal. Jag få en tomt i princip gratis av en kommun, sedan bygga en stuga på den, sedan sälja.

Samma är med La Gomera som jag var i (många år sedan) där går det leta och snacka med lokalt folk, som säljer en markbit till diverse priser. Priset kan variera väldigt mycket beroende på vilken bybo som får frågan.
Citera
2022-02-06, 16:02
Medlem
Citat:
Åk runt i området du vill leta tomt. Prata med folk. Ibland sätter idioter ut skyltar själv vid vägen. En tomt köpte jag av en korkad lantis som skulle ha 100 000:- för en tomt med sjöutsikt. Fixade iordning tomten och sålde ett år senare för det dubbla. Han var inte glad efter det haha

Måste vara i inre Norrland, inte fan får du en tomt för hundra tusen med sjöutsikt i södra delarna av Swe
Citera
2022-02-06, 16:06
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Om man får tomten gratis är det kapitalförstöring att bygga ett hus på det, i alla fall om man tänker sälja det strax efter det är bebyggt.
Citera
2022-02-06, 16:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashfella

Friköpt tomt innebär ?

Flera av de på Hemnet, kräver att man bygger inom ett till två år.
Citera
2022-02-06, 18:31
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grevie
Måste vara i inre Norrland, inte fan får du en tomt för hundra tusen med sjöutsikt i södra delarna av Swe

Strax söder om Gävle faktiskt.

Klart det går, när det finns puckon över hela Sverige
Senast redigerad av Zitilites 2022-02-06 kl. 18:34.
Citera
2022-02-06, 18:33
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det här var en bra idé. Jag ska undersöka den närmare. Utomlands går det ofta få tomter gratis mot villkoret att tomten/huset renoveras och behålls i x antal år. Exempelvis Italien.

I Sverige skänks eller nästan skänks tomter av kommuner om det finns ett löfte om att bygga på tomten eller använda den under flera år. Jag har försökt teckna avtal med några kommuner men de har inte hört av sig igen. Så jag antar det gäller ligga på för att få igenom ett sådant avtal. Jag få en tomt i princip gratis av en kommun, sedan bygga en stuga på den, sedan sälja.

Samma är med La Gomera som jag var i (många år sedan) där går det leta och snacka med lokalt folk, som säljer en markbit till diverse priser. Priset kan variera väldigt mycket beroende på vilken bybo som får frågan.

Problemet med dessa "gratis" projekt är att kommunerna/provinserna som har hand om dessa är oftast jävligt omständliga och förstår inte riktigt kostnader för alla olika projekt. I många fall är kostnaden för en genomförlig godkänd renoveringsplan bara något som rika människor har råd med.

Och här i Sverige är det hopplöst. Man får tjata i åratal innan det händer något med beslut. Bokstavligt talat
Citera
2022-02-07, 14:02
Medlem
Citat:
Strax söder om Gävle faktiskt.

Klart det går, när det finns puckon över hela Sverige
Varför är det så viktigt för dig att definiera människor som idioter eller puckon? Kan det vara så att du ljög för den du köpte tomten av och därför fick köpa den billigare?
Citera
2022-02-07, 14:17
Medlem
KnockeSmockes avatar
En tomt (eller snarare, en mindre fastighet som någon gång har styckas av i syfte att bebyggas med bostäder) har mest sitt värde kopplat till vad man får bygga där. Många tomter / fastigheter blev värdelösa med senaste strandskyddet för drygt 10 år sedan t ex.
Citera
2022-02-07, 14:48
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Varför är det så viktigt för dig att definiera människor som idioter eller puckon? Kan det vara så att du ljög för den du köpte tomten av och därför fick köpa den billigare?

Man är en idiot om man bestämt tror sig veta saker man egentligen inte har någon aning om och vägrar självrannsakan för att se sanningen. Att sätta ut en tomt för 35 000 när värdet i området egentligen ligger på 200 000 är ren idioti. Såg detta fenomen förra månaden.

Man ljuger inte om man inte säger något. Hade privatpersonen jag köpte min tomt av senast tagit i kontakt med en mäklare eller folk som vet hur saker fungerar hade personen i sig fått mer betalt för tomten. Istället när jag var där och pratade med personen var han så mallig över att han inte tillät några slipsbögar åka till tomten och berätta för honom vad han ska göra. "Jag gör som jag tänker, så blir det bäst."

Jag håller käften om hur mycket tomten egentligen är värt då det är bäst för min egen plånbok. Dennes idioti får han rå sig för själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in