Citat:
Ursprungligen postat av
Zitilites
Sen är det många bönder som sitter på mycket mark de hade tänkt sitta på tills den dagen de dör, just för att de inte har hjärnkapaciteten att göra något nyttigt med marken/pengarna de har istället. Stycka upp och köp loss. Finns mycket gott att hitta ute på landet bland folk som inte fattar något vad saker är värt, smöra lite och lek god granne
Det här var en bra idé. Jag ska undersöka den närmare. Utomlands går det ofta få tomter gratis mot villkoret att tomten/huset renoveras och behålls i x antal år. Exempelvis Italien.
I Sverige skänks eller nästan skänks tomter av kommuner om det finns ett löfte om att bygga på tomten eller använda den under flera år. Jag har försökt teckna avtal med några kommuner men de har inte hört av sig igen. Så jag antar det gäller ligga på för att få igenom ett sådant avtal. Jag få en tomt i princip gratis av en kommun, sedan bygga en stuga på den, sedan sälja.
Samma är med La Gomera som jag var i (många år sedan) där går det leta och snacka med lokalt folk, som säljer en markbit till diverse priser. Priset kan variera väldigt mycket beroende på vilken bybo som får frågan.