2022-02-05, 13:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Hur kan SE veta det om OP ligger på rygg med slutna ögon när han kommer fram och AH kommer fram före honom och då ser OP i framstupa?

Har OP vänts på rygg av AH m fl, vänts till framstupa så att SE kunde se, varvid OP vänts en sista gång på rygg?

Han kan ha hört SG säga att han lagt Palme i sidoläge först. Han kan ha sett det hände på några meters avstånd, det är ju en väldigt kort stund hans läggs i sidoläge innan han vänds på rygg för hjärtmassage. Han kanske aldrig var framme och stannade vid kroppen, bara passerade och slängde blickar. Såg då först hur SG vände i sidoläge. Sen såg han hjärtmassagen på håll.

Det intressanta är väl att SE vet Palme ligger på rygg och vänds i sidoläge innan hjärtmassagen.
Citera
2022-02-05, 13:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Nej, det är inte omöjligt. Dock tillstår hon att hon inte gjort det.

Ja det är ganska mycket hon tillstår hon gjort eller inte gjort.

Har hon sagt att hon inte rör sig runt och säger saker? Det är väl det som är den springande punkten.
Citera
2022-02-05, 13:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Okej. Det betyder ingenting.

Vad betyder inget?

Journalisten säger att han inte trodde SE var mördaren. När han senare pekades ut så blev journalisten förvånad. Anledningen till att han tror SE är mördaren nu efter utpekandet är för att SE "la sig i utredningen".

Just att han träffat SE verkar inte ligga till grund. Det är en åsikt baserad på att han hört att det händer att gärningsmän lägger sig i.... Guess what, det är betydligt vanligare att gärningsmän inte lägger sig i.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-05 kl. 14:20.
Citera
2022-02-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad betyder inget?

Journalisten säger att han inte trodde SE var mördaren. När han senare pekades ut så blev journalisten förvånad. Anledningen till att han tror SE är mördaren nu efter utpekandet är för att SE "la sig i utredningen".

Just att han träffat SE verkar inte ligga till grund. Det är en åsikt baserad på att han hört att det händer att gärningsmän lägger sig i.... Guess what, det är betydligt vanligare att gärningsmän inte lägger sig i.

Ok. Det enda jag sade var att han tog det som ett erkännande.
Citera
2022-02-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ja det är ganska mycket hon tillstår hon gjort eller inte gjort.

Har hon sagt att hon inte rör sig runt och säger saker? Det är väl det som är den springande punkten.

Samma sak här. Det jag säger är att Lisbeth tillstår att hon inte pratat med SE. Hon kan ändå ha gjort det. Ingen har sett att Engström göra en språngmarsch fast möjligheten finns att det skett. Det mesta kan ha hänt utan att det noterats av någon. Kanske t om att mördaren bar en handledsväska.
Citera
2022-02-05, 14:39
Medlem
matsqqs avatar
Intressant med första signalementen till sambandscentralen och uppkomsten av dessa:

Kan vi först titta på de ograverade vittnes-beskrivningarna och hålla dessa TYDLIGT separerade från egna tolkningar - på ett vetenskapligt sätt - för att spåra källan till dem ?

---

Citat från GS :
"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'"

---

Jag har bläddrat lite i den gamla klassikern "Inuti Labyrinten" och där på sid 267 står det en del om det ...

SIGNALEMENTET (BLÅ TÄCKJACKA MM ?):

1) Polis Daalsgard säger att han är upphov till första signalementet efter att ha sammanstrålat med LJ vid David Bagares gata.
2) Polis Wikström säger att det är han som tar fram det efter att vid trappkrönet ha talat med YN + sällskap.
3) Konstapel Söderström säger att det är polisman Windén som kommer med detta till honom vid mordplatsen - när jag sedan läser "A14203-1-A Ingvar Windén rb 2520 881205" fjärde sidan för att spåra Windéns källa så påstår han sig få det via en taxichaufför som sett
två män och en kvinna samtala och att OP skjutits med lång pipa.
Det som förbryllar är dock att den taxichaufför som snackat om lång pipa är väl Delsborn och hans signalement förutom detta var ju långrock, herrhatt och gråaktig Ulster med svarta stänk.
Tidpunkten för när Söderström skickar ut signalementet är också intressant, (23:32?) - det är det enda av de tre ovan som inte direkt/indirekt härstammar från YN eller LJ.
Men kan det också komma indirekt via YN med sällskap som sammanstrålat med LJ och sedan hunnit nå ned till poliserna där nere ? eller var det faktiskt taxichauffören Delsborn ?

SIGNALEMENTET MED ÄLDRE MAN KLÄDD I EN LÅNG ÖVERROCK SAMT MÖSSA MED ÖRONLAPPAR
vem är upphov till detta ? har folk blandat ihop saker i allt tumultet ?
I den osannolike mördaren skriver TP (som innehar titeln: "alla privatspanares nemesis") följande:
"Vittnena på brottsplatsen talade om en mörkblå jacka vilket kompletterades med en keps av LJ.
Taxichaufföraren Anders Delsborn sade å sin sida att GM var en äldre man klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar.
Båda dessa signalementsbeskrivningar larmades ut."
Betyder det att det andra signalementet kommer från Delsborn -> Winden -> Söderström, men då borde GS kännas vid det andra signalementet snarar än det första ???
Eller var GS så stressad att han snurrade till allt?

---

Övriga egna små noteringar och funderingar (ej ograverat) :

Leif Ljungqvist nämner ingenting om blå färg i sitt första förhör den 1 april utan ca 40 år , kraftig, ytterrock ned till knäna, mörkhårig utan huvudbonad.
I förhöret den 27:e april menar han sett sig en blå nyans på GM, han nämnde inte det i första förhöret och var och en får tolka detta men för mig är det möjligt att han blivit påverkad av övriga signalement.

I KU-förhör med Holmér när Holmér pratar om det andra signalementet låter han oerhört irriterad över att han inte vet vem som gett ut det andra signalementet.

En teori i "Inuti Labyrinten" är att LP är förvirrad och blandat ihop AB med GM ... inte alls otänkbart när man läser hennes utsagor ...
Senast redigerad av matsqq 2022-02-05 kl. 14:43.
Citera
2022-02-05, 14:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok. Det enda jag sade var att han tog det som ett erkännande.

När säger han det? I intervjun i expressen 13 juni 2020 säger han att han inte trodde SE var GM, förrän efter han blev utpekad. Och att han blev förvånad. Han säger han fick känslan att SE ville lyfta sin historia igen. Inget om något erkännande.
Citera
2022-02-05, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Samma sak här. Det jag säger är att Lisbeth tillstår att hon inte pratat med SE. Hon kan ändå ha gjort det. Ingen har sett att Engström göra en språngmarsch fast möjligheten finns att det skett. Det mesta kan ha hänt utan att det noterats av någon. Kanske t om att mördaren bar en handledsväska.

Ja, och det är möjligt YN såg en handledsväska.
Citera
2022-02-05, 15:01
Medlem
Citat:
När säger han det? I intervjun i expressen 13 juni 2020 säger han att han inte trodde SE var GM, förrän efter han blev utpekad. Och att han blev förvånad. Han säger han fick känslan att SE ville lyfta sin historia igen. Inget om något erkännande.

I klippet som fanns på Expressens hemsida. Vet inte om det är kvar.
Citera
2022-02-05, 15:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag lyssnade på det för nån timme sen. Hörde inget om att det skulle va ett erkännande.
Citera
2022-02-05, 15:04
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Här är det , lyssna speciellt på slutet :
https://www.expressen.se/tv/nyheter/-jan-arvidson-jag-har-en-kansla-av-att-han-ville-beratta-/
Citera
2022-02-05, 15:05
Medlem
Citat:
Jag lyssnade på det för nån timme sen. Hörde inget om att det skulle va ett erkännande.

Jag vet att han säger att han inte kan se det på något annat vis än att SE ville erkänna och att han tror att han inte skulle bli arg på honom för att han berättar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in