2022-02-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Frågan som just nu är obesvarad är om du är konsekvent i ditt resonemang. Varför är du oroad över Rysslands helt legala göromål i sitt eget land? Varför vill du inte placera trupp för att omringa t.ex. Storbritannien som ju också har en olöst konflikt på Nordirland och aggressivt försöker skapa konflikt med andra länder i strid med internationell rätt?

Om Ryssland invaderar Ukraina så liknar situationen den på Irland. Minoriteten som herrefolk i främmande bo, stöttade av en diktator i ett imperium.

Därför bör inte Ryssland invadera Ukraina.

Det är väldigt onödigt att skapa en sådan situation.
2022-02-04, 18:00
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om Ryssland invaderar Ukraina så liknar situationen den på Irland. Minoriteten som herrefolk i främmande bo, stöttade av en diktator i ett imperium.

Därför bör inte Ryssland invadera Ukraina.

Det är väldigt onödigt att skapa en sådan situation.

Storbritannien har massor av trupp i Belfast och Irland har nästan inget försvar alls. Tror du britterna vill återerövra Irland?

Ryssland har max 100,000 soldater i närheten av Ukraina. Ukraina har fler soldater vid gränsen än vad Ryssland har.

Således är sannolikheten större att Storbritannien invaderar Irland.

Jag föreslår tuffa ekonomiska sanktioner mot Storbritannien och en blockad bestående av kinesiska och ryska båtar runt de brittiska öarna så britterna håller sig lugna och fattar att det är slut med deras imperium nu. Kan också tänka mig att vi konfiskerar brittiska tillgångar utomlands i förebyggande syfte. Utan rättslig prövning såklart.

Vad tror du om min idé?
2022-02-04, 19:46
Medlem
Citat:
Storbritannien har massor av trupp i Belfast och Irland har nästan inget försvar alls. Tror du britterna vill återerövra Irland?

Ryssland har max 100,000 soldater i närheten av Ukraina. Ukraina har fler soldater vid gränsen än vad Ryssland har.

Jag föreslår tuffa ekonomiska sanktioner mot Storbritannien och en blockad bestående av kinesiska och ryska båtar runt de brittiska öarna så britterna håller sig lugna och fattar att det är slut med deras imperium nu. Kan också tänka mig att vi konfiskerar brittiska tillgångar utomlands i förebyggande syfte. Utan rättslig prövning såklart.

Vad tror du om min idé?

Jo, men nu är det truppförflyttningar och offensiva styrkor vi talar om. Inte stationära trupper.
2022-02-04, 20:34
Medlem
Citat:

Vad tror du om min idé?
Ja det är en otroligt fånig tramsidé av whataboutism. Eftersom republiken Irland inte har framfört till EU att det föreligger risk för en förestående invasion av Eire från Storbritannien. Det är det som rysstroll inte fattar; västerländska demokratier förbereder inte invasioner av varandras territorium. Ni tror på fullaste allvar att Sverige skulle vilja erövra Åland för att ”rädda” ålänningar.

Storbritannien har inte heller krävt att Sverige och Finland ska underkasta sig krav på Storbritanniens säkerhet.

”Ryska båtar”
Det finns ett svenskt ord som heter örlogsfartyg. Och mycket riktigt fruktade Republiken Irland närvaron av ryska örlogsfartyg. Ej brittiska.
2022-02-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja det är en otroligt fånig tramsidé av whataboutism. Eftersom republiken Irland inte har framfört till EU att det föreligger risk för en förestående invasion av Eire från Storbritannien. Det är det som rysstroll inte fattar; västerländska demokratier förbereder inte invasioner av varandras territorium. Ni tror på fullaste allvar att Sverige skulle vilja erövra Åland för att ”rädda” ålänningar.

Storbritannien har inte heller krävt att Sverige och Finland ska underkasta sig krav på Storbritanniens säkerhet.

”Ryska båtar”
Det finns ett svenskt ord som heter örlogsfartyg. Och mycket riktigt fruktade Republiken Irland närvaron av ryska örlogsfartyg. Ej brittiska.

nej men om en stor grupp svenskar i ett annat land är i fara så kan du nog räkna med att Sverige gör vad dom kan för att hjälpa/skydda. vi kan bara inte göra det militärt. inte för att jag håller med men jag förstår. vad tror du USA skulle göra om en stor grupp amerikanen i ett annat land var i fara? screaming eagle etc.. etc. du fattar.
2022-02-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montalva88
nej men om en stor grupp svenskar i ett annat land är i fara så kan du nog räkna med att Sverige gör vad dom kan för att hjälpa/skydda. vi kan bara inte göra det militärt. inte för att jag håller med men jag förstår. vad tror du USA skulle göra om en stor grupp amerikanen i ett annat land var i fara? screaming eagle etc.. etc. du fattar.
Amerikaner hjälper givetvis sina egna medborgare i ett annat land. Det fanns inte många amerikanska medborgare i Afghanistan. Svenskspråkiga i Finland är inte svenska medborgare, och tanken på att dessa skulle behöva svenskt militärt beskydd finns inte i sinnévärlden. Däremot skulle Finlands folk få 100% stöd mot er. Stanna alltså hemma.

Ni trodde ni kunde hota oss ännu en gång och vi skulle ge efter? Den tiden är förbi. En kapital missbedömning av er.
2022-02-04, 22:57
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montalva88
Men det ör en lögn, de är inte i fara.
Du för fram putlers propaganda.
2022-02-05, 04:53
Medlem
arbetets avatar
Om ni hade läst Bloomberg runt midnatt skulle ni fått veta att Ryssland invaderat Ukraina:

Armani
@historyofarmani
if you need any more proof that the United Stares and it’s media allies are manufacturing consent for a war with Russia over Ukraine, here:

Bloomberg just had this on their website for over 30 minutes before deleting it
https://twitter.com/historyofarmani/status/1489723665679798279?s=20&t=J_dHRzDGKX08G7dozJ8fkQ

Bild: https://pbs.twimg.com/media/FKyPx3fXEAInrMX?format=jpg&name=small
2022-02-05, 19:53
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
BULLSHIT. "Rysslands beteende".Norge gick med i NATO från start pga Rysslands beteende? Pga Tysklands beteende. Ni har ert pride-väst som underminderar sig självt men behöver sin yttre fiende.

Och du hetsar glatt och vill ha krig. Ja då hoppas jag du får en missil rakt i skallen. Du vet att det är faktiskt påpassligt att trycka på diplomatin också och inte som en tönt bara önska krig.

Väst visar också upp ett trevligt beteende va? Mot Serbien, Syrien och Libyen.

Norge gikk med i NATO i 1949 pga frykt for Sovjetisk ekspansjon og maktbruk, noe Sovjet likte dårlig.
https://no.wikipedia.org/wiki/NATO#Begynnelsen
Senast redigerad av tjallabais 2022-02-05 kl. 20:00.
2022-02-05, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Norge gikk med i NATO i 1949 pga frykt for Sovjetisk ekspansjon og maktbruk, noe Sovjet likte dårlig.

Då kunde de ju lämnat NATO då, efter att kalla kriget var över.
2022-02-05, 20:10
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Då kunde de ju lämnat NATO då, efter att kalla kriget var över.

Russlands oppførsel/beteende idag er vel det besta argumentet for ett fortfarande Nato-medlemskap , og for at det var rett å stanna/forbli i NATO.
2022-02-05, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Russlands oppførsel/beteende idag er vel det besta argumentet for ett fortfarande Nato-medlemskap , og for at det var rett å stanna/forbli i NATO.

Och NATO själva kan ju dra åt helvete. Pga Libyen och Serbien. Hur NATO uppfört sig har ju Ryssland rätt att ta hänsyn till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in