Citat:
Ursprungligen postat av
valet2022
Jag har ingen som helst åsikt om skadorna. Däremot hade Loco knappast blivit dömd i ett annat jämförbart europeiskt land eftersom Sverige är väldigt ensamma om rubriceringen oaktsam våldtäkt och samtyckeslagen. Så jo, relativt andra länder så räcker det med minsta lilla felsteg för att bli märkt som våldtäktsman i Sverige.
Rent objektivt sett så har jag inga invändningar mot domen. Den är rätt.
I Kalifornien kan du inte samtycka till något efter ett större intag av alkohol. Så skulle säga att vår lagstiftning inte är i närheten. Du kan även titta på skadestånden som döms ut. Påföljden i Sverige är inget i jämförelse. Jag är inte insatt i hur det ser ut i Europa men med tanke på att FN riktar kritik mot Sverige i frågan tvivlar jag på att den skiljer nämnvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av
valet2022
Sex går inte ut på att inför varje moment skriva under ett papper på att den andra parten är med.
Egentligen är vi alla i sådana fall våldtäktsmän. Vi har bara haft turen att inte bli anmäld av någon psyksjuk kvinna.
Detta med att skriva på papper är så tröttsamt. Jag tror inte någon förväntar sig att du ska skriva på något papper. Däremot inte orsaka skador på en kvinna som inte uttryckligen sagt att det var ok. De flesta kvinnor vill inte ha blåmärken i gommen och skador i underlivet när de har sex.. Tror gemene man förstår det utan att det behöver disskuteras under samlagets gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
valet2022
Så här lite krävs för att man ska anses vara en våldtäktsman i Sverige. I praktiken är vi alla män våldtäktsmän utifrån denna formulering. Hur man ens kan våga knulla med okända eller engångsligg i Sverige är bortom mitt förstånd.
Det är inget fel på domen i sig. Domstolen har helt enkelt gjort sitt jobb. Jag har svårt att se att hovrätten ska komma till en annan bedömning.
Olof K gustafsson hade rätt. "Jag skulle aldrig knulla i Sverige"
Är nog ganska klokt att inte ha sex efter intag av stora mängder alkohol och kokain om man har svårt att förstå var gränsen för samtycke går. Vi andra brukar komma långt med att fråga om motparten tycker något är skönt. Man kan viska det lite sexigt i örat. Man behöver inte dra fram något kontrakt. Tjejer som tycker att man är gud i sängen brukar höra av sig för mer istället för att anmäla en för våldtäkt
Citat:
Ursprungligen postat av
knark-kungen
Han har väl egen tatueringsfirma, vad taxerade han förra året?
Det finns tidigare i tråden. Kommer inte ihåg exakt med det var en blygsam inkomst. Det går inte att utmäta tillgångar i ett AB för att betala skadestånd till ett brottsoffer.