2022-02-04, 03:31
Medlem
Raket-torskens avatar
Har Antje Jackelen kommenterat det faktum att hennes biskop nu kommer brinna i helvetets eldar för eviga tider eftersom han brutit mot guds bud? Känns som att det är mer angeläget än avgångsvederlag och andra världsliga frågor om han faktiskt hade trott på det han jobbar med!
Citera
2022-02-04, 08:16
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur ska man tolka det? Har ex-biskopen varit på dem ALLIHOPA??!
Det som är underligt är att personer med stort sexualbehov ofta dras till ungt och hade han dragit sig till unga konfirmandpojkar hade allt varit ur världen. Nu gjorde han misstaget att idka samlag med en vuxen av motsatt kön vilket ju talar för att han bör sparkas
Citera
2022-02-04, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Ingen människa är fri från synd men att en gift biskop ska begå hor i åratal med en kvinna som är gift med en annan man går inte an. Nu har kvinnan skilt sig från sin man och hennes barn lär väl lida av det. Illa.
Begåttt hor? Är du från 1800-talet? Då fick t ex gravida ogifta kvinnor inför församlingen be om förlåtelse för sitt hor, har inte hört uttrycket i annat sammanhang. Jag kan tänka mig att just sådant här, där kyrkan lägger sig i det som sker i folks sovrum, kyrkans folk som tycker sig är så mycket bättre än andra ( fast de egentligen är skitstövlar på andra sätt). Det här är sådant som fick folk fly kyrkan och jag blir också skrämd. Den här handlar om kärlek, det handlar inte om våld eller övergrepp. Ändå likställer ni det på något sjukt sätt.
Citera
2022-02-04, 08:43
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ja, fast han hoppades nog in i det sista på att få vara kvar som vanlig präst. Han kan ju inget annat, och han är för gammal för att plugga till ett nytt yrke.

Nej såklart inte. Vi var några som skojade om det bara. Har du ingen humor..?

Undra om den fd biskopen har doktorerat? Han skulle ju i så fall kunna börja arbeta på något universitet. Tror att kyrkan skulle försöka omplacera honom där man inte behöver vara präst.

Han kanske kan hålla på med "forskning" eller "något liknande på kyrkokansliet men lär ju bli rätt tryckt stämning på arbetsplatsen om den avsatte biskopen ska träffa den nya
Citera
2022-02-04, 08:44
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Relationen har alltså varit känd en längre tid, och dessa kyrkoherdar har känt till det. Och förmodligen alla andra som arbetade i SvK på Gotland i någon kapacitet, också. Men biskopen verkar inte ha brytt sig om att alla har vetat..? Och jag tänker, att bara det faktum att kvinnan KUNDE jobba kvar, tyder på att hon har haft något slags underförstådd status som Biskopens konkubin. Annars skulle hon ju ha blivit utmobbad från arbetsplatsen, tycker man..?

Jag undrar om det kan vara DET som fick Ansvarsnämnden att ta till storsläggan? Att han trodde att han kunde komma undan med en halvofficiell älskarinna som följde med på konferenser, delade hotellrum med honom (vet inte om det har skett, OBS, jag spekulerar bara) och sådant. Som vissa påvar på medeltiden? Att han trodde att han stod över alla regler? Hybris? Storhetsvansinne?

Måste vara svårt att anmäla, du vill ju ha någon form av bevis, att bara gå dit med incidenter kan ju slå tillbaka mot en själv.
Citera
2022-02-04, 09:00
Medlem
Så den som fick bära hundhuvudet denna gång var en vit svensk kristen heterosexuell man. Med andrs ord intet nytt under vänsterkyrkans röda sol...
Citera
2022-02-04, 09:04
Medlem
Biskopsgubbar, huka er i sakristian för nu kragar hon (kyrkan/ärkebiskopimnan) av!
Citera
2022-02-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Han skulle ha bytt sin religion till islam så hade han kunnat ha en extra fru och inte fått sparken.
Han kunde ha fyra fruar men han kunde inte ha en kvinna som redan var gift med en annan man, vilket KM var.

Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Begåttt hor?
Det är vad det kallas. Det är inte jag som har hittat på det. Handlade det om kärlek och inte köttlusta skulle de ha skilt sig från sina respektive och inte gått bakom ryggen på dem under två år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hor
Senast redigerad av ViskSten 2022-02-04 kl. 09:27.
Citera
2022-02-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raket-torsken
Har Antje Jackelen kommenterat det faktum att hennes biskop nu kommer brinna i helvetets eldar för eviga tider eftersom han brutit mot guds bud? Känns som att det är mer angeläget än avgångsvederlag och andra världsliga frågor om han faktiskt hade trott på det han jobbar med!
Majoriteten är inte troende utan det handlar om arbetsskygga som vill infiltrera och tjäna grova pengar. Det ska vi ha klart för oss.
Citera
2022-02-04, 09:22
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Nej, det var dåvarande domprosten Mats Hermansson. Som köptes ut 2019 efter konflikter.

Visby stift är ett dårhus.

Jag kan ärligt talat inte förstå varför Gotland ska ha ett eget stift?
Måste ju vara en extraordinär overhead-kostnad att ha det så.
Citera
2022-02-04, 09:50
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Undra om den fd biskopen har doktorerat? Han skulle ju i så fall kunna börja arbeta på något universitet. Tror att kyrkan skulle försöka omplacera honom där man inte behöver vara präst.

Han kanske kan hålla på med "forskning" eller "något liknande på kyrkokansliet men lär ju bli rätt tryckt stämning på arbetsplatsen om den avsatte biskopen ska träffa den nya

Tydligen är han "bara" teol. kand.
Citera
2022-02-04, 10:10
Medlem
Tydligen är "den psykosociala arbetsmiljön i Visby domkyrkoförsamling" inte den allra bästa.

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/mats-ghermansson-slutar-fortroende-saknas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in