2022-02-03, 16:53
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Är han bög?
När han tillträdde var det det första intrycket jag fick av honom.
Citera
2022-02-03, 17:07
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Öh, så han var ett viljelöst villebråd? Hans fallhöjd var såklart högre, något jävla ansvar har han väl och normalintelligens om han tagit sig dit han gjort? Sedan har de väl haft tid för något annat än knullande och diskuterat, om inte annat, diskretionen gällande saken.. Känns lite uttjatat med det här med den kvinnliga fresterskan som leder mannen i fördärvet.. Men visst, är ju inne på kyrkans domäner med Eva som frestade Adam, syndafallet osv..
Nu, den 1/2-22 har det kommit fram i en intervju i Kyrkans tidning att han i beskedet om hans avgång hade hoppats på att få fortsätta i vigningstjänsten, kanske inte som biskop men som präst.

Han och KM har med andra ord varit ganska säkra på att han skulle klara sig undan med sin otrohet p g a lång och trogen tjänst inom kyrkan.

-Jag har levt hela livet i Svenska kyrkan och det här är den enda yrkesutbildning jag har. Att vara präst har varit mitt liv. Och nu har uppdraget ryckts bort. Jag tog emot beskedet med stor sorg.

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/biskop-thomas-jag-tog-emot-beskedet-med-stor-sorg

Vem som frestade vem har vi ingen aning om men hon gick in i relationen utan några tankar på sin familj och lyckades också krascha sitt äktenskap.
Citera
2022-02-03, 17:11
Medlem
När det nu diskuteras prästlöner. Kyrkoherden där jag bor har en månadslön på 120 000. Och han älskar att berätta det.
Citera
2022-02-03, 17:20
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
När han tillträdde var det det första intrycket jag fick av honom.
Hans hållning, val av glasögon på bilder är allt jag sett eller vet om honom.
Men min gaydar slår i topp och jag är inte ens homofob.

Att kyrkan uteslutit en Biskop för att ha vanhelgat äktenskapet som budorden bygger på,
men att han haft en manlig älskare, vilket kan skapa en kritikstorm från homolobbyn hade varit festligt.
Hbtqi-rörelsen som kyrkan så gärna vill vara positiva till gör misstanken att det inte rör sig om homifili.

Men är de så smarta? The Usual Suspects (läs Gardell) går bananas inom tre två ett ....
Citera
2022-02-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsit22
När det nu diskuteras prästlöner. Kyrkoherden där jag bor har en månadslön på 120 000. Och han älskar att berätta det.

Det är han värd om han kan gå på vatten och hela de svårt sjuka att bli friska och få evigt liv. Som Jesus sa, -jag är vägen sanningen och livet, den som följer mig…
Citera
2022-02-03, 17:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför stannade hon i tjänsten i Svenska kyrkan, om hon nu inte kunde låta bli karl'n? Måste finnas andra jobb för en utbildad jurist, som redan kommit en bit i karriären också. Om hon bytt jobb så fort de blev tillsammans, eller hon märkte att det barkade åt det hållet, är det mycket möjligt att biskopen inte hade blivit avkragad när och om relationen blev känd (och den kanske inte ens hade blivit känd). Oerhört klantigt!

Och FALSKT. Just detta att hon har kunnat sitta och lyssna på arbetskamraternas prat om biskopen i fikarummet - och kanske missnöje och kritik - och de har inte haft en aning om vilken relation hon har till honom. Och sedan gå och föra vidare uppgifterna till honom, om vem som sagt vad. Ytterst otrevligt beteende. Det hände när jag gick på universitetet: det var en tjej som hade ihop det med en av våra lärare. När det kom fram fick man gå och fundera och oroa sig: "vad HAR jag sagt om honom egentligen, när hon var med?"
Hon och familjen bodde i Stockholm och flyttade till Gotland 2018 där hon fick jobbet i Kyrkan. (MK Facebook).Thomas jobbade väl redan som präst där och inom ett år inledde dom sin relation. Hur tänker man när man flyttar med man och barn till en ny plats, börjar på nytt jobb och strax därefter skaffar sig en älskare? Hennes man kanske är från Gotland och att det var anledningen till flytten just dit.

En glad familj som ska starta ett nytt liv tillsammans som hon lyckades förstöra. Stackars barn.

Hon är riktigt falsk på flera plan - på jobbet och i sitt äktenskap.
Citera
2022-02-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
https://helagotland.se/nyheter/artikel/osaker-framtid-for-sparkade-biskopen--arbetsbefriad-men-inte-uppsagd--avgangsvederlag-utreds--bor-kv ar/jngp1xml (PLUS-)

”Vi vet ännu inte om han har rätt till avgångsvederlag. Vi håller på att kontrollera vad som gäller arbetsrättsligt, säger Peder Fohlin.”

Blir det stiftets jurist som kommer att bedöma ärendet?
Citera
2022-02-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Svenska kyrkan sänder ut en signal till sina medlemmar. Är du inte en perfekt människa som är fri från brister och fel, så är du inte välkommen. Gått på någon söndags gudstjänst nyligen? Väldigt folktomt har jag hört och det är inte konstigt.
Ingen människa är fri från synd men att en gift biskop ska begå hor i åratal med en kvinna som är gift med en annan man går inte an. Nu har kvinnan skilt sig från sin man och hennes barn lär väl lida av det. Illa.
Citera
2022-02-03, 18:00
Medlem
Här finns oklara punkter. Vi vet inte ens om det är stiftsjuristen som är älskarinnan. Och det finns inga bevis för att han har knullat henne.

Dom kanske bara har umgåtts och han har kunnat få lite tröst med blowjob eller handjob. Det måste väl ändå Kyrkan tillåta. Eller skall en biskop tvingas iväg till en Thaimassage-salong som tillhandahåller happy ending?

Hur kan man vara så kategoriskt fördömande?
Citera
2022-02-03, 18:09
Medlem
exoticspices avatar
Biskop Thomas håller sitt visitationstal 21 mars 2021.

Citat:
Vänner i Kristus. Svenska Kyrkan i Visby stift gör skillnad. I människors liv och i samhället. Inte alltid synliga och offentliga. Utan ofta i det lilla och enskilda sammanhanget.

https://www.facebook.com/watch/?ref=search&v=697629704110941&external_log_id=8980 9f74-ee5a-473e-9814-63c65f023cdd&q=Visby%20stift%20Karin%20Mulde
Senast redigerad av exoticspice 2022-02-03 kl. 18:13.
Citera
2022-02-03, 18:14
Medlem
exoticspices avatar
Visby stift Facebook.

https://www.facebook.com/search/top/?q=Visby%20stift%20
Citera
2022-02-03, 18:29
Medlem
Man får väl anta att nu när korten ligger på bordet, så är juristen och fd. biskopen ett officiellt par? Eller gör de slut? Humor i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in