2022-02-04, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Därför Kina fortfarande kör sin zero covid-strategi. Det är först om 10-20 år vi vet mer om dom långsiktiga effekterna av covid.

Om omicron ger mycket lindriga symptom men börjar knapra nervceller, Houston, we have a problem.

Och de långsiktiga effekterna av nedstängningar och vaccinen?

Vi ser redan nu att IQn hos barn har sjunkit drastiskt. Isolering och munskydd förhindrar normal social och språklig utveckling.
Citera
2022-02-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det angår inte dig.

Jag tvättar händerna och använder munskydd, tack för att du bryr dig!
Varför använder du munskydd?
Citera
2022-02-04, 00:11
Medlem
GoranPongs avatar
I Österrike går man vidare med tvångsvaccineringen. Helt vansinnigt. https://www.rt.com/news/548263-austria-compulsory-vaccination-vote/
Citera
2022-02-04, 00:12
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Utveckla gärna. 😂

Du förstår.

Främst är han skev, men han är inte speciellt smart heller.
Citera
2022-02-04, 00:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför använder du munskydd?

Du verkar arg? För att skydda mig mot ett luftburet virus. Det har funkar fint hittills. Sen använder jag inte munskydd utan andningsskydd, det är ju lite skillnad på dem. Dock räknar jag med att bli smittad förr eller senare.
Citera
2022-02-04, 00:15
Medlem
Covid ej längre samhällsfarlig.

Varför skall vi fortsätta vaccinera oss.

Helt galet…
Citera
2022-02-04, 00:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Och de långsiktiga effekterna av nedstängningar och vaccinen?

Vi ser redan nu att IQn hos barn har sjunkit drastiskt. Isolering och munskydd förhindrar normal social och språklig utveckling.

I Sverige?

Mig veterligt har vi inte haft några sådana krav här.
Senast redigerad av revodneb 2022-02-04 kl. 00:22.
Citera
2022-02-04, 00:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Skulle du påstå att vi svenskar har en bättre eller sämre förutsättning att hantera andra (vanliga) virus nu i pandemins kölvatten jämfört med länder som haft drakoniska nedstängningar? Vad tänker du Onkel?

Knepig fråga. Min spontana tanke är att svenskarna har bättre immunförsvar, eftersom vi inte stängde samhället lika hårt som många andra länder.

Men, vi kan observera att det finns många länder som har drabbats hårdare än Sverige av Kina-viruset, trots att dessa länder har stängt ner sina samhällen. Ifall Kina-viruset har spridit sig lättare i dessa länder, så borde samma sak gälla även för andra virus. Så svenskarna har kanske inte bättre tränade immunförsvar än andra länders invånare.
Citera
2022-02-04, 00:27
Medlem
Citat:
Det är helt korrekt, mer än dubbelt upp dessutom. Apan blir arg av det, därför jag påpekar det då denne kalla mig boomer.

John Hopkins sa också att vi skulle ha 100 tusentals döda i Sverige, så man ska nog ta deras spådomar med en nypa salt.
Jag kommer då aldrig glömma hur en del menade att Sverige skulle ha så många lik att våra hockeyhallar skulle fungera som provosoriska kylhallar för kropparna. När man nu sitter på facit finns en del att kritisera dock. Handlingsförlamningen kring SÄBO är ett mörkt kapitel. All data tydde på att det är de äldre som drabbas värst. Ändock fick personal, som inte ens nödvändigtvis uppvisade symptom, springa mellan olika boenden och smitta ner de äldre i samtliga vågor. Att man inte ens testade vårdpersonal, när snabbtest fanns tillgängliga, är helt otroligt. Personalen skulle mötas med en tops i näsan inför varje arbetspass. De boende skulle testas dagligen. Svårt rent administrativt men likväl nödvändigt. Nu är de äldre vaccinerade och den åtgärden behövs inte längre, men jävlar vilken krutdunk SÄBO var, och i något avseende fortfarande är.
Citera
2022-02-04, 00:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Nya Zeeland, vilka grabbar alltså. 53 döda totalt fortfarande. 147 nya fall rapporterade igår.

Det ser imponerande ut med bara 53 avlidna, men det har skett till priset av att i stort stänga ute sina egna medborgare från hemlandet i två år. NZ har nämligen erbjudit på tok för få militärbevakade karantänsplatser, och folk har inte ens kunnat ställa sig i kö utan (ofta) fått gå upp mitt i natten för att delta i ett slags onlinelotteri varje gång en omgång nya platser erbjuds, där efterfrågan varit typ 10x vad som erbjuds. En gravid nya zeeländsk journalist som jobbade i arabvärlden kämpade utan att lyckas i nära ett halvår innan hon via advokater och en storm av massmedial uppmärksamhet till slut, som på nåder, fick en plats i militärbevakad 10-dagars karantän, enda chansen att få tillträde till hemlandet. Vaccinering och negativt test räcker inte, inte ens för de egna medborgarna. Och det verkar enbart vara genom denna svinaktigt stenhårda gränskontroll som NZ lyckats stänga ute viruset i sådan grad att de fortfarande bara har ca 3 % naturlig immunitet. Dessutom har myndigheterna underligt nog försökt hemlighålla hur mycket de betalat för vaccinet, uppgifter som nyligen läckt ut till hälsoministerns förtret.

Citat:
. Nej jag är fullt medveten om att du inte är dollarmiljonär, det märks tydligt då du hänger upp dig så förbannat på det. Nej du lägger ord i min mun, jag har aldrig påstått att jag bakar bröd, men jag funderar på det. Det gynnar både miljön och är pandemisäkert, frågor på det? Har du några bra och enkla recept? Ja jag är lat.
Gör egen surdeg så slipper du köpa jäst. Då blir du ännu rikare.
Citera
2022-02-04, 00:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag kommer då aldrig glömma hur en del menade att Sverige skulle ha så många lik att våra hockeyhallar skulle fungera som provosoriska kylhallar för kropparna. När man nu sitter på facit finns en del att kritisera dock. Handlingsförlamningen kring SÄBO är ett mörkt kapitel. All data tydde på att det är de äldre som drabbas värst. Ändock fick personal, som inte ens nödvändigtvis uppvisade symptom, springa mellan olika boenden och smitta ner de äldre i samtliga vågor. Att man inte ens testade vårdpersonal, när snabbtest fanns tillgängliga, är helt otroligt. Personalen skulle mötas med en tops i näsan inför varje arbetspass. De boende skulle testas dagligen. Svårt rent administrativt men likväl nödvändigt. Nu är de äldre vaccinerade och den åtgärden behövs inte längre, men jävlar vilken krutdunk SÄBO var, och i något avseende fortfarande är.

Ja det var skamligt, och det borde vi skämmas för. Vi borde lärt oss av historien.
Citera
2022-02-04, 00:49
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det ser imponerande ut med bara 53 avlidna, men det har skett till priset av att i stort stänga ute sina egna medborgare från hemlandet i två år. NZ har nämligen erbjudit på tok för få militärbevakade karantänsplatser, och folk har inte ens kunnat ställa sig i kö utan (ofta) fått gå upp mitt i natten för att delta i ett slags onlinelotteri varje gång en omgång nya platser erbjuds, där efterfrågan varit typ 10x vad som erbjuds. En gravid nya zeeländsk journalist som jobbade i arabvärlden kämpade utan att lyckas i nära ett halvår innan hon via advokater och en storm av massmedial uppmärksamhet till slut, som på nåder, fick en plats i militärbevakad 10-dagars karantän, enda chansen att få tillträde till hemlandet. Vaccinering och negativt test räcker inte, inte ens för de egna medborgarna. Och det verkar enbart vara genom denna svinaktigt stenhårda gränskontroll som NZ lyckats stänga ute viruset i sådan grad att de fortfarande bara har ca 3 % naturlig immunitet. Dessutom har myndigheterna underligt nog försökt hemlighålla hur mycket de betalat för vaccinet, uppgifter som nyligen läckt ut till hälsoministerns förtret.

Kan ju nämna att de haft delta inom landet sen augusti också. För övrigt hatar alla henne. Hon tog inte en plats som erbjuds tidigare, och har suttit i Fox News och gråtit ut på senare tid också.

Sluta ta nyheter om Nya Zeeland från brittisk press. De suger marginellt mindre än svensk press på sin höjd.

Och sluta beundra rickspuckot Tegnell.

$36,50 betalade man alltså per dos nu när jag kollade upp det. Är nog värt ändå. Har testat mycket mindre än Sverige eftersom de haft mindre smitta än så länge, plus lägre vårdkostnader uppenbarligen.
Senast redigerad av jymdjaket 2022-02-04 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in