2022-02-03, 22:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är inget fel på Tegmark-Wisell. Hon kan väl inte rå för om det skulle dyka upp en allvarligare variant längre fram. Men just att det skulle kunna dyka upp en dödligare variant ser hon som osannolikt. Vilket stämmer bra överens om det vi känber till om virus.

Jag håller med om att man är dödligt less på coronaviruset. Det får alkt räcka med dessa två förlorade år! Nu vill jag ha kul och ut och resa. Men utomlands så blir det nog helt normalt först sommaren 2023.

Jag tycker inte det varit förlorade år, well kanske på ett sätt, men samtidigt har jag hittat en massa pärlor i min närhet som jag inte ens visste fanns. Som exempel plockade jag säkert 50kg kantareller ifjor och då är jag normalt sett ingen svampplockarmänniska, men att vara ute i skogen är befriande. Appropå det så fick jag nog 50 fästingar också, så det är dags att gå och vaccinera sig inför nästa säsong - mot TBE!
Citera
2022-02-03, 22:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
En fundering, om vi enligt beräkningar ligger på ca en halv mijon smittade i veckan så innebär det att runt 2 miljoner haft infektionen senaste 30 dagarna.

Även om dom äldre som oftast avlider bara ligger på säg hälften 10% så borde alltså statistiskt sett minst 30 personer per dag avlida MED covid som fhom rapporterar då det brukar ligga på närmare 300 döda per dag i februari.

Samma sak med vårdplatser och Iva 10% av dom ca 20 000 som just nu ligger på sjukhus borde ha viruset i kroppen.

Procentsatser kan såklart diskuteras hit och dit men poängen kvarstår. Inlagda på sjukhus och framför allt dödstal bör tas med en extra stor nypa salt med denna massiva smittspridning.

Jag antar att det isf kommer justeras rejält i siffrorna längre fram.

Har jag fel i detta resonemang?

Jag tror att du har en bra poäng. Dom kan ha dött "med och inte av" Covid.

Men orden "med och inte av" har missbrukats under lång tid av den grupp som har försökt bagatellisera sjukdomen. Dom pratade om stora mängder människor som påstods ha dött "med och inte av" Covid, även när viruset var med och orsakade 90% av dödsfallen. "Med och inte av" har varit ett trick som virusanhängarna har använt för att vilseleda.

Men den här gången så skulle det kunna vara som du beskriver.
Citera
2022-02-03, 22:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du passar iofs bättre som demokrat. Du låter exakt som Biden, Pelosi, Psaki, Don Lemon och Brian Stelter. Antar att du runkat en hel del till CNN de senaste två åren?

I Trumplägret hade du inte varit särskilt populär iaf, den saken är klar.

Fast nu gillar jag Trump, jag har till och med en Trumpkeps, dessutom är jag högutbildad. Det har blivit någon form av kognitiv dissonans i hela skiten, upp är ner och sanning är lögn, vitt är svart och tvärtom. och det gäller överallt.

Du sätter faktiskt huvudet på spiken här. Vi har politiserat ett virus och det har fått förödande konsekvenser, både i Sverige och utomlands. Jag tror att de som klarat det bäst och hållit en enhetlig linje är Danmark, ja kanske Norge och Finland också.

Så nej, jag runkar inte till CNN.
Citera
2022-02-03, 22:50
Medlem
Sverige tar efter andra länder när det kommer till att öppna upp samhället men när alla våra grannländer stängde ner, då skulle minsann Sverige inte följa strömmen utan bygga upp sina egna regler…
Citera
2022-02-03, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker inte det varit förlorade år, well kanske på ett sätt, men samtidigt har jag hittat en massa pärlor i min närhet som jag inte ens visste fanns. Som exempel plockade jag säkert 50kg kantareller ifjor och då är jag normalt sett ingen svampplockarmänniska, men att vara ute i skogen är befriande. Appropå det så fick jag nog 50 fästingar också, så det är dags att gå och vaccinera sig inför nästa säsong - mot TBE!

Det känns lite konstigt faktiskt. En del tänker nog att det här bara är en fas och att läget kan förvärras igen. Jag tänker i så fall njuta allt jag kan av den här stunden, men tror inte riktigt på att det ska kunna smälla till på samma sätt igen. Jag har bestämt mig för att lyssna på Tegnell o co som säger att vi är inne i en annan fas.

Till hösten får vi säkert restriktioner i någon form igen, rekommendationer om att vaccinera oss och liknande, men jag tror att det blir mer som under svininfluensan, frivillighet och erbjudanden. Möjligen kommer vårdpersonalen att ha tvingande regler kring vaccination, men i övrigt tror jag att det blir för svårkontrollerat. Som Tegnell sa i dag, nu ligger det mer på individens ansvar. Förhoppningsvis får äldre och riskgrupper fortfarande erbjudande om gratis vaccinationer.
Citera
2022-02-03, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Han är avstängd för ohörsamhet.

Ojdå, hoppas han inte får för stark abstinens. Han skulle väl kunna ha en del tyckande just nu.
Citera
2022-02-03, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det känns lite konstigt faktiskt. En del tänker nog att det här bara är en fas och att läget kan förvärras igen. Jag tänker i så fall njuta allt jag kan av den här stunden, men tror inte riktigt på att det ska kunna smälla till på samma sätt igen. Jag har bestämt mig för att lyssna på Tegnell o co som säger att vi är inne i en annan fas.

Till hösten får vi säkert restriktioner i någon form igen, rekommendationer om att vaccinera oss och liknande, men jag tror att det blir mer som under svininfluensan, frivillighet och erbjudanden. Möjligen kommer vårdpersonalen att ha tvingande regler kring vaccination, men i övrigt tror jag att det blir för svårkontrollerat. Som Tegnell sa i dag, nu ligger det mer på individens ansvar. Förhoppningsvis får äldre och riskgrupper fortfarande erbjudande om gratis vaccinationer.

Jag har svårt att sia om framtiden, men jag hoppas att detta är sista vändan i cirkusen, ja vad gäller det här viruset. Iofs förutspådde jag Z-varianten och den kan ju ff komma, men det är inget jag önskar.

Ja riskgrupperna ska vaccineras framöver.

Vad gäller kontroll så har Sverige ingen kontroll alls, har inte haft och kommer troligen inte att få heller, det är väl där vi står.
Citera
2022-02-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Sverige tar efter andra länder när det kommer till att öppna upp samhället men när alla våra grannländer stängde ner, då skulle minsann Sverige inte följa strömmen utan bygga upp sina egna regler…
Snart val makthavarna måste fiska röster.
Citera
2022-02-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Ja och Maggan som stadsminister är inget att hänga i granen..
Citera
2022-02-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Statsminister*
Citera
2022-02-03, 23:14
Medlem
Lite kul ändå att det kommer en studie från John Hopkins som sågar skolstängningar och restriktioner och ger Sveriges väg grönt ljus.

”Nedstängningarna under pandemin har i praktiken inte räddat några liv. Däremot har de gjort stor skada för samhället.
Det visar en färsk studie från Johns Hopkins-universitetet i USA.
– Sverige har följt en klart bättre linje än omvärlden, säger Lars Jonung, en av forskarna bakom studien.”

IMBILDEN kanske ändrar uppfattning nu?

Sedan tycker jag att Revodneb plockar poäng för dygnets lågvattenmärke som påpekar att han har en större plånbok än en annan skribent. Det är humor på riktigt. Dollarmiljonären <3
Citera
2022-02-03, 23:18
Medlem
jymdjakets avatar
Nya Zeeland, vilka grabbar alltså. 53 döda totalt fortfarande. 147 nya fall rapporterade igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in