2022-02-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08-55331000
Men varför i hela helvete sitter gubbfan och tycker synd om sig själv? När han borde fatta med arslet att han blivit avsatt pga av sitt egna beteende.
Är biskopen en världsblind psykopat?
https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/biskop-thomas-jag-tog-emot-beskedet-med-stor-sorg
En riktigt självupptagen jävel, eller vafan är det egentligen frågan om?
Vad menar han med detta:

"Önskar du att du hanterat kyrkoherdarna annorlunda?

– När jag ser tillbaka är det inte relationen till kyrkoherdarna som jag skulle ha hanterat annorlunda utan jag skulle ha gjort annorlunda i själva grunden till ärendet. Det här handlar inte om kyrkoherdarna, det handlar om mig. Jag skulle ha agerat annorlunda i grundfrågan."
Citera
2022-02-03, 13:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hehehe ja förr i tiden var det faktiskt så att prästen bokstavligen slets av kragen som den yttersta förnedringen av denne. Numera får man ämbetet fråntaget via papper från Kammarkollegiet och sitt tillhörande kyrkosamfund.
Ungefär som inom militären, då gtadbetäckningarna slets av, och svärdet bröts itu (vad kan en biskop ha istället, en kräkla ?), sedan ska väl ärkebiskopen stampa på kragen också.

Annars hade kanske en välsignad sax varit på sin plats, en sax som bara används för att klippa biskopskragar, och som nu tas ur kassaskåpet i Uppsala där den förvaras.
Citera
2022-02-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Trots att kyrkan har en uppfattning om att den felande skall kunna få förlåtelse och upprättelse.

Det här var en gäng dumma skägg som tyckte att han inte längre kunde vara biskop, med andra kyrkoherdar är det möjligt att utslaget hade blivit ett annat.

I vigningslöftena står det vad jag vet inget explicit om att man inte får ha sex utanför äktenskapet.

Tio Guds bud har väl med Svenska kyrkan att göra.
Citera
2022-02-03, 14:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Tio Guds bud har väl med Svenska kyrkan att göra.

Jo, men det står inte att man alltid måste följa dem.

Dessutom är allt en tolkningsfråga. rent praktiskt går det till så att människan väljer vad den skall tro på, och en tolkning är väl därför att det är ok med äktenskapsbrott.

I en teoretisk förlängning betyder det förstås att boken och religionen är onödig, eftersom det ändå är människan som bestämmer.

För en troende är det väl dock inte möjligt att tänka så.

Nej, men jag tycker det är konstigt, för det är inte som att han har varit kättersk, och alla kan ju synda då och.

Därmed inte sagt att det är särskilt snyggt gjort, om de nu har gått bakom ryggen på de som de är gifta med, eller har varit gifta med.
Citera
2022-02-03, 14:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Säger du, en person som inte är kristen och som, uppenbarligen, vet väldigt lite om Kristendomen.

Vilka andra religioner, organisationer, företag och styrelser avgör du vem som är vad?

Jag är fortfarande nyfiken, vad menade du med "konsekvens"? Eller var det så att du inte vet skillnaden mellan konsekvens och konsekvent?

Jag vet tillräckligt för att veta vad som står i Bibeln och jag betalar begravningsavgift till Svenska Kyrkan. Bibeln säger att kvinnor ska tiga i församlingen och att man inte ska bedriva sodomi samt att man inte ska hava andra gudar vid sidan om Gud. Den säger också att man ska vara trogen sin hustru. Antingen får Svenska Kyrkan följa Bibeln till punkt och pricka eller så får de ge fan i att lägga sig i vad vuxna människor gör på sin fritid så länge det är lagligt. De har låg trovärdighet som det är. De bör inte göra det värre.
Citera
2022-02-03, 14:57
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
– Det enda beslut som är fattat är att vi har gjort en överenskommelse med biskopen om att han är arbetsbefriad utifrån att utöva sin vigningstjänst. Däremot så finns det uppgifter som han slutför men som inte är prästliga uppgifter

Citat:
Thomas Petersson är alltså inte uppsagd utan fortfarande anställd av Svenska kyrkan. Det stiftsstyrelsen gör närmast är att utreda vad som gäller arbetsrättsligt.

– Vi har inte sagt upp honom, utan i första hand är det en arbetsbefrielse. Han har sex månaders uppsägningstid. Vi vet ännu inte om han har rätt till avgångsvederlag. Vi håller på att kontrollera vad som gäller arbetsrättsligt, säger Peder Fohlin.

https://helagotland.se/nyheter/artikel/osaker-framtid-for-sparkade-biskopen--arbetsbefriad-men-inte-uppsagd--avgangsvederlag-utreds--bor-kv ar/jngp1xml (PLUS-)
Citera
2022-02-03, 15:23
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Gud förlåter honom säkert om han ber om det. Men det handlar inte om Gud utan han ska leva som han lär. Livets Ords andre pastor Robert Ek som hade predikat om trohet inom äktenskapet rymde iväg till Thailand för att vara ihop med en thailändska som han blivit kär i. Han lämnade kvar en ledsen hemmafru i Sverige med fyra barn och utan inkomst som församlingen fick ta hand om. Det var dödsstöten för den sekten då sektledaren Ulf Ekman redan innan hade konverterat till katolicismen.

Ok, så när prästen läser "jag fattig syndig människa..." så är det ej sig själv han har i tankarna utan bara församlingsmedlemmarna? Eller står han rakt upp fräckt och påstår att han inte lever som han lär?
Citera
2022-02-03, 15:24
Medlem
Folketstempels avatar
Är han bög?
Citera
2022-02-03, 16:10
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaum
Han inser att han har gjort fel, och hoppades antagligen att hade hade kunnat komma undan genom att erkänna det.

”Önskar du att du hanterat kyrkoherdarna annorlunda?

– När jag ser tillbaka är det inte relationen till kyrkoherdarna som jag skulle ha hanterat annorlunda utan jag skulle ha gjort annorlunda i själva grunden till ärendet. Det här handlar inte om kyrkoherdarna, det handlar om mig. Jag skulle ha agerat annorlunda i grundfrågan.”

Gubbfan förefaller fått insikten efter att han blivit av med kragen.Innan dess verkar nonchalansen stått i full blom tillsammans med biskopskuken, när det gällde att göra vad kuken tyckte var en god handling.

En präst och tillika biskop som skiter i sin guds ord är väl inte värd namnet. Men dock en tydlig kandidat till Johnny Bode priset.http://johnnybode.com/ Ett hedersomnämnande kring den knullande biskopen skulle vara bra.

Kanske kan vi instifta ett `"Runka till biskopens ära"-pris?
Ska vi förvänta oss fler artiklar där Biskopen berättar att han är nedstämd och dyster efter att så nesligt ha blivit avkragad bara för att ha knullat en gift kvinna i fittan? Eller liknande. Fast med lite vackrare ord som tillfredställer biskopen och hans anhang bättre?
Senast redigerad av 08-55331000 2022-02-03 kl. 16:22.
Citera
2022-02-03, 16:30
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
https://helagotland.se/nyheter/artikel/osaker-framtid-for-sparkade-biskopen--arbetsbefriad-men-inte-uppsagd--avgangsvederlag-utreds--bor-kv ar/jngp1xml (PLUS-)
Intressant fortsättning kanske följer. Ser fram mot rubrikerna: Biskopen som knullade ut sin fallskärm 30 miljoner. Är nu lessen & kinkig för att han inte längre får predika guds ord till församlingen och stifts juristen.

Utlösningarna löste ut fallskärmen.
Citera
2022-02-03, 16:46
Medlem
Svenska kyrkan sänder ut en signal till sina medlemmar. Är du inte en perfekt människa som är fri från brister och fel, så är du inte välkommen. Gått på någon söndags gudstjänst nyligen? Väldigt folktomt har jag hört och det är inte konstigt.
Citera
2022-02-03, 16:49
Medlem
Undrar var de gjorde det någonstans. Båda var gifta på varsitt håll och arbetade inom kyrkan. Visby har en befolkning på drygt 24 000. Många lär ha vetat om affären.

Kommer KM att arbeta kvar? Jag gissar att hon kommer att flytta från ön men vem vet, kanske hon uthärdar skammen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in