2022-02-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo... Men det är nog pga reducerad testning. Stockholm skriver om det själva i länken jag gav.

De nya direktiven för ändrad testning kom ju 20 januari.
Det kan ju inte fortsätta ge genomslag vecka för vecka?
Citera
2022-02-03, 17:38
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
En kommentar på dagens siffra?

Antal nya fall bryr jag mig inte att kommentera... skillnad i testning gör att det blir svårt. Att det ser ut att minska stämmer inte...

Smittspridningen ökar fortfarande sannolikt eftersom:

Nytt högsta i omikronvågen av sjukhusinläggningar i Stockholm rapporteras idag, 655 st. /Reg Stockholm

Nytt högsta i omikronvågen av rapporterade dödsfall (7-dagars genomsnitt) i Sverige, 46 per dag. /Platz
Senast redigerad av Madagascar 2022-02-03 kl. 17:40.
Citera
2022-02-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Du är rätt medveten om att det kommer nya pandemier?

Vad för sorts pandemi hade du tänkt ska komma i Mars som gör att restriktionerna ska återinföras, Covid-19? Då ska jag berätta en sak för dig, Covid-19 är redan en pandemi och kommer inte bli en helt ny pandemi helt plötsligt.

Ditt inlägg kvalificerar in sig till Darwin awards.
Citera
2022-02-03, 17:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
De nya direktiven för ändrad testning kom ju 20 januari.
Det kan ju inte fortsätta ge genomslag vecka för vecka?

Jag tror att testningen kommer minska/variera hädanefter.
Citera
2022-02-03, 17:46
Medlem
Citat:
Antal nya fall bryr jag mig inte att kommentera... skillnad i testning gör att det blir svårt. Att det ser ut att minska stämmer inte...

Smittspridningen ökar fortfarande sannolikt eftersom:

Nytt högsta i omikronvågen av sjukhusinläggningar i Stockholm rapporteras idag, 655 st. /Reg Stockholm

Nytt högsta i omikronvågen av rapporterade dödsfall (7-dagars genomsnitt) i Sverige, 46 per dag. /Platz

Och inte alltför långt tillbaka, 25 januari låg medelvärdet på 19 enl. samma källa.

Det är väl ganska alarmerande att just den siffran ökar men å andra sidan kan vi ju inte lita på nya smittade som många inbillar sig är rättvis men det testas ju mindre.
Citera
2022-02-03, 17:49
Medlem
Citat:
Jag tror att testningen kommer minska/variera hädanefter.

Det tror jag också. Jag har bara svårt att tro att det minskat successivt sedan den 20e.
Om inte kriterierna förändrats sedan förra måndagen så bör siffrorna vara jämförbara.
Citera
2022-02-03, 17:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Det tror jag också. Jag har bara svårt att tro att det minskat successivt sedan den 20e.
Om inte kriterierna förändrats sedan förra måndagen så bör siffrorna vara jämförbara.

Du kan ju jämföra vad reg stockholm skriver om testning idag och förra torsdagen... Jag har inte orkat kolla.
Senast redigerad av Madagascar 2022-02-03 kl. 17:55.
Citera
2022-02-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Vad för sorts pandemi hade du tänkt ska komma i Mars som gör att restriktionerna ska återinföras, Covid-19? Då ska jag berätta en sak för dig, Covid-19 är redan en pandemi och kommer inte bli en helt ny pandemi helt plötsligt.

Ditt inlägg kvalificerar in sig till Darwin awards.
Smittspridning är fortsatt hög och det är idiotiskt att släppa på alla restriktioner.
Citera
2022-02-03, 17:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Och inte alltför långt tillbaka, 25 januari låg medelvärdet på 19 enl. samma källa.

Det är väl ganska alarmerande att just den siffran ökar men å andra sidan kan vi ju inte lita på nya smittade som många inbillar sig är rättvis men det testas ju mindre.

Exakt.

I Pravda (Aftonbladet) står det i princip att pandemin är över...
Citera
2022-02-03, 17:58
Medlem
Dødeligheden i Danmark falder.

De seneste tal fra uge 5 2022 viser, at dødeligheden siden uge 1 har været jævnt faldende i alle aldersgrupper og nu nærmere sig et normalt niveau. Det sker selvom antallet af dødsfald, hvor personerne også havde en positiv PCR test, stiger.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2022/doedeligheden-i-danmark-falder

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-03-dodeligheden-naermer-sig-normalen
Citera
2022-02-03, 18:09
Avslutad
Citat:
Du fattar alltså inte det?

Du förstår inte att om antingen 1.000 eller 1.000.000 blir sjuka så dör en viss andel.
Det innebär att fler förmodligen kommer dö när 1000ggr fler blir smittade, även om de flesta är vaccinerade. Men om 1.000.000 skulle vara ovaxxade så skulle dödstalen se väldigt annorlunda ut.

Men ni kanske inte börjat med grundläggande matematik och logiskt tänkande i förskolan än..
Så, vaccinen fungerar bra enligt dig?
Citera
2022-02-03, 18:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spännande titel på denna pre-print.

SARS-CoV-2 invades cognitive centers of the brain and induces Alzheimer's-like neuropathology

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.01.31.478476v1

Jag citerar delar av länkens innehåll:
SARS-CoV-2 invades cognitive centers of the brain and induces Alzheimer's-like neuropathology
...
Abstract

Major cell entry factors of SARS-CoV-2 are present in neurons; however, the neurotropism of SARS-CoV-2 and the phenotypes of infected neurons are still unclear. Acute neurological disorders occur in many patients, and one-third of COVID-19 survivors suffer from brain diseases. Here, we show that SARS-CoV-2 invades the brains of five patients with COVID-19 and Alzheimers, autism, frontotemporal dementia or no underlying condition by infecting neurons and other cells in the cortex. SARS-CoV-2 induces or enhances Alzheimers-like neuropathology with manifestations of beta-amyloid aggregation and plaque formation, tauopathy, neuroinflammation and cell death. SARS-CoV-2 infects mature but not immature neurons derived from inducible pluripotent stem cells from healthy and Alzheimers individuals through its receptor ACE2 and facilitator neuropilin-1. ... Thus, SARS-CoV-2 invades the brain and activates an Alzheimers-like program.

Introduction

... SARS-CoV-2 not only causes respiratory syndromes but also leads to neurological abnormalities, with an 85% occurrence rate in patients with Alzheimer’s disease. In fact, neurological symptoms, including hypogeusia, headache and anosmia, precede the onset of respiratory symptoms in the majority of patients with COVID-19. The major chronic sequelae of COVID-19 are expected to be cognitive decline and dementia. A recent study has shown that one-third of COVID-19 survivors exhibit substantial neurological and psychiatric morbidity in the 6 months after SARS-CoV-2 infection. Furthermore, the “brain disease” risk is not limited to patients who have severe COVID-19. ...

It has been proposed that β-coronaviruses, including SARS-CoV-2, can invade the central nervous system. The two coronaviruses closely related to SARS-CoV-2, Middle Eastern respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV) and severe acute respiratory syndrome coronavirus 1 (SARS-CoV-1), can infect the central nervous system. A recent study showed the presence of SARS-CoV-2 in a patient’s olfactory mucosa and its neuronal projections. ... However, neurological disorders are not limited to severe COVID-19 cases, suggesting that multiple brain entries may account for SARS-CoV-2 neurotropism. Although SARS-CoV-2 can enter the brain, experimental evidence of its presence in key brain regions involved in cognitive functions is still lacking, and little is known about the functional impact of SARS-CoV-2 CNS invasion on neurons.

... This evidence implicates either the existence of other cell surface receptors in SARS-CoV-2 cell entry or the facilitation of cell entry by other factors. Indeed, neuropilin-1 (NRP1) has been identified as a facilitator of SARS-CoV-2 entry when ACE2 is expressed, leading to high rates of infection. ... NRP1 is abundantly expressed in cells of many tissues including neurons. The presence of ACE2 and NRP1 in neurons suggests the high possibility of neurotropism. ...

There is a profound link between SARS-CoV-2 infection and dementia/Alzheimer’s disease. The 2002 and 2012 SARS and MERS epidemics caused memory impairment in many recovered patients. Neurological syndromes related to Alzheimer’s disease, including neuroinflammatory syndromes, seizures, delirium, and alterations in personality, behavior, and cognitive deficits, frequently occur in patients with COVID-19 who recover from COVID-19. Thus, SARS-CoV-2 infection of the brain may increase the risk of Alzheimer’s disease. ...

In this study, we sought to test whether SARS-CoV-2 is neurotropic and infects neural cells in the cognitive center in five patients with Alzheimer’s disease, autism, frontotemporal dementia and no underlying condition, respectively. ... We found that SARS-CoV-2 invades the cognitive centers of all five COVID-19 patients, leading to Alzheimer’s-like neuropathology or Alzheimer’s neuropathology exacerbation. SARS-CoV-2 infects human inducible pluripotent stem cell (iPSC)-derived mature neurons from healthy individuals, leading to amyloid beta (Aβ) deposition, increased inflammation, neuronal death and increased expression of Alzheimer’s mediators. ...
Vi har alla noterat hur en viss gruppering ivrigt har predikat hur ofarligt Kina-viruset är. Deras underlag har vanligtvis varit andelen överlevare bland unga människor. Med tanke på hur genomgången infektion kan skada kroppen, så tycker jag att det är ohederligt att framställa Kina-viruset som ofarligt.

Bland virusets försvarare, så är det vanligt att framställa Covid som en snuva. Eftersom sjukdomens effekter sträcker sig mycket längre än till enbart luftvägarna, så är det en bluff att framställa Covid som enbart en snuva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in