Citat:
Ursprungligen postat av
Heribald.Snygge
Nja, i folkbokföringen står det Helene, så hennes föräldrar har inte gjort nåt fel. Hon har själv valt att lägga till accenten (har den på sin FB-sida) men begriper uppenbarligen inte hur den fungerar. Tycker väl bara att det ser elegant ut.
Ajdå, hon har blingat till namnet alltså. Det är väl ok om man tycker att ens namn är trist, men då bör man göra det på ett sätt som inte får folk att rysa.
Citat:
Ursprungligen postat av
CS128
Typiskt svenskt - att haka upp sig på petitesser som inte har ett smack ens med Farmen att göra! Minst en och en halv sida om en persons stavning av sitt namn. Jösses

Om du pratar franska (vilket jag gör) så är det inte en petitess. Det framkallar rysningar. Skulle du tycka att det var en petitess om Bella valde att stava namnet Bellä? Varje gång jag ser "Helené" i rutan tänker jag "Men fy fan vilken felstavning". Det är FEL. En accent är lika viktig för franskan som prickarna över ö eller ä för svenskar. e, é och è uttalas helt olika på franska. e uttalas som ö (eller är stumt), é uttalas som e och è uttalas som ä. Nu vet du!
Citat:
Ursprungligen postat av
Heribald.Snygge
Tja, fast allt som berättar nåt om deltagarnas personlighet är väl av intresse? Jag tycker att det säger nåt om henne när hon lägger till en accent lite slumpmässigt till sitt namn utan nån som helst koppling till vare sig stavningsregler, tradition eller uttal.
Exakt.