2022-02-03, 11:28
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heribald.Snygge
Nja, i folkbokföringen står det Helene, så hennes föräldrar har inte gjort nåt fel. Hon har själv valt att lägga till accenten (har den på sin FB-sida) men begriper uppenbarligen inte hur den fungerar. Tycker väl bara att det ser elegant ut.

Typiskt svenskt - att haka upp sig på petitesser som inte har ett smack ens med Farmen att göra! Minst en och en halv sida om en persons stavning av sitt namn. Jösses
Citera
2022-02-03, 11:31
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Typiskt svenskt - att haka upp sig på petitesser som inte har ett smack ens med Farmen att göra! Minst en och en halv sida om en persons stavning av sitt namn. Jösses

Tja, fast allt som berättar nåt om deltagarnas personlighet är väl av intresse? Jag tycker att det säger nåt om henne när hon lägger till en accent lite slumpmässigt till sitt namn utan nån som helst koppling till vare sig stavningsregler, tradition eller uttal.
Citera
2022-02-03, 11:39
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tar bort spoilertaggarna nu när avsnittet har sänts.

Jag funderade också ett tag på om Cissi o Gerty kan ha bondat och kör ihop, men jag tror knappast det. Cissi visste om i förväg att hon var uttagen till Torpet-kamp, det tyder ju på att hon o Niklas har kontakt. Jag tror det finns lager-på-lager med pakter och samarbeten. Iofs är jag inte förvånad, det är de hemliga samarbetena som brukar lyckas bäst.

Förstekämpeval imorgon - kan det bli någon annan än Levin eller Jonas?

Citera
2022-02-03, 11:47
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Tja, fast allt som berättar nåt om deltagarnas personlighet är väl av intresse? Jag tycker att det säger nåt om henne när hon lägger till en accent lite slumpmässigt till sitt namn utan nån som helst koppling till vare sig stavningsregler, tradition eller uttal.

Möjligt att det skulle visa hur HON vill att folk ska uttala hennes namn. Men det är ett namn hon har fått när hon var liten bebis och inte hade någon egen talan om det, många ändrar sina stavningar på sina namn som vuxna eller till och med byter namn. Det säger INTE något om ens personlighet kan jag tycka.

Ska vi gå igenom alla farmendeltagarnas namn, uttal och stavning de närmsta 15 sidorna framöver? Istället för att diskutera vad som händer på Farmen och Torpet? Trist men sant så finns det säkert andra trådar att diskutera stavningar och uttal av namn på personer etc. men i denna tråd är det totalt ointressant vetskap och tillför väl inte något av vikt för hur det går i dokusåpan ...
Citera
2022-02-03, 11:49
Medlem
Det förvånar mig varje år hur TV4 låter wannabees komma med i programmet, i många fall castas de direkt av produktionen för att de varit med i nån annan såpa tidigare. För att göra det mer "spännande"? Samtidigt läser man om massor med människor som seriöst söker till Farmen, i bland flera år i rad, men kommer inte med. Är de för beiga och tråkiga? Fjolårets vinnare Daniel var ju ett exempel på en som fick söka flera gånger innan han kom med. Samtidigt hade han kollat programmet noga och hårdtränat för alla tänkta tävlingar och moment och han stod ju som segrare till sist. Till på köpet utan att pakta och baktala andra och bete sig som en skit.
Även om det kan vara roligt med lite intriger så vore det ännu roligare att se duktiga deltagare kämpa om vinsten utan läggmatcher eller paktande.
Citera
2022-02-03, 11:49
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vi har vett och sans att inte delta och skämma ut oss i dokusåpor, personligen så är jag inte intresserad ens att delta i någon dokusåpa 😀

Hehe... Nej, jag ser de flesta dokusåpor som katastroffilmer. Man bara väntar på att folk ska skämma ut sig inför kamerorna. Väldigt många gör ju det, men inte alla. Skulle inte heller nånsin delta i en dokusåpa.
Citera
2022-02-03, 11:56
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Möjligt att det skulle visa hur HON vill att folk ska uttala hennes namn. Men det är ett namn hon har fått när hon var liten bebis och inte hade någon egen talan om det, många ändrar sina stavningar på sina namn som vuxna eller till och med byter namn. Det säger INTE något om ens personlighet kan jag tycka.

Uppenbarligen vill hon inte att hennes namn ska uttalas som hon väljer att stava det eftersom hon inte har talat om för de andra deltagarna att de ska säga Helené. Jag tror inte hon sagt nåt eftersom hon inte ens vet vad hennes självvalda stavning har fått för konsekvenser för uttalet av hennes namn. Det säger nåt om hennes inre liv och det är intressant att diskutera. Betydligt mer än etnicitet, som väldigt många här är osunt intresserade av.

Men om du inte vill att vi ska diskutera det så sluta att mata trollen då (bl.a. mig)!
Citera
2022-02-03, 11:58
Medlem
Heribald.Snygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000
Det förvånar mig varje år hur TV4 låter wannabees komma med i programmet, i många fall castas de direkt av produktionen för att de varit med i nån annan såpa tidigare. För att göra det mer "spännande"? Samtidigt läser man om massor med människor som seriöst söker till Farmen, i bland flera år i rad, men kommer inte med. Är de för beiga och tråkiga? Fjolårets vinnare Daniel var ju ett exempel på en som fick söka flera gånger innan han kom med. Samtidigt hade han kollat programmet noga och hårdtränat för alla tänkta tävlingar och moment och han stod ju som segrare till sist. Till på köpet utan att pakta och baktala andra och bete sig som en skit.
Även om det kan vara roligt med lite intriger så vore det ännu roligare att se duktiga deltagare kämpa om vinsten utan läggmatcher eller paktande.

Fast det är ju det hela dokusåpakonceptet bygger på, att ha med människor som skapar rubriker och matar diskussioner i sociala medier. De är inte ute efter att göra ett seriöst program utan ett program som säljer reklam.
Citera
2022-02-03, 13:39
Medlem
farlings avatar
Tankar om dagens avsnitt

Citera
2022-02-03, 15:04
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nena2000

Håller med dig fullständigt. Men TVtittarna VILL/önskar drama och kalabalik så produktionen försöker få med alla möjliga extrema personligheter och några få "normala Svenssons" som verkligen vill lära sig och gärna visa att de kan vinna. Så är kombon i Svenska Farmen tydligen.Trist faktiskt.
Citera
2022-02-03, 15:41
Avslutad
Citat:
Nja, i folkbokföringen står det Helene, så hennes föräldrar har inte gjort nåt fel. Hon har själv valt att lägga till accenten (har den på sin FB-sida) men begriper uppenbarligen inte hur den fungerar. Tycker väl bara att det ser elegant ut.
Ajdå, hon har blingat till namnet alltså. Det är väl ok om man tycker att ens namn är trist, men då bör man göra det på ett sätt som inte får folk att rysa.

Citat:
Om du pratar franska (vilket jag gör) så är det inte en petitess. Det framkallar rysningar. Skulle du tycka att det var en petitess om Bella valde att stava namnet Bellä? Varje gång jag ser "Helené" i rutan tänker jag "Men fy fan vilken felstavning". Det är FEL. En accent är lika viktig för franskan som prickarna över ö eller ä för svenskar. e, é och è uttalas helt olika på franska. e uttalas som ö (eller är stumt), é uttalas som e och è uttalas som ä. Nu vet du!

Citat:
Exakt.
Citera
2022-02-03, 15:51
Avslutad
Citat:
J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto