2022-02-03, 09:25
Medlem
Biskop lön - Lönestatistik för Biskop inför 2021

https://www.ratsit.se/lonestatistik/biskop-lon
Citera
2022-02-03, 09:30
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Jag tänker tvärtom. Det brukar nästan alltid vara den med lägst befattning samt är kvinna, som får gå. Att det var den högre uppsatta mannen som fick gå, var väl "solidariskt och jämställt" - i överkant, nästan?

Fast nu handlade det, för en gångs skull, inte om över- eller underordnad, eller man eller kvinna. Det handlade om att det är den som har ett vigningsyrke som har syndat, enligt den norm som de som har VALT sådana yrken borde följa. En jurist har inga krav på sig, att endast ha sex inom äktenskap. (Dock får en jurist inte heller inleda ett sexuellt förhållande med någon som är aktuell i ett mål, där juristen också medverkar. Alltså: advokaten får inte ha sex med sin klient, och åklagaren får varken ha sex med den åtalade eller brottsoffret. Samma gäller givetvis domaren och övriga rättens ledamöter.)
Nja... jag tänkte mer att Gud är ju en bitter och incelrunkande gubbe? Right? Så alla hans kränkta regler borde ju gälla alla. Att SvK gör skillnad på folk och folk i organisationen avslöjar ju att de inte ens tror på sina egna sagor. Nu vet jag att man i praktiken kan variera i sin tro (och som juristmen att man som prästvigd skulle vara någon slags moralisk förebild är så jävla efterblivet. Speciellt eftersom de ofta verkar knulla runt på jobbet eller bland medlemmar.

Kanske regeln tillkom för att prästerna fick så mycket slidslem på snoppen och bastarder? En praktisk regel insmugen som sagomoral? Någon insatt som vet?
Citera
2022-02-03, 09:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Frugan kanske skrattar hela vägen till banken....
Jo, Gud gillar ju penningar så frun kanske försöker få sin del.
Citera
2022-02-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
att jobba inom kyrkan är ett kall och lönen kan ju orimligtvis vara så hög som du skriver. Pencarna har han antagligen tjänat privat som affärsman
Så hur mycket tjänade han då?

Länk från 2014 visar att många plockar otroliga pengar. "Biskoparna tjänar 68 300 kronor i månaden, med undantag för ärkebiskopen, som får 75 800. Men efter en omorganisation den 1 januari i år, där flera församlingar slås ihop till större enheter, finns också en ny grupp av kyrkoherdar som tjänar minst lika mycket, upp till 69 000 kronor i månaden. Vid sidan av dessa ”superherdar” finns dessutom andra präster med löner i storleksordningen 65 000–70 000 kronor."

https://arbetet.se/2014/01/02/prast-kraver-lagre-lon/

Vi kan i alla fall komma överens om att han inte kommer att bli hemlös.
Citera
2022-02-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Gå nu, och synda inte mer.«]
Men om hon hade fortsatt synda skulle hon få på moppo. TP red KM under två år och han visste mycket väl att han syndade när han gjorde så men han fortsatte ändå.
Citera
2022-02-03, 09:44
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att få ha kvar statusen som biskopsfru och mamma i kärnfamilj? Många kvinnor står ut med väldigt mycket, för det. Samt naturligtvis att barnen kan ta skada av en skilsmässa. Frun kanske inte ville ha sex med gubben mera? I så fall var det win-win, för då slapp frun ha sex och kände kanske ingen svartsjuka heller. Hon fick som sagt ha kvar allt det fina utåt sett, i att bo i ett fint hem och vara biskopsfru.

Ditt resonemang funkar om det bara är de tre som är inblandade. Men här verkar saken varit ”känd” och dessutom ganska länge. Då får frun leva i förnedring och hur har hon stått ut med det. Frun kan väl inte ha skådespelat sig igenom åratal av representationsmiddagar om alla runt bordet känner till elefanten i rummet?

I övrigt är det inget konstigt att en chef blir omplacerad efter en affär med personalen. Kanske satte han hennes lön med.

”Don’t screw the Crew” gäller i alla företag. Det har hänt även där jag jobbat (i o f s ett amerikanskt företag).
Citera
2022-02-03, 09:47
Medlem
bullshit att han fick avgå pgr av otrohet.. kyrkan har skyddat peddos i generationer så det har inget med moral att göra.
Citera
2022-02-03, 09:58
Medlem
Han skulle redan tidigt när han kände ryckningarna i den höviska baguetten ha tagit sig i kragen.
Citera
2022-02-03, 10:15
Medlem
Jag trodde att kyrkans uppgift var att förlåta den som erkänner sin synd. Det sa dom när jag konfirmerades. Har det ändrats? Eller är det som vanligt kristnas sexualfibu som spökar?
Citera
2022-02-03, 10:24
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag trodde att kyrkans uppgift var att förlåta den som erkänner sin synd. Det sa dom när jag konfirmerades. Har det ändrats? Eller är det som vanligt kristnas sexualfibu som spökar?

Ja så är det nog. Men hur menar du kyrkan ska reagera när någon syndar dag efter dag?
Biskopen verkar ju inte varit speciellt ångerfull, däremot är han lessen för att han inte får fortsätta vara biskop, stackarn. Han tycker synd om sig själv men skiter fullständigt i Biskopens roll och att efterleva kyrkans tro.
Men Kuken verkar stå!

Hur skulle kyrkan annars agerat och kunna bibehålla någon typ av förtroende menar du?

Lämna uppe en dörr för den nya swingerskyrkan att ta... skulle han ha kvar kakan och också äta den. eller vafan menar du?
Senast redigerad av 08-55331000 2022-02-03 kl. 10:30.
Citera
2022-02-03, 10:30
Medlem
Intressant fall det här. Och kul när man ser bilderna på personalen, såklart gick han efter den unga, rätt snygga tjejen haha, älskar hur förutsägbart det ändå är
Citera
2022-02-03, 10:31
Medlem
daskapitans avatar
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden men detta verkar ju helt galet då man frångår en av de viktigaste lärorna i den kristna tron - förlåtelsen.

Enligt skriften säger herr Jesus själv att de som är utan synd ska kasta den första stenen då en kvinna ska stenas enligt judisk lag och praxis vid tidpunkten, för att ha begått samma sak. Äktenskapsbrott.
Resultatet (och lärdomen) var ju att ingen är utan synd och därmed blev kvinnan förskonad.
Hon frågade juden Jesus vad som händer nu och han sa - "gör inte om det" eller något i den stilen...

Stasi - kärringen och Ärkebiskopen ( läs Ärkefienden) är en stor anledning till att jag lämnade kyrkan.
Hycklande jävla lögnerska, hon och hennes angang.
Det är bara islamvurmande, hbtq psyksjuka och annat pack kvar.
Tvi faen !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in