Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Blev du tvungen att skapa ett nytt konto efter att du haft fel för många gånger?
Nej, aldrig suttit på Flashback då det är för mycket ignoranta människor för min smak men i Covid-19 tider och mängden med missinformation så blev jag tvungen. Men nej, jag står för vad jag säger och hoppas verkligen inte du eller någon annan gör någonting efter vad jag säger eller tror.
Utan vill enbart säga vad jag tror, sedan får korten falla där de faller.
Citat:
Ursprungligen postat av
E-pluribus-unum
Allt du tar upp är gammal information. Det har snackats om inflation i över ett år nu. Det är liksom inget som chockar marknaden.
Margin calls har redan bränts igenom i januari.
Du var då inte bra påläst. Ja, Federal Reserve och JPow har sagt att "inflation is transitory", fram till Oktober/November när retoriken började ändras att det inte bara var supply chain issues som var en anledning bakom prisökningar.
Så nu när man har haft långvarig inflation, som inte gått ned, och kört massiv quantitative easing och pumpat in pengar i en marknad som redan inte gick bra så har problemet förrvärrats. För mycket pengar har varit i omlopp, för alldeles för lite varor.
Nu har dock problemet kommit att inflationen är såpass hög (7% YoY senast) att man måste göra någonting för att hantera problemet. Det man gör då är att höja räntan, vilket man inte gjort än. En räntehöjning till 0.5% är inte tillräckligt för att få ner inflationen till målet på ~2%, så vi kommer få ha flera räntehöjningar.
Första kommer sannolikt i mitten på Mars, Goldman Sachs tror att det kommer bli 7 under 2022, medan de flesta tror mellan 4-6.
Varje gång de senaste 50 åren som man höjt räntan så har det varit en följande lågkonjuktur.
https://www.stocksbnb.com/wp-content/uploads/2017/10/1.png