2022-02-02, 19:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Joh 8:23
Men han svarade dem: »I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.
Det spelar ingen roll varifrån en människa eller ande påstår sig komma, det är avgudadyrkan att tillbe någon annan än Vår himmelske Far som är i himmelen, Israels Gud.
Citera
2022-02-02, 19:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det spelar ingen roll varifrån en människa eller ande påstår sig komma, det är avgudadyrkan att tillbe någon annan än Vår himmelske Far som är i himmelen, Israels Gud.
Jesu Gud och Fader.
Citera
2022-02-02, 19:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Okay, jag är inte religiös och befattar mig inte med religion, men enligt Jesus kan man be till honom och han framför det till Gud. Det är underförstått att Jesus inte är istället för Gud utan är en förbindelse till Gud.
Citera
2022-02-02, 20:23
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Okay, jag är inte religiös och befattar mig inte med religion, men enligt Jesus kan man be till honom och han framför det till Gud. Det är underförstått att Jesus inte är istället för Gud utan är en förbindelse till Gud.
Intressant, kan du ge ett Bibelcitat?
Citera
2022-02-02, 20:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Intressant, kan du ge ett Bibelcitat?
"11Believe me when I say that I am in the Father and the Father is in me; or at least believe on the evidence of the works themselves. 12Very truly I tell you, whoever believes in me will do the works I have been doing, and they will do even greater things than these, because I am going to the Father. 13And I will do whatever you ask in my name, so that the Father may be glorified in the Son. 14You may ask me for anything in my name, and I will do it."
https://biblehub.com/niv/john/14.htm

"23In that day you will no longer ask me anything. Very truly I tell you, my Father will give you whatever you ask in my name. 24Until now you have not asked for anything in my name. Ask and you will receive, and your joy will be complete.

25“Though I have been speaking figuratively, a time is coming when I will no longer use this kind of language but will tell you plainly about my Father. 26In that day you will ask in my name. I am not saying that I will ask the Father on your behalf. 27No, the Father himself loves you because you have loved me and have believed that I came from God. 28I"
https://biblehub.com/niv/john/16.htm
Citera
2022-02-02, 20:52
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"11Believe me when I say that I am in the Father and the Father is in me; or at least believe on the evidence of the works themselves. 12Very truly I tell you, whoever believes in me will do the works I have been doing, and they will do even greater things than these, because I am going to the Father. 13And I will do whatever you ask in my name, so that the Father may be glorified in the Son. 14You may ask me for anything in my name, and I will do it."

"23In that day you will no longer ask me anything. Very truly I tell you, my Father will give you whatever you ask in my name. 24Until now you have not asked for anything in my name. Ask and you will receive, and your joy will be complete.

25“Though I have been speaking figuratively, a time is coming when I will no longer use this kind of language but will tell you plainly about my Father. 26In that day you will ask in my name. I am not saying that I will ask the Father on your behalf. 27No, the Father himself loves you because you have loved me and have believed that I came from God. 28I"
Intressant! Jag vill upplysa dig om att det finns funktion för 'översätt' om du skriver in det på google -gratis.
Styrkande besked om vem sonen är!

Kan dock tolkas på olika sätt, lite enklare och hövligare hålla sig till ett språk!
Senast redigerad av Fleshbags 2022-02-02 kl. 20:57.
Citera
2022-02-02, 21:20
Medlem
Citat:
Joh 8:23
Men han svarade dem: »I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.

Således var det alltså Johannes som påstod detta.

Hur kan det komma sig att Markus, Matteus och Lukas missade att nämna att Jesus hade haft en himmelsk preexistens innan han föddes på jorden?

Markus, det äldsta evangeliet, nämner inte ett jota om Jesu tillblivielse och födelse. Redan i början av första kapitlet kommer Markus in på Johannes döparen och Jesu dop.
Citera
2022-02-02, 21:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Intressant! Jag vill upplysa dig om att det finns funktion för 'översätt' om du skriver in det på google -gratis.
Styrkande besked om vem sonen är!

Kan dock tolkas på olika sätt, lite enklare och hövligare hålla sig till ett språk!
Det är jag personligen som finner engelska vara ett mer förklarande språk än svenska. Jag ska fortsättningsvis tänka på att citera en svensk översättning.

Ja, det kan tolkas på lite olika vis, därför postade jag båda bibelstyckena. Herren säger ändå båda dessa saker.
Citera
2022-02-02, 21:23
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
För juden spelar det ingen roll ty djävulen tar emot alla. Fräckt dock att kalla djävulen vår himmelske fader.

därtill...

Det spelar all världens roll, ty Gud utvalde en så kallad hedning till att bli startskottet för Guds förhållande till människan. Långt långt senare beblandade sig juden in i Guds följe. Allt beskrivet i historia. Då blev Guds följe plötsligt 'judar'. Stammarna upplöstes och alla blev plötsligt judar för att dölja inavelsens orm. Proselyter är judens främsta bas för att förleda världen dithän ormen önskar.

Det är som Sverige idag där all jordens tillkomma skall utgöra Svenskarna.
Citera
2022-02-02, 21:29
Medlem
Citat:
Paulus har inte skrivit om någon mytisk gudagestalt. Av den tidigaste kyrkan var det väl mest Justin Martyr som via grekisk filosofi skrev om Guds Logos på det viset, någonting han senare tycks ha lugnat ned sig med för att istället tala om ett mer tydligt evangelium?

Guds vishet, eller Logos/ ord, är evigt därför att Gud är evig. Livets Ord, som Johannes benämner det i sitt första brev, det eviga livet i Sonen fanns hos Gud innan någonting var till, men
manifesterades i skapelsen genom att födas av jungfru Maria som en direkt skapelse, eller ett direkt Ord, av Gud.

Vad gäller Gud kan vi inte tala som om tid finns i Gud, eller som att det Gud säger kommer och går. Ett ord från Gud är evigt hos Gud.

Enligt Johannes var detta Ord hos Gud och var Gud. Gud uttalade Sig Själv.

Är du med på vad jag talar om? Jag skriver inte detta för att övertyga, utan för att förklara.

Och han har rätt. Paulus nämner inte ett ord om Jesu undervisning.

Och det är bara Johannessprologen som nämner detta om Logos/ordet. Varför missade de andra evangelisterna detta?
Citera
2022-02-02, 21:32
Medlem
Citat:

Lik förbenat finner du detta endast hos Johannes. Hur sjutton kan de andra evangelisterna ha missat något så viktigt?

Eller, kan det bero på att Johannesevangeliet var det som skrevs sist, och att teologin hann förändras under några decennier?
Citera
2022-02-02, 21:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Och han har rätt. Paulus nämner inte ett ord om Jesu undervisning.

Och det är bara Johannessprologen som nämner detta om Logos/ordet. Varför missade de andra evangelisterna detta?
Fel, Paulus undervisar i exakt samma lära som Jesus.

De missar det inte, de tar upp detsamma med andra (individuella) ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in