2022-02-02, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur många sprutor tror du folk kommer gå med på?

Jag tror tyvärr ärr folk kommer att hänga på låset för fler doser om det erbjuds. De är rejält uppskrämda efter all indoktrinering de senaste åren.

Det finns flera vaccin som enligt artiklar ska kunna ha ett långvarigare skydd än de här förstagenerationsvaccinen, bl a Novavax vaccin Nuvaxovid som vi redan har köpt in men inte fått tillgängligt än och Valneva VLA2001, som EMA fortfarande utvärderar och som också har fått bra resultat på att det kan fungera mot omikron och ha längre skydd. Dessutom tillverkas delar av båda de vaccinen i Sverige, Novavax i Uppsala och Valneva i Solna, så det är väl ett extra plus.
Citera
2022-02-02, 19:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller inte riktigt med. Vaccinen togs fram mot den ursprungliga Wuhan-varianten och där var ju skyddseffekten runt 95% för både Pfizers och Modernas vaccin. Detta två veckor efter den andra dosen som kunde ges cirka 3-4 veckor efter den första. Det är fruktansvärt bra siffror. Efter en tid kom dock rapporter som visade på att effekten försvann tämligen fort. Efter 5-6 månader var det inte mycket skyddseffekt var. Det var därför man började vaccinera med en tredje dos i Israel redan i augusti. Varför Sverige inte gjorde det vet jag däremot inte. Det känns som man såsade bort hela hösten.

Nu har vi ju fått en muterad variant där vaccinet inte alls är lika effektivt. Det är helt klart ett problem, men vi kan ändå glädjas åt att vaccinerade generellt får mildare symtom.
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Relativ riskreducering ja. Absolut riskreducering är 0,84%. Det kan du inte bortse från.

Det verkar ganska märkligt att räkna på absolut riskreducering. Den siffran är ju beroende av smittspridningen vid mättillfället, och hur lång tid man mäter över. Varför vill man mäta absolut riskreducering? Är det för att vaccinmotståndarna vill kunna uppvisa en låg siffra, för att framställa vaccinet som dåligt?
Citera
2022-02-02, 19:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur många sprutor tror du folk kommer gå med på?

Beror på hur lång pandemin är. Personligen tror jag den tar slut ganska snart.
Citera
2022-02-02, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vad är alla "tvingande" restriktioner?

Har det inte mest varit rekommendationer?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Bryssel vill ha Covidpass till sommaren 2023.

Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Restriktionerna ska försvinna betyder det att covidpass är historia också ?

Det är ju det här man undrar. Tillhör vaccinpassen de tvingande restriktionerna?

Covidpass i Europa kommer säkert att finnas kvar när vi reser mellan länderna, men de inkluderar ju även genomgången sjukdom och negativa tester. Har för mig att det bestämdes tidigare och infördes i går 1 februari 2022.
Citera
2022-02-02, 19:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det är ju det här man undrar. Tillhör vaccinpassen de tvingande restriktionerna?

Covidpass i Europa kommer säkert att finnas kvar när vi reser mellan länderna, men de inkluderar ju även genomgången sjukdom och negativa tester. Har för mig att det bestämdes tidigare och infördes i går 1 februari 2022.

För tidigt att sia om, tror Bryssel kommer få svårt att motivera covidpass om dödstalen går ner så fort i Europa som de minskat i Sydafrika. Dödstalen är typ 0,1% i Spanien nu och smittan går snabbt ner.
Citera
2022-02-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För tidigt att sia om, tror Bryssel kommer få svårt att motivera covidpass om dödstalen går ner så fort i Europa som de minskat i Sydafrika. Dödstalen är typ 0,1% i Spanien nu och smittan går snabbt ner.

Minskat i Sydafrika?

Sydafrika har haft mycket färre fall än Sverige och Danmark men ser nu mer än en månad senare ökande dödstal.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/

Färre fall och nu 120-200 döda om dagen och det verkar stiga fortfarande.

I Spanien ökar ju dödstalen igen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain
Senast redigerad av Kalmar2004 2022-02-02 kl. 19:56.
Citera
2022-02-02, 19:57
Medlem
Covidpassen för resor blir en knäckfråga framför allt för risken för nya varianter som kan uppstå. Så snart Omikron dämpas ges utrymme för nya varianter.
Citera
2022-02-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Omikron rapporterades redan i november dumjävel.

Googla "sverige corona" så ska du få se att ingen peak finns.

Googla sedan våra grannländer.

Dvs om du ens kan skriva "peakade", är det ett orD?

I Danmark och norge?

Citera
2022-02-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Hur tror du sjukvården ta det här beslutet?

Fråga dom!
Hur menar du att det kommer påverka?
Citera
2022-02-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ok. På vilken ”nivå” inom dessa företag går gränsen för när man är med på ”konspirationen” och när man inte är inbjuden?

Jag känner nämligen ett antal personer på några av dessa företag som tillverkar vaccinen.
Vissa på väldigt hög nivå. Samtliga är vaccinerade.
Och, nej dom ”lurar” inte mig. Du vet nämligen inte vilken relation vi har..

Så, har du något som underbygger dina fantasier?
Klart de lurar dig. De har signerat avtal att de inte får yppa ett ord till någon angående detta. Inte ens till dig.
Citera
2022-02-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
I Danmark och norge?

Du måste missat det.

Svårt att vara incel under en sten ibland, jag förstår.
Citera
2022-02-02, 20:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Minskat i Sydafrika?

Sydafrika har haft mycket färre fall än Sverige och Danmark men ser nu mer än en månad senare ökande dödstal.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/

Färre fall och nu 120-200 döda om dagen och det verkar stiga fortfarande.

I Spanien ökar ju dödstalen igen.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain

Fast du måste ju se de större sammanhangen. Sydafrika testar inte alls lika mycket som skandinavien och både Sydafrika och Spanien hade betydligt högre dödstal förrut jämfört med hur många som var smittade. De spanska dödstalen går inte upp nej, de minskar relativt till den extrema smittkurvan från föregående 20-dagarsperiod.

Mortaliteten för första vågen i Spanien var 11% i snitt, alltså inte bara för de äldsta utan för alla åldersgrupper. I det sammanhanget är 180 om dagen ingenting om det varit över 120k smittade om dagen i snitt under 20-dagarsperioden innan. Jämför med hur många som var smittade på förstavågen så fattar du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in