2022-02-02, 06:51
Medlem
Vad som tydligen skall provocera mycket mer i reklamväg idag vad gäller ras på deltagarna i reklamfilm är om man gör par av vit man och svart kvinna. Svart man+ vit kvinna ger rätt lite hat och hot i jämförelse. För med svart kvinna och vit man får man dels hat från samma grupp som stör sig på svart man och vit kvinna men man når också andra grupper. Svarta män och antirasister. Det blir kolonialism, och även anklagelser om rasism (konstigt nog). I lite mindre utsträckning kan vit man+ asiatisk kvinna skapa samma.

Det är en ovanlig konstellation i reklam och en av få sista egentliga tabun om man vill ha stora mängder hat- och hotreaktioner. Det slås dock av porträtteringar av gay och transpersoner av ett utseende man kan associera till nordafrika eller mellanöstern.
Citera
2022-02-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Det märkliga är att där inte syns en endaste hucklekärring i Tulip Bacon reklamen som just nu körs relativt frekvent på TV.

How come?

Vet inte, jag kollar som sagt inte på reklam.

Men om jag ska gissa så är det för att huckle främst bärs av sorostituerade, och bacon är ett kött som säljer genom sina orenheter och då passar varken de eller städtanter i sammanhanget.

https://ibb.co/mH7tgdD

Citat:
Vad som tydligen skall provocera mycket mer i reklamväg idag vad gäller ras på deltagarna i reklamfilm är om man gör par av vit man och svart kvinna. Svart man+ vit kvinna ger rätt lite hat och hot i jämförelse. För med svart kvinna och vit man får man dels hat från samma grupp som stör sig på svart man och vit kvinna men man når också andra grupper. Svarta män och antirasister. Det blir kolonialism, och även anklagelser om rasism (konstigt nog). I lite mindre utsträckning kan vit man+ asiatisk kvinna skapa samma.

Vilken är "samma grupp som stör sig på svart (afrikansk) man och vit kvinna"?

Det är ju inte direkt mandingopar som representeras i reklamen, de vita kvinnorna brukar vara riktigt vackra.
Senast redigerad av Bigbossgalasso 2022-02-02 kl. 13:53.
Citera
2022-02-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbossgalasso
Vet inte, jag kollar som sagt inte på reklam.

Men om jag ska gissa så är det för att huckle främst bärs av sorostituerade, och bacon är ett kött som säljer genom sina orenheter och då passar varken de eller städtanter i sammanhanget.

https://ibb.co/mH7tgdD

Vilken är "samma grupp som stör sig på svart man och vit kvinna"?

Det är ju inte direkt mandingopar som representeras i reklamen, de vita kvinnorna brukar vara riktigt vackra.

Sorry borde sett mandingo innan jag använde den som referens, trodde det var en gammal tant med ung svart slav.
Citera
2022-02-02, 16:38
Medlem
Är du 80 år gammal?
Citera
2022-02-02, 16:49
Medlem
https://ibb.co/QYsrq4c

Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Är du 80 år gammal?

Nä försökte ta bort inlägget men det gick inte. Målar över med det här istället.

Klart att om man gör reklam för något som t.ex. Ferrarri kan det vara bra att ha med svarta för de säljer ju dit pengarna finns oavsett hudfärg.

Däremot om familjeföretaget Bosses tryckeri ska göra en engångskampanj är det väl onödigt att kvotera in svarta på grund av att konsult-Kalle försöker spela poker med balanserade scorecards?

Men jag säger nog emot mig själv. Godhets-signalera, dvs att slicka stövlar, är en underskattad strategi. Åtminstonde när man ligger dåligt till.
Senast redigerad av Bigbossgalasso 2022-02-02 kl. 16:52.
Citera
2022-02-02, 17:04
Medlem
Sonny00s avatar
Jag kan ha fel, men är inte Netonnets reklam relativt negerfri?
Citera
2022-02-08, 00:53
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

De hade en gång en fet svart rappare men annars nöjer de sig med den här tuffa svenska tjejen som hade dreds en gång.

https://www.youtube.com/watch?v=WFdxJpvvOYg
Citera
2022-03-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
En tidsfråga innan den också blir negerexploaterad.
Citera
2022-03-11, 12:44
Avslutad
Apple har väldigt mycket negrer med rastafariflätor i sin marknadsföring.
Citera
2022-03-11, 14:09
Medlem
swebarbs avatar
reklam speglar ju verkligheten idag? hur kan nån vara förvånad ens.
Citera
2022-03-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
reklam speglar ju verkligheten idag? hur kan nån vara förvånad ens.
Nja, det stämmer inte riktigt. Det finns cirka 150.000 negrer i Sverige men de är med i 90% av all reklam.
Citera
2022-03-11, 16:12
Medlem
brianmolkos avatar
De var någon som klippte gräsmattan i reklam för någon bil ?
Sen finns det andra etniciteter som också är med i reklam som känns instoppade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in