Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Ja, "lyst biltog" är ett gammalt svensk uttryck.
Vad som rör sig i den stackar avkragade biskopens huvud har jag ingen aning om. Han kanske omskolar sig till rörmokare, vad vet jag?
Den som inte är intresserad av barnsliga anekdoter slutar läsa här. <- punkt.
Jag jobbade för många år sedan som hjälpreda åt diakonin i en församling i en av Sveriges största städer.
Min chef, kyrkoherden var en särdeles grann karl i sina bästa år. Jag blev litet konfunderad då ingen av de kvinnor (som även de såg bra ut) jag såg honom luncha med, var hans fru.

Ja, jag VET att det är ett gammalt svenskt uttryck!
Jo, det är lätt för de präster som vill, att få kvinnor. Det brukar alltid vara en flock kvinnor som svärmar runt varje präst, även om han bara har vanligt utseende - eller inte ens det. De tar på sig frivillig-uppgifter i församlingen för att komma nära honom och få hans uppmärksamhet, de broderar altardukar, tar med blommor att smycka altaret med, bakar bröd till kyrkfikat, och ibland går de så långt som till att sticka ett par vantar eller en tröja till prästen personligen!
Det är väl drömmen om Fader Ralf i Törnfåglarna som spökar. Det heliga kombinerat med det förbjudna. "Han bryter sina heliga löften enbart för MIG, för att jag är så oemotståndlig, och den kärlek vi har är så stor att den måste vara sanktionerad av Gud - trots att han är gift!"

Jag har hört i övrigt vettiga väninnor bekänna sådana fantasier för mig!