2022-02-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kvinnan i otrohetsaffären hade inte avgett trohetslöften vilket biskopen hade gjort.

Sedan ska man komma ihåg att det här inte betyder att biskopen är lyst biltog. Han är avkragad och kan som alla andra få förlåtelse.

Sin krage och ämbete lär han däremot inte få tillbaka. Åtminstone inte inom överskådlig tid.

Tragisk historia.

Det enda tragiska är väl frun som blev bedragen, eller syftar du på något annat?
Citera
2022-02-02, 14:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, "lyst biltog" är ett gammalt svensk uttryck.

Vad som rör sig i den stackar avkragade biskopens huvud har jag ingen aning om. Han kanske omskolar sig till rörmokare, vad vet jag?

Den som inte är intresserad av barnsliga anekdoter slutar läsa här. <- punkt.

Jag jobbade för många år sedan som hjälpreda åt diakonin i en församling i en av Sveriges största städer.

Min chef, kyrkoherden var en särdeles grann karl i sina bästa år. Jag blev litet konfunderad då ingen av de kvinnor (som även de såg bra ut) jag såg honom luncha med, var hans fru.

Ja, jag VET att det är ett gammalt svenskt uttryck!

Jo, det är lätt för de präster som vill, att få kvinnor. Det brukar alltid vara en flock kvinnor som svärmar runt varje präst, även om han bara har vanligt utseende - eller inte ens det. De tar på sig frivillig-uppgifter i församlingen för att komma nära honom och få hans uppmärksamhet, de broderar altardukar, tar med blommor att smycka altaret med, bakar bröd till kyrkfikat, och ibland går de så långt som till att sticka ett par vantar eller en tröja till prästen personligen!

Det är väl drömmen om Fader Ralf i Törnfåglarna som spökar. Det heliga kombinerat med det förbjudna. "Han bryter sina heliga löften enbart för MIG, för att jag är så oemotståndlig, och den kärlek vi har är så stor att den måste vara sanktionerad av Gud - trots att han är gift!" Jag har hört i övrigt vettiga väninnor bekänna sådana fantasier för mig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Det enda tragiska är väl frun som blev bedragen, eller syftar du på något annat?
Det är naturligtvis den största tragedin.

Varför tror du att jag menar något annat?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Det finns tretton stift i Sverige, tretton domkyrkor och därmed 13 biskopar. Förutom Ärkebiskopen kommer man liksom inte högre. Man kan bokstavligen kalla dem småpåvar, de tretton. Och med det kommer särskilda krav på extra tydlig helighet. Och om man nu inte kan vara särskilt helig ska man i alla fall vara hederlig och åtminstone sträva efter att följa tio guds bud. Har man som gift haft en affär med en gift kvinna i tolv år... då är man inte trovärdig längre. Hade det varit en präst, så visst, kanske en omplacering eller straffarbete som fängelsepräst i ett par år. Men som biskop är det no no.

Jag har inga problem med att han fick sparken. Jag har däremot problem med att folk i denna tråd tycker detta är en stor grej. Jämfört med allt annat galet inom kyrkan så är detta en fis i rymden.
Citera
2022-02-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jo, det är lätt för de präster som vill, att få kvinnor. Det brukar alltid vara en flock kvinnor som svärmar runt varje präst, även om han bara har vanligt utseende - eller inte ens det. De tar på sig frivillig-uppgifter i församlingen för att komma nära honom och få hans uppmärksamhet, de broderar altardukar, tar med blommor att smycka altaret med, bakar bröd till kyrkfikat, och ibland går de så långt som till att sticka ett par vantar eller en tröja till prästen personligen!

Det är väl drömmen om Fader Ralf i Törnfåglarna som spökar. Det heliga kombinerat med det förbjudna. "Han bryter sina heliga löften enbart för MIG, för att jag är så oemotståndlig, och den kärlek vi har är så stor att den måste vara sanktionerad av Gud - trots att han är gift!" Jag har hört i övrigt vettiga väninnor bekänna sådana fantasier för mig!
Eftersom prästämbetet blivit ett kvinnoyrke, numera funderar jag på om de kvinnliga prästerna beter sig likadant?

Jag skulle inte bli förvånad om så var fallet.
Citera
2022-02-02, 14:49
Medlem
Tur att det inte gick lika illa för biskopen som för kardinalen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Dani%C3%A9lou#:~:text=Dani%C3%A9lou%20avled%2 0i%20samband%20med%20ett%20bes%C3%B6k%20hos%20en%2 0k%C3%A4nd%20prostituerad.%20Enligt%20katolska%20k yrkan%20var%20han%20d%C3%A4r%20i%20sj%C3%A4lav%C3% A5rdssyfte.%20Andra%2C%20t.ex.%20satirtidniningen% 20Le%20Canard%20Enchain%C3%A9%20tolkade%20situatio nen%20helt%20annorlunda.
Citera
2022-02-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Jag får en känsla av att du klagar på många trådar. Ett vara en girig, tjock och otrogen biskop är visserligen illa. I alla fall de första och sista adjektiven som du nämner.
And talking about "whataboutism", så verkar inte du vara den som törs kasta första stenen. Varför bryr du dig om den avkragade biskopen in the first place? Förresten, du behöver inte svara.
Tråden handlar om en biskop och då är det väl den aktuella biskopen vi främst ska prata om (klaga på) eller den religion/kyrka som han tillhör och inte främst om imamer, präster och rabbis som tillhör andra religioner!? Finns ju massor av såna trådar där vi kan diskutera dem.

Varför bryr jag mig? För att hans beteende påverkar det samhälle jag lever i.

Apropå detta med tjock så har ju dödssynderna varit med oss i 1500 år men förkastades sedan inom protestantism men det är ändå något som skaver, detta med att en biskop är tjock. Du känner väl till Gustaf Frödings "Våran prost"? Här har du den:

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ran_prost
Citera
2022-02-02, 14:57
Medlem
År 2005 förekom ett mycket likartat fall i Finland där Åbobiskopen Ilkka Kantola hade en affär med en präst men han valde att avgå självmant.

https://www.dn.se/kultur/patrik-hagman-beslutet-att-avkraga-biskopen-handlar-inte-om-sexualmoral/#:~:text=2005%20f%C3%B6rekom%20ett,att%20sj%C3%A4l v%20avg%C3%A5.
Citera
2022-02-02, 15:00
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag vet att det är exakt så, var det i den församling där jag bor.
Citera
2022-02-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palats
”Abrahamitiska traditionen” har ingen gemensam syn på sexualitet. Du har haft allt från katolska präster med celibatlöften till muslimska sultaner med tusentals konkubiner.

Abraham själv var ej monogam utan fick barn med sin hustrus tjänarinna.
Abraham fick också barn med sin fru Sara, som dessutom var hans halvsyster.

Jag funderar på om det verkligen är KM som är den som har begått hor med biskopen TP. Är det 100% säkert att det är hon? Om det stämmer så kan man fråga sig varför hon satte så mycket på spel.
Citera
2022-02-02, 15:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Han talar ut:

Citat:
Vad hade du hoppats på för besked?

– Jag hade någonstans hoppats på att få fortsätta i vigningstjänsten, kanske inte som biskop men som präst. Att kunna kliva av som biskop, men fortsätta som präst. Att vara präst är det som jag alltid varit, haft som kall. Jag vet inte vad som kommer att hända nu.

– Det är ett så stort steg. Jag har levt hela livet i Svenska kyrkan och det här är den enda yrkesutbildning jag har. Att vara präst har varit mitt liv. Och nu har uppdraget ryckts bort.

Citat:
– Jag måste få ta in och smälta detta. Hela mitt liv har blivit upp och ner, säger Thomas Petersson till Kyrkans tidning.

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/biskop-thomas-jag-tog-emot-beskedet-med-stor-sorg
Citera
2022-02-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Tur att det inte gick lika illa för biskopen som för kardinalen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jean_Dani%C3%A9lou#:~:text=Dani%C3%A9lou%20avled%2 0i%20samband%20med%20ett%20bes%C3%B6k%20hos%20en%2 0k%C3%A4nd%20prostituerad.%20Enligt%20katolska%20k yrkan%20var%20han%20d%C3%A4r%20i%20sj%C3%A4lav%C3% A5rdssyfte.%20Andra%2C%20t.ex.%20satirtidniningen% 20Le%20Canard%20Enchain%C3%A9%20tolkade%20situatio nen%20helt%20annorlunda.

Ett vackert frånfälle......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in