2022-02-02, 01:31
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det har varit en affär med en anställd. Kyrkan anställer inte barn.

Problem med barn har man i katolska kyrkan då präster inte skall gifta sig och drar till sig bögar (som egentligen är pedofiler om de får välja). Plus tillgången på korgossar.
Tror det finns mycket smått och gott i denna historia som inte kommit fram. Varför väntade dom i 2 år? Jag tror kyrkfolk är lite kåtare än vanliga människor och alla vill ligga med domprosten.
Citera
2022-02-02, 01:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det som har hänt är att han har avkragats pga att han har brutit vigningslöftena som präst och biskop, främst det fjärde vigningslöftet som handlar om trovärdighet som präst.

Hade han skilt sig från sin fru i samband med att kyrkoherdar började ifrågasätta honom och den första anmälningen kom in till Ansvarsnämnden för biskopar hade han troligen klarat sig med en varning samt blivit avsatt som biskop men hade fått behålla sitt ämbete och kunnat jobba som vanlig församlingspräst.

Nu var han istället troligen för girig och ville troligast behålla både frun och sin älskarinna och då faller trovärdigheten enligt vigningslöftet och därför avkragas han och tappar sitt ämbete.

Den första anmälan mot honom kom från kyrkoherdarna som hade tappat förtroende för honom, dvs där kommer rekvisitet fram: Trovärdigheten för honom som präst och tillsyningsman för präster och församlingar var skadat enligt vigningslöftet om trovärdigheten.
Andra anmälan till Ansvarsnämnden för biskopar skickade han själv in när första anmälan initierat en undersökning utifrån den första anmälan. Han erkände alltså att han hade brutit mot vigningslöftena.

https://www.kyrkanstidning.se/nyhet/har-ar-ansvarsnamndens-beslut-om-biskopen
Citat:
Fakta: Vad är "vigningslöften"

Kyrkan viger präster och diakoner till en livslång tjänst i och för församlingen. Det innebär att även om de byter till ett helt annat arbete, så är de fortfarande präst eller diakon och har till exempel tystnadsplikt om någon ber dem om att få själavård.

När de vigs avger de fyra löften, som varar livet ut. Tre löften är lika för båda yrkesgrupperna, ett skiljer sig åt. Varje löfte föregås av en fråga, som ska besvaras med ett ”ja”.
Första vigningslöftet: Trohet i uppdraget
Vill ni i Guds den treeniges namn åtaga er uppdraget att vara präst respektive diakon och utöva detta så, att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen?
Andra prästlöftet: Fasthet i tron och förvaltningen av sakramenten
Vill ni stå fasta i kyrkans tro, rent och klart förkunna Guds ord, såsom det är oss givet i den heliga Skrift och så som det är omvittnat i vår kyrkas bekännelse, och rätt förvalta sakramenten?
Andra diakonlöftet: Fasthet i tron och tjänandet
Vill ni stå fasta i kyrkans tro, hjälpa dem som behöver er tjänst och stå på de förtrycktas sida?
Tredje vigningslöftet: Lojalitet och solidaritet
Vill ni i er tjänst följa vår kyrkas ordning, iaktta den tystnadsplikt som åvilar en präst respektive en diakon och förverkliga er kallelse med Kristus som förebild?
Fjärde vigningslöftet: Trovärdighet
Vill ni leva så bland människor, att ni blir vittnen om Guds kärlek och om försoningens hemlighet?
En biskop avger ytterligare löften vid biskopsvigningen:
Att i Guds den treeniga namn åtaga sig uppdraget att vara biskop och utöva detta så att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen. Att stå fast i kyrkans tro, försvara den och tillse att Guds ord blir rent och klart förkunnat så som det givits i den heliga Skrift och omvittnats i kyrkans bekännelse, och att sakramenten blir rätt förvaltade. Att i tjänsten följa, upprätthålla och värna om kyrkans ordning och främja enheten i Kristus. Samt att leva så bland människor att biskopen blir ett vittne om Guds kärlek och om försoningens hemlighet.

Senast redigerad av Gabriel Knight 2022-02-02 kl. 02:08.
Citera
2022-02-02, 02:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
I senaste upplagan har det elfte kommit till
11. Du skall inte bedriva hor, där du jobbar eller där du bor.

Kyrkan har försökt lyfta upp oss omoraliska hedningar ur syndens gyttja i niohundra år. Och så föll den fan på eget grepp.
Hycklare med nerdragna brallor är det bästa.

Förlåt mig, ty jag visste vad jag gjorde.
Citera
2022-02-02, 02:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Tror det finns mycket smått och gott i denna historia som inte kommit fram. Varför väntade dom i 2 år? Jag tror kyrkfolk är lite kåtare än vanliga människor och alla vill ligga med domprosten.

Japp, vi är alla nyfikna på detaljer,
så som om det användes vissa ateraljer.
Citera
2022-02-02, 02:51
Medlem
Kanske älskarinnan inte bara nöjde sig med prästkuken och till slut ville ha något mera. Kanske en oäkting blev till men stoppades med en abort?
Biskopens helige ande i hennes sköte och snabbisar i sakristian bör biskopen kunnat reda ut, men det är något annat som spökar också.

Tyvärr så är kyrkan experter på att tiga och ljuga sig igenom kriser, så sanningen lär inte komma fram om ingen tar bladet från munnen.

Finns ingen arbetsgivare i Sverige som har så dåligt arbetsklimat som svenska kyrkan, och det lär fortsätta så i all framtid.
Citera
2022-02-02, 02:58
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Ger mig fan på att det är politiskt, tror att avskyvärda Antje Jackelén har kokat ihop något.
Detta kanske: https://sverigesradio.se/artikel/6993508
Citera
2022-02-02, 03:08
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Ger mig fan på att det är politiskt, tror att avskyvärda Antje Jackelén har kokat ihop något.
Detta kanske: https://sverigesradio.se/artikel/6993508

Antje gick ändå ut tidigt och kritiserade de totalitära vaccin-passen, när alla andra höll käften. Det är stort plus på det.
Citera
2022-02-02, 03:31
Medlem
twoeggss avatar
Gäller inte arbetsrättslagar inom svenska kyrkan? Han är alltså i princip bannad på livstid från att arbeta inom svenska kyrkan då, eller kanske finns det tjänster han fortfarande kan utöva?
Senast redigerad av twoeggs 2022-02-02 kl. 03:33.
Citera
2022-02-02, 03:44
Medlem
Åtrå är ett farligt gift,
för biskopar i Visby stift.
Citera
2022-02-02, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Biskopen under flera års tid haft en utomäktenskaplig relation med en anställd i stiftet.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/biskopen-i-visby-sparkas-efter-otrohetsaff%C3%A4r-1.64954147

Vem i stiftet kan det röra sig om..?
https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/kontakta-visby-stift

Jag har granskat listan ovan.
Kan det röra sig om Kamin Luder (omkastade bokstäver)?

Hittade en bild på denna länk som har en en enda färsk kommentar från idag 3,5 år efter att bilden togs.
Kommentaren får mig att får mig att tro att det kanske är biskopen och moatjén på bilden.
Citera
2022-02-02, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Thomas Petersson avsätts då han sedan flera år tillbaka haft en relation utanför äktenskapet med en anställd i Visby stift, något han själv har lämnat uppgifter om enligt kyrkans pressmeddelande.

Jag antar att han är gift.

Jag är född i Motala 1968. Där fick jag tidigt ansvar som ledare och med församlingens förtroende växte min kallelse till präst fram. Med familjen, min fru Susanna som är sjukhusdiakon https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/presentation

Ja det handlade tydligen om äktenskapsbrott. Där gick tydligen gränsen för svenska kyrkan.

Homosex?

Det handlar tdligen om äktenskapsbrott . Han är nr ett GIFT
Han har som alla diakoner , präster och biskopar avgett VIGNINGSLÖFTET
Om du har problem ring Jimmie
Citera
2022-02-02, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Just det, anställningsskydd gäller väl alla, även biskopar? Man kan ju knappast bli sparkad pga utomäktenskapliga affärer. Tillhör inte präster och biskopar något fackförbund?

Varför är det så många som skriver om detta , när de inte vet ngt
TYpiskt SD dravel
Men som moderat kan jag berätta för er alla att
EN DIAKON ; PRÄST OCH BISKOP AVGER VIGNINGSLÖFTET vid sin tillträdelse
Kolla lite först innan ni överför svenska folkets kärlek för att knulla runt till oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in