2022-02-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Med det resonemanget kan man ju fråga varför sportklubbar har fast anställda...

Idrott är viktigt för folkhälsan.
Citera
2022-02-02, 14:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kvinnan i otrohetsaffären hade inte avgett trohetslöften vilket biskopen hade gjort.

Sedan ska man komma ihåg att det här inte betyder att biskopen är lyst biltog. Han är avkragad och kan som alla andra få förlåtelse.

Sin krage och ämbete lär han däremot inte få tillbaka. Åtminstone inte inom överskådlig tid.

Tragisk historia.

Ja, de löftena ingår ju i vigningen. Till präst eller diakon. Alltså vigningsyrkena.

"lyst biltog" Undrar om han själv kommer att vilja vara kvar i SvK efter detta..? Om jag får gissa, så tror jag att han kommer att försöka sig på att bli pastor i någon karismatisk frikyrka, i stället. Kanske kombinerat med att vara kursledare i frikyrkornas bildningsförbund (Bilda). Han kan ju inget annat. Och han har för många år till pension, för att gå i förtidspension.

Tråkig historia, i alla fall. Hoppas att någon av de inblandade snart talar ut! Älskarinnan, frun eller ex-biskopen själv!
Citera
2022-02-02, 14:07
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Idrott är viktigt för folkhälsan.
Finns hur många präster som helst som fångat upp unga på väg in i tung kriminalitet och omvänt dem. Sen att det är just religion är ju beklagligt men det är ju ändå en vinst för samhället kontra kriminalitet. Religion kan göra nytta.
Citera
2022-02-02, 14:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Nej beslutet kan inte överklagas. Tyvärr.
Vilka svin de 7 kyrkoherdarna är som tryckt till honom såhär. Kyrkan är inte förlåtande.. Detta beslut får mig o överväga att gå ur Svenska Kyrkan!

Så du accepterar alla andra knäppgöks-idéer inom kyrkan men denna skitgrej fick din bägare att rinna över?
Citera
2022-02-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, de löftena ingår ju i vigningen. Till präst eller diakon. Alltså vigningsyrkena.

"lyst biltog" Undrar om han själv kommer att vilja vara kvar i SvK efter detta..? Om jag får gissa, så tror jag att han kommer att försöka sig på att bli pastor i någon karismatisk frikyrka, i stället. Kanske kombinerat med att vara kursledare i frikyrkornas bildningsförbund (Bilda). Han kan ju inget annat. Och han har för många år till pension, för att gå i förtidspension.

Tråkig historia, i alla fall. Hoppas att någon av de inblandade snart talar ut! Älskarinnan, frun eller ex-biskopen själv!
Ja, "lyst biltog" är ett gammalt svensk uttryck.

Vad som rör sig i den stackar avkragade biskopens huvud har jag ingen aning om. Han kanske omskolar sig till rörmokare, vad vet jag?

Den som inte är intresserad av barnsliga anekdoter slutar läsa här. <- punkt.

Jag jobbade för många år sedan som hjälpreda åt diakonin i en församling i en av Sveriges största städer.

Min chef, kyrkoherden var en särdeles grann karl i sina bästa år. Jag blev litet konfunderad då ingen av de kvinnor (som även de såg bra ut) jag såg honom luncha med, var hans fru.
Citera
2022-02-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canyon
Kanske älskarinnan inte bara nöjde sig med prästkuken och till slut ville ha något mera. Kanske en oäkting blev till men stoppades med en abort?
Skulle inte förvåna. Affären höll ju trots allt på i åratal. Kyrkan förlät honom säkert i början men sen fick det vara nog. Biskopen kunde ha skilt sig men han valde att inte göra det utan fortsätta begå hor och roffa åt sig 100 papp i månaden på att vara just biskop.
Citera
2022-02-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goback
Svenska kyrkan sparkar en biskop för vänsterprassel men Gud själv förlät Abraham när han gjorde samma sak.
Nej. Man sparkar honom INTE för otroheten, per se.
Citera
2022-02-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Biskopen har väl fortfarande en möjlighet till återupprättelse genom att vända sig till den högsta juridiska instansen inom Svenska kyrkan, överklagandenämnden, för att få sin avkragning prövad av denna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kyrkoradets-ordforande-tycker-att-biskopen-kunde-varit-kvar
Nej, beslutet kan inte överklagas, det anges särskilt.

Tanten hade kanske hoppats att även hon bli begjuten med biskopens heliga saft.
Citera
Medlem
Snaidistens avatar
Är det Bimbi Ollberg som varit målet för skandalsbiskopens lustar?
Citera
Medlem
Kyrkonämndens ordförande i Visby verkar vara chockad över beslutet. Personligen anser jag inte att den avsatte skall krypa för Kyrkan och fortsätta verka för den.

Förhandla fram ett avgångsvederlag och satsa på en utbildning (Ja inte i sexologi) men det borde väl inte vara svårt att hitta ett bra jobb och slippa skenheliga Kyrkan.
Citera
2022-02-02, 14:14
Medlem
Kommer älskarinnan att framträda? Hennes historia kanske kan sälja.
Citera
2022-02-02, 14:18
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så du accepterar alla andra knäppgöks-idéer inom kyrkan men denna skitgrej fick din bägare att rinna över?
Det finns tretton stift i Sverige, tretton domkyrkor och därmed 13 biskopar. Förutom Ärkebiskopen kommer man liksom inte högre. Man kan bokstavligen kalla dem småpåvar, de tretton. Och med det kommer särskilda krav på extra tydlig helighet. Och om man nu inte kan vara särskilt helig ska man i alla fall vara hederlig och åtminstone sträva efter att följa tio guds bud. Har man som gift haft en affär med en gift kvinna i tolv år... då är man inte trovärdig längre. Hade det varit en präst, så visst, kanske en omplacering eller straffarbete som fängelsepräst i ett par år. Men som biskop är det no no.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in