2021-12-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Snatteri på under $900 har nedgraderats till en "förseelse" som inte lagförs. Vilket har fått flera butikskedjor att lägga ner sina butiker i svarta områden. Walgreens har lagt ner 17 varuhus bara i San Francisco.
theft in San Francisco Walgreens locations is four times higher than in stores elsewhere in the country.
In addition, Cunningham noted that the pharmacy chain spends 35 times more on security in San Francisco than in other locations.
https://www.lawenforcementtoday.com/...l-shoplifting/

Så kan det gå.

Det är alltså fortfarande ett brott. Nästan som i Sverige men här gränsen lägre och man får böter som man aldrig kan betala.

i Sverige är det inte bara summan utan var och från vem man stjäl i från som spelar roll. Kanske samma sak i USA
Citera
2021-12-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Har du samma inställning om det handlar om antivaxxers som bara vill ha tag på mat?

Det är många som har pratat om att de vill börja använda våld och börja stjäla nu när det kanske blir vaccinpass på att gå in i en butik. Då är det ju trevligt om vi har en antivaxxer som dig i ryggen när vi vill börja döda dem för det.

Jasså, är det? Och jag är verkligen inte mot vaccin per se. Om du tror det kan du uppenbarligen inte läsa.
Då det är fria fantasier från din sida så svarar jag på denna hypotetiska fråga som så; Rent generellt så gillar jag inte stölder. Och tjyvar skall ha offentlig prygel. Sedan måste man differentiera sin ståndpunkt på några vitala punkter. Och det gäller ju alla frågor. Bara en idiot är generell då det gäller väl och ve. Om en pundare snor oxfilé för att finansiera sitt drogbehov ska man hänga fanskapet i en lyktstolpe. Om det är en fattig mamma eller någon som oförskylt inte kan få mat till sig och sin familj har jag stort överseende. Om det är en stat som förbjuder någon att handla, oavsett anledning, så berömmer jag handlingen stöld. För att rädda sig själv från undergång. Förstår du skillnaden? I detta fall som man refererar till var det rent okynnesstöld som det brukar vara. Sno en tv, sno kläder osv osv. Till lyktstolpen bara.
Citera
2021-12-10, 13:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Förstår du skillnaden?
Ja. Situationen avgör helt enkelt. Vi får införa nån sorts lagkrav på att den som tar fast en snattare tar reda på livssitutionen hos snattaren innan man bestämmer sig för vilken typ av fasttagande det är man skall göra.

Är det en pundare så kan man lägga sig på honom, men om det är en hungrig antivaxxer eller någon som har barn och som bara vill ha mat, så får man ta fram silkesvantarna.
Senast redigerad av Trolltestet 2021-12-10 kl. 13:11.
Citera
2021-12-10, 13:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAGAWAGA
Ja väldigt bisarr händelse, en grovt överviktig svart man i USA mördar nästan en annan svart man genom att lägga sig över honom, detta då den andre mannen misstänkts ha snattat till ett värde av 46 dollar = motsvarande ca 400kr. Den andra mannen skriker tydligt '' I can't breathe '' medan den anställde fortsätter lägga sig över honom, det hela slutar med att den misstänkta hamnar i respirator i 9 dagar med en punkterad lunga.

Hur långt är människor villiga att gå över en arbetsplats där man enbart är anställd?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...tor-i-9-dagar/

Jag tror han den tjocka antagligen dagligen ser dessa snattare och kanske samma person ofta också, till sist blev han helt enkelt trött på alla snattare.
Citera
2021-12-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Snatteri på under $900 har nedgraderats till en "förseelse" som inte lagförs. Vilket har fått flera butikskedjor att lägga ner sina butiker i svarta områden. Walgreens har lagt ner 17 varuhus bara i San Francisco.
theft in San Francisco Walgreens locations is four times higher than in stores elsewhere in the country.
In addition, Cunningham noted that the pharmacy chain spends 35 times more on security in San Francisco than in other locations.
https://www.lawenforcementtoday.com/...l-shoplifting/

Så kan det gå.

Men har de fortfarande inte en domstol bestående av civilpersoner också som får komma med sitt tyckande, vilket gör att straffen ofta blir långa. Jag kan inte tänka mig att en jury av dem skulle stå på tjuvens sida. De har väl fortfarande lagar i vissa delstater där man princip får skjuta tjuvar i försvar av sin egendom.
Jag tyckte i övrigt det såg ut som den där tjocke mannen verkade passa på att ta en vilopaus på den andra under arbetstid.
Citera
2021-12-10, 13:19
Medlem
MAGAWAGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror han den tjocka antagligen dagligen ser dessa snattare och kanske samma person ofta också, till sist blev han helt enkelt trött på alla snattare.

Det är inte helt omöjligt, är ju jävligt mycket kriminalitet i många områden runtom USA. Men med tanke på att snattare kan bära skjutvapen samt andra konsekvenser, är det verkligen värt att en vanlig anställd riskerar sin egen hälsa? Dollar General har 140 tusen + anställda, och i detta fallet kommer dom att bli stämda på miljonbelopp (i dollar)
Citera
2021-12-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CWG
Sånt här bevisar verkligen hur långt hjärntvättade människor är villiga att gå för att få en klapp på huvudet av chefen. Att nästan döda någon för 400 spänn är inte normalt. Det här bevisar också varför butikspersonal inte ska leka poliser.

Handlar inte om att vara hjärntvättad. Du är ju garanterat en mes av rang som står och i tittar på ett pågående brott istället för att ingripa.
Citera
2021-12-10, 14:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAGAWAGA
Det är inte helt omöjligt, är ju jävligt mycket kriminalitet i många områden runtom USA. Men med tanke på att snattare kan bära skjutvapen samt andra konsekvenser, är det verkligen värt att en vanlig anställd riskerar sin egen hälsa? Dollar General har 140 tusen + anställda, och i detta fallet kommer dom att bli stämda på miljonbelopp (i dollar)

Jo men han kanske bara fick nog efter att se den luffaren stjäla varje dag. Han tänkte kanske inte på riskerna eller så visste han att denna tönt inte var farlig om de jagat honom tidigare utan att få fatt på honom. Ibland blir man förbannad och kanske inte tänker efter så lång tid på det. Dollar General har nog också bra advokater som kan ta upp striden i rätten. De kan nog få stöd från andra företag också då det ju blivit vanligt med stora samordnade plundringar som håller på att driva företag i konkurs. Butiken kanske har en massa bevis mot honom från övervakningskameror etc. Artikeln ger en väldigt ensidig bild om hur synd det är om snattaren. Vad har snattaren t.ex. för tidigare brottsregister? Jag håller på den tjocka butiksanställda, det är bra att folk gör något och inte bara accepterar samhällets förfall.
Citera
2021-12-11, 12:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Men har de fortfarande inte en domstol bestående av civilpersoner också som får komma med sitt tyckande, vilket gör att straffen ofta blir långa. Jag kan inte tänka mig att en jury av dem skulle stå på tjuvens sida. De har väl fortfarande lagar i vissa delstater där man princip får skjuta tjuvar i försvar av sin egendom.
Jag tyckte i övrigt det såg ut som den där tjocke mannen verkade passa på att ta en vilopaus på den andra under arbetstid.
Då det nu är en förseelse, som att gå mot röd gubbe, så släpps dom direkt fria av åklagaren innan det går till rättegång.
Citera
2022-02-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jo men han kanske bara fick nog efter att se den luffaren stjäla varje dag. Han tänkte kanske inte på riskerna eller så visste han att denna tönt inte var farlig om de jagat honom tidigare utan att få fatt på honom. Ibland blir man förbannad och kanske inte tänker efter så lång tid på det. Dollar General har nog också bra advokater som kan ta upp striden i rätten. De kan nog få stöd från andra företag också då det ju blivit vanligt med stora samordnade plundringar som håller på att driva företag i konkurs. Butiken kanske har en massa bevis mot honom från övervakningskameror etc. Artikeln ger en väldigt ensidig bild om hur synd det är om snattaren. Vad har snattaren t.ex. för tidigare brottsregister? Jag håller på den tjocka butiksanställda, det är bra att folk gör något och inte bara accepterar samhällets förfall.

Butikskedjan drar in hundratals miljarder, de betalar sina anställda skitlöner samtidigt som ägarna vältrar sig i pengar. Och sådana som du och andra här i tråden moraliserar och gnäller över en stackare som snattar för ett par hundra spänn? Skaffa er lite perspektiv på tillvaron för helvete.
Citera
2022-02-02, 10:53
Medlem
BackToHegels avatar
"What is the robbing of a bank compared to the founding of a bank?”

Vill vi ha ett samhälle där dödligt våld är befogat direkt när någon går över gränsen? Om en massa luffare själ från butiken varje dag, har vi inte djupare strukturella problem? Hårt mot hårt eller plats för tänkande.
Citera
2022-02-02, 11:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Butikskedjan drar in hundratals miljarder, de betalar sina anställda skitlöner samtidigt som ägarna vältrar sig i pengar. Och sådana som du och andra här i tråden moraliserar och gnäller över en stackare som snattar för ett par hundra spänn? Skaffa er lite perspektiv på tillvaron för helvete.

Jaha så när han är underbetald så skall han också acceptera att bli rånad på jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in