2022-01-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nja, enligt varma källor på bladet så har upplagan gått upp sedan 2020. Dels papper men framförallt digitala prenumerationer.

Problemet för många tidningar är att det är väldigt svårt att kapitalisera på det digitala. Fortfarande utgör print den absolut största andelen av de totala intäkterna, 70-80 procent i många fall, trots vikande prenumerations- och lösnummerförsäljningssiffror, samt i synnerhet tappet på annonssidan.
Såklart att det är positivt att de digitala intäkterna ökar, men det kompenserar hittills inte på långa vägar tappet på printsidan.
Citera
2022-01-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
I år fyller denna tråden 10 bast och gammelmedia lever ännu; både tablå-tv och papperstidningar existerar nu precis som förr.
Klart att de förändrats sedan dess, men det gör alla branscher. Frågan är hur många år in i framtiden räknas som 'annalkande'?

Ja, allt går ju att hålla i liv med tiotals miljarder i extra "stöd" från statligt håll.
Likväl som att exakt varje verksamhet går att göra extremt olönsam genom politiska beslut.

"Döden" har varit att medierna fått byta tutte att suga på. Förut var det annonsörerna, nu är det istället pappa statens tutte man diar. Vi får hoppas att nästa regering slutar upp med ammandet.
Citera
2022-01-25, 08:35
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Aftonbladets senaste officiella försäljningssiffra på tidningen säger: 76 968 (maj 2017)

Våren 2020 var de tvungna att söka stödpengar pga corona. Då var de tvungen att uppge distribuerad upplaga.

Då låg den DISTRIBUERADE upplagan på 44 000. Dvs inte det som säljs per dag, utan hur mycket tidningar som skickas till butikerna.

Expressen distribuerade då ca 50 000.

Undra vad siffrorna är nere på nu snart två år senare.

Jag tror att den distribuerade upplagan ligger på samma nivå tidigare. Jag handlar varje morgon i en medelstor Coop-butik och jag ser i det undanskymda tidningsstället 10 ex av vardera Aftonbladet och Expressen. Frågade föreståndaren hur många dom säljer av tidningarna och han svarade ungefär hälften av varje, ibland mindre. Så har det sett ut i min Coop butik de senaste 3-4 åren.
Mycket märkligt att att tidningsbuntarna som levereras är lika stora trots att tidningarna säljs så dåligt.
Citera
2022-01-25, 15:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag tror att den distribuerade upplagan ligger på samma nivå tidigare. Jag handlar varje morgon i en medelstor Coop-butik och jag ser i det undanskymda tidningsstället 10 ex av vardera Aftonbladet och Expressen. Frågade föreståndaren hur många dom säljer av tidningarna och han svarade ungefär hälften av varje, ibland mindre. Så har det sett ut i min Coop butik de senaste 3-4 åren.
Mycket märkligt att att tidningsbuntarna som levereras är lika stora trots att tidningarna säljs så dåligt.

Jag tror det är lite marknadsföring att det skall ligga lite tidningar där, det ser "fattigt" ut om det bara ligger två tidningar kvar. Det håller uppe illusionen av normalitet för de gamla papperstidningsköparna. Skulle de t.ex. ta slut så kan det vara droppen som gör att någon slutar köpa dem för att aldrig återvända.
Citera
2022-01-25, 15:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men om man ser på hur upplagorna har rasat på dessa 10 år så inser man att det hela tiden går utför, både med inflytandet, upplagorna & antal anställda. Men någon plötslig slutgiltig död tror jag inte inträffar.

För att travestera Fula Gubbens lookalike:
This is the way the lügenpresse ends
Not with a bang but a whimper.

Just det med inflytande är ju viktigt, de har ju fortfarande inflytande över makthavarna men de har ju allt mindre inflytande över de breda folklagren. Unga har de helt förlorat och alla de som är regimkritiska (Säkert 30 % av befolkningen). Och makthavarna vet ju detta och följer alternativmedia också för att se vad vanliga människor får veta.
Citera
2022-01-25, 16:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
I år fyller denna tråden 10 bast och gammelmedia lever ännu; både tablå-tv och papperstidningar existerar nu precis som förr.
Klart att de förändrats sedan dess, men det gör alla branscher. Frågan är hur många år in i framtiden räknas som 'annalkande'?
De facto som jag skrivit ett par gg tidigare så har mängder med tidningar i princip redan lagts ned. Googla MittMedia så hittar du en rad läns och lokaltidningar som fortfarande trycks i små upplagor men som i princip är 90 % identiska med sina fd lokalkonkurrenter, ex Arbetarbladet, Dala-Demokraten, Ludvika Nya Tidning, VLT, Falukuriren, Gefle Dagblad, Fagerstaposten, Avesta tidning etc.
Koncernens material delas inte bara inom länen utan även i hela koncernen. I och med att de blev köpta av Bonnier så har delandet av material ökat ytterligare.
Vi ser nu samma utveckling nere i Skåne.
I praktiken har hälften av dessa tidningar redan lagts ned, de är ledarkrönikor och lite ströartiklar.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-01-25 kl. 16:24.
Citera
2022-01-25, 16:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De facto som jag skrivit ett par gg tidigare så har mängder med tidningar i princip redan lagts ned. Googla MittMedia så hittar du en rad läns och lokaltidningar som fortfarande trycks i små upplagor men som i princip är 90 % identiska med sina fd lokalkonkurrenter, ex Arbetarbladet, Dala-Delokraten, Ludvika Nya Tidning, VLT, Falukuriren, Gefle Dagblad, Fagerstaposten, Avesta tidning etc.
Koncernens material delas inte bara inom länen utan även i hela koncernen. I och med att de blev köpta av Bonnier så har delandet av material ökat ytterligare.
Vi ser nu samma utveckling nere i Skåne.
I praktiken har hälften av dessa tidningar redan lagts ned, de är ledarkrönikor och lite ströartiklar.
På tal om MittMedia, som nu också ägs av Bonniers. När kommer konkurrensverket att ha åsikter på Bonniers allt mer monopolliknande ägande? Eller står Bonniers över lagen?
Citera
2022-01-25, 16:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
På tal om MittMedia, som nu också ägs av Bonniers. När kommer konkurrensverket att ha åsikter på Bonniers allt mer monopolliknande ägande? Eller står Bonniers över lagen?
Pressen är väl undantagen som varande demokratisk och livsviktig. Ledarskribent är en utmärkt post för diverse broilers att inneha.
Skrubbar Bonniers lite sosserygg genom att låta dödsdömda fd A-press tidningar fortsätta sin spökseglats på mediahavet så får de hållas.
Korruption existerar inte i Sverige
Citera
2022-01-26, 11:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

Tidningarna anses lika viktiga för nationens väl som en gång Stålverk 80 och staten uppskattar till fullo att en pålitlig partner håller dem vid liv. Det hindrar också att de tas över av opålitliga intressenter som skulle kunna föra dem i nya och alternativa riktningar.

Korporativismen är Sveriges värn mot mörka krafter. Slut upp bakom den och Partiet och du blir belönad!
Citera
2022-01-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Säkert bra för klimatet att trycka upp och distribuera papperstidningar och sedan köra tillbaka och kassera en viss del av upplagorna.

Både Expressen och Aftonbladet har ju hög svansföring när det gäller klimatfrågan, dvs när klimatfrågan inte drabbar tidningarna själva - då blir det tyst som i graven. Ungefär som när det här med flygskam var det stora bland Följa-John journalisterna. Flygskammen hos journalistkåren fick ett abrupt slut när det visade sig att även journalister blir drabbade om man tar det här med flygskam i beaktande. Tänk Aftonbladets Anders Lindberg och foton ifrån Arlanda.

Tycker uppriktigt sagt illa om den här dubbelmoralen som en stor del av journalistkåren besitter.
Citera
2022-02-01, 18:34
Medlem
”Det kommer finnas betydligt mindre pengar för mediestöd 2022. MPRT har därför beslutat att dra in innovations- och utvecklingsstödet och avvakta med redaktionsstödet.”

https://www.journalisten.se/nyheter/inget-innovationsstod-2022

Får gammelmedia något innovationsstöd?
Citera
2022-02-01, 20:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Det verkar gå bättre för gammelmedia: "För medierna verkar covid-19 inte ha varit den ekonomiska katastrof man kunnat vänta, efter det akuta första halvåret 2020. Till och med annonserna verkar komma tillbaka, i det lilla gäller det även för oss på Journalisten som sålt för mer än på många år. Dessutom verkar många me*diehus ha lyckats att öka läsarintäkterna.
I vår årssammanställning kan vi se att 2021 blev lindrigare också vad det gäller uppsägningar, 44 journalister har blivit av med sina jobb på grund av arbetsbrist, medan medierna under samma tid skapat 34 nya arbetstillfällen. 2020 såg det mycket värre ut. Arbetslösheten har också sjunkit något under året."

https://www.journalisten.se/ledare/2021-blev-inte-riktigt-som-forvantat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in