2022-02-01, 15:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
106 covid-döda...börjar likna förra vintern med dödsfallen medan sjukhusinläggningarna är betydligt färre.

Min gissning, med tanke på eftersläpningen i rapporteringen är att de flesta av dessa legat på IVA med Delta-varianten första halvan av januari.
Citera
2022-02-01, 15:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
106 covid-döda...börjar likna förra vintern med dödsfallen medan sjukhusinläggningarna är betydligt färre.

Måste vara en ny dödsmutation.

Hela Europa är visserligen överens om att "pandemin" är över, men du vet säkert bättre.

Stäng ner!
Citera
2022-02-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tur för dem då! För det finns ju ovaccinerade som, trots att Omikron, halvetat risken, blir svårt sjuka än vaccinerade. Speciellt bra skyddar tre doser vaccin mot svår sjukdom.Om de sedan får en återinfektion, så spelar det kula.

För du kan ju inte hävda att en SARS-COV2 infektion skyddar emot en svår sjukdom, ja, nästa gång gör det, naturligtvis, det. Men det finns stackars ovaccinerade som blir svårt sjuka den första gången deras kroppar stöter på Omikron.

Det är inte vad jag säger.
Och jag håller med dig om vi pratar om riskgrupperna.
Vilka är små, och med Omicron kanske nästintill obefintliga.
Citera
2022-02-01, 15:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Icke vetenskaplig observation i närhet säger att nästan alla vaccinerade får Omicron men blir lindrigt sjuka.
Naturligt immuna får inte Omicron, eller så lindrigt så det knappt märks.

Har haft lite symtom, men testar negativt. Alla jag umgåtts med har testat positivt. Så nu vet jag inte.
Citera
2022-02-01, 15:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kollegor som får 39 grader feber o är borta en vecka trots vaccin. Men de är antagligen lite klena o stoppar inte i sig rätt grejor

Tur att dom då är vaccinerade, annars så hade de kanske legat på IVA!
Citera
2022-02-01, 15:16
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det finns en viss typ av personer som går och väntar hela sina liv på att det ska bli socialt accepterat att hata, håna och bespotta en viss grupp människor som de inte själva tillhör. När tillfället dyker upp är dom där direkt och hugger. Vi har sett det mängder av gånger genom historien (häxprocesserna, Nazityskland etc) och nu ser vi samma fenomen igen. Fenomenet personifieras i den här tråden av bl a revodneb och Jedan Problem.

Men ju mer man ser dessa nazityper desto mer tillfredsställande är det givetvis att förbli obesprutad. Och nu när deras privilegier gentemot oss också är påväg att försvinna är det förstås extra kul
Ha, det var faktiskt riktigt kul och finurligt skrivet . Jag skriver upp din IQ till 95. Du är inte rikitigt så dum som du först verkar, men nästan.
Citera
2022-02-01, 15:18
Medlem
Citat:
Min gissning, med tanke på eftersläpningen i rapporteringen är att de flesta av dessa legat på IVA med Delta-varianten första halvan av januari.

Min gissning är att det framför allt är äldre som dör i covid och de gör det utanför sjukhusen.
Citera
2022-02-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Måste vara en ny dödsmutation.

Hela Europa är visserligen överens om att "pandemin" är över, men du vet säkert bättre.

Stäng ner!

Var detta ett svar på mitt inlägg eller du svarade på fel inlägg?

Jag konstaterade bara att vi har ungefär lika många covid-dödsfall nu som förra vintern.
Citera
2022-02-01, 15:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Så är det. Innan vaccinet fanns hamnade alla smittade på IVA.

Citera
2022-02-01, 15:30
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Inte enligt Mia-Marie Hammarlin som forskar på vaccinvägrarna.
Universitetslektor Mia-Marie Hammarlin gör djupintervjuer med svenska vaccinmotståndare och menar att det inte handlar om en homogen grupp. Här finns yngre och äldre, stad och land och människor med olika utbildningsnivåer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-forskning-om-vaccinmotstandare

Tegnell är alltid lika tvärsäker, det är ju perfekt att vara det så slipper man lägga ner tid för att kontrollera fakta innan man uttalar sig.

Vet inte än ända fråga Mr Tegnell har haft rätt i, så allt han säger gör jag tvärtom i så brukar det komma närmare verkligheten. Så säger Tegnell att man ska vaccineras så ska man undvika, säger han att smittan slutar om 2 månader så är det förmodligen 2 år. Vi skulle ju ha flockimmunitet redan sommaren 2020 enligt den vise Tegnell.
Citera
2022-02-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, så är det ju. Vi kan konstatera att vissa länder drabbades hårdare än andra av delta, men dessa länder har också en annan sak gemensamt. De klarade sig lindrigare undan från den första vågen under det första halvåret 2020.
Till den gruppen hör Israel.
Sverige var i ett helt annat läge då deltan kom under sensommaren. Vi hade redan haft två stora vågor med alfa, och låg steget före i flockimmunitet.
Däremot såg vi en hel del dödsfall och smittokluster på SÄBO där över 90% av både personal och vårdtagare var ”fullvaccinerade” som det kallades då.

Jag tror tiden på året spelade stor roll också.

Det fanns många länder som hade ändå högre dödlighet än Sverige redan innan Delta kom och de fick en också en mycket högre dödlighet. Gemensamt för dessa länder är lägre vaccinationsgrad.

Sen brukar vi inte ha influensaperioder på sommaren i Sverige som länder längre söder har. Kanske något med att solen är uppe längre och dödar viruset?
Citera
2022-02-01, 15:32
Avslutad
Citat:
Inte så sannolikt, det har varit extremt ovanligt att hamna på IVA oavsett vilken variant som har trendat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in