2022-02-01, 14:50
Medlem
https://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-har-oppnat-men-inte-alla-jublar/

"Marie-Eva Berg drar ut sin barnvagn från ett kafé på Strøget. Hon tycker det känns märkligt att restriktionerna plötsligt är borta.

– Det kommer så plötsligt, och det är fortfarande riktigt många som smittas varje dag. För mig är det fel, säger hon."

Så vad gör hon ute då kan man ju undra.
Citera
2022-02-01, 14:51
Medlem
Qaas avatar
Citat:
– Samhällssmittspridningen är fortfarande omfattande och vi ser en avsevärd belastning på olika samhällsfunktioner och på vård och omsorg på grund av att många är sjukskrivna på grund av covid-19 och andra luftvägsinfektioner, många vabbar och många är hemma som hushållskontakter till positiva fall, säger Eva Melander, smittskyddsläkare i Region Skåne

Är det bara jag som misstänker en pik och kritik till FHM i dessa pressmeddelanden från regionerna? Att utan o säga det rakt ut så menar dem belastningen på samhällsfunktioner beror på FHMs regler om isolation och karantän. Allt de här hade kunnat lösas genom att sätta Covid-19 i samma fack som klassiska förkylningen omedelbart 😉
Citera
2022-02-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
114 000 nya fall rapporteras idag.

139 000 rapporterades förra tisdagen.

Nu har vi väl ändå passerat peaken i nya fall och smittspridning, eller vad säger ni?

Jag säger att vi har passerat nyttan för testning för ett par veckor sen.
Släpp sargen och kör..
Citera
2022-02-01, 14:55
Medlem
106 covid-döda...börjar likna förra vintern med dödsfallen medan sjukhusinläggningarna är betydligt färre.
Citera
2022-02-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror faktiskt det är skapligt många som inte blir sjuka i Omikron pga vaccinen.

Icke vetenskaplig observation i närhet säger att nästan alla vaccinerade får Omicron men blir lindrigt sjuka.
Naturligt immuna får inte Omicron, eller så lindrigt så det knappt märks.
Citera
2022-02-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ändå är det ju fler fattighjon, rädda människor och white trash som har vaccinerat sig än inte. Just de grupperna har jag noterat är de mest aggressiva vaxxarna. Många människor fick äntligen en chans att tillhöra något. De slutade vara losers och fick en identitet genom nålen. Det är nog väldigt jobbigt för dessa nu när allt rasade och kvaxxinet blev meningslöst. De fick känna sig som elit en kort stund med minimal insats, men nu är det borta.

Nu tycker jag iof att vaccinet är bra för 50-plussare och för riskgrupper men jag håller med dig om att pandemin och restriktionerna har gjort att marginaliserade människor fått en rejäl statushöjning. Hypokondriker och hemmasittare med nackskägg blev plötsligt föredömen för hur man skulle leva och bete sig. Aggressiva pensionärer kunde ohämmat leva ut sin bitterhet på stan och i matbutiker. Sjukligt introverta fick sitta och jobba på distans till 100 procent, och säga att det minsann funkar jättebra, så här bra har de aldrig mått och det här framtiden, kontoret det är lika dött som VHS-kasetten.

Nu när de står inför en normalisering – en statussänkning – kommer det förstås att protesteras hejvilt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror faktiskt det är skapligt många som inte blir sjuka i Omikron pga vaccinen.

Ja, ddet finns ju en orsak till vaför myndigheterna vill att så många som möjligt vaccinerar sig. Mycket snart har hälfften av den vuxna befolkningen, dessutom tagit sin tredje dos.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Icke vetenskaplig observation i närhet säger att nästan alla vaccinerade får Omicron men blir lindrigt sjuka.

Kollegor som får 39 grader feber o är borta en vecka trots vaccin. Men de är antagligen lite klena o stoppar inte i sig rätt grejor
Citera
2022-02-01, 15:06
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det som också lyftes fram i artikeln var att en del av de som inte vaccinerar sig avstår på grund av rädsla för biverkningar. Alltså människor som vanligtvis till och med skulle få ett medicinskt läkarintyg på att de kan avstå, de kan ha autoimmuna sjukdomar, ha haft anafylaxier och de kan ha andra tillstånd eller erfarenheter som normalt sett skulle accepteras.

De offras i det här kriget och bespottas. Det är en vidrig syn på människor som växer fram ur skuggorna.

Det finns en viss typ av personer som går och väntar hela sina liv på att det ska bli socialt accepterat att hata, håna och bespotta en viss grupp människor som de inte själva tillhör. När tillfället dyker upp är dom där direkt och hugger. Vi har sett det mängder av gånger genom historien (häxprocesserna, Nazityskland etc) och nu ser vi samma fenomen igen. Fenomenet personifieras i den här tråden av bl a revodneb och Jedan Problem.

Men ju mer man ser dessa nazityper desto mer tillfredsställande är det givetvis att förbli obesprutad. Och nu när deras privilegier gentemot oss också är påväg att försvinna är det förstås extra kul
Citera
2022-02-01, 15:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-har-oppnat-men-inte-alla-jublar/

"Marie-Eva Berg drar ut sin barnvagn från ett kafé på Strøget. Hon tycker det känns märkligt att restriktionerna plötsligt är borta.

– Det kommer så plötsligt, och det är fortfarande riktigt många som smittas varje dag. För mig är det fel, säger hon."

Så vad gör hon ute då kan man ju undra.

Hahaha, ja lockdownförespråkare lider generellt inte av något överflöd på intelligens precis, den saken är klar..
Citera
2022-02-01, 15:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Tur för dem då! För det finns ju ovaccinerade som, trots att Omikron, halvetat risken, blir svårt sjuka än vaccinerade. Speciellt bra skyddar tre doser vaccin mot svår sjukdom.Om de sedan får en återinfektion, så spelar det kula.

För du kan ju inte hävda att en SARS-COV2 infektion skyddar emot en svår sjukdom, ja, nästa gång gör det, naturligtvis, det. Men det finns stackars ovaccinerade som blir svårt sjuka den första gången deras kroppar stöter på Omikron.
Citera
2022-02-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
114 000 nya fall rapporteras idag.

139 000 rapporterades förra tisdagen.

Nu har vi väl ändå passerat peaken i nya fall och smittspridning, eller vad säger ni?

Många regioner har slutat testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in