2022-01-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förklarade att om du söker på organisationsnumret på nätet kommer du se överallt att de sista fyra siffrorna är skyddade, x-ade.
Det är för att det är likadant som personnumret, eftersom det är en enskild firma.
Hajar du nu?
Sen att du kanske vet vilket nummer man ska ringa för att få tag i sådant, eller utge dig för att ringa från en myndighet, inte vet jag. Men de flesta normala människor gör inte det, utan man använder sig av online-tjänsterna Eniro, Allabolag, Ratsit och så vidare!

Sorry för sent svar men du verkar lite efter så det passar nog bra.

Det är du som inte hajar.
Mrkoll har personnr. Prova att klicka på kryssen. Nu tror jag din världsbild krossades.

Sen att ringa skatteverket och fråga om en offentlig uppgift de tar fram på sekunder är inget svårt. Ser du det som utmanande eller jobbigt så tror jag du behöver komma ut i samhällets delar och bort från datorn.
Citera
2022-01-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob999
Nu verkar det ta fart igen. Vi är ett företag som kräver Göttsche entreprenad på pengar och syns då antagligen hos Kronofogden då vi nu blivit kontaktade två gånger senaste veckan av olika personer som söker WG. Båda dessa, oberoende av varandra, ville veta vilket datum och tidpunkt som vi skulle upp i rätten mot denne då dom vill ha tag i honom. Tydligen är han ff här på västkusten iaf sägs det..
Låter spännande. Kan du möjligen delge oss informationen om dag och tid så att vi kan hålla koll på eventuella nyheter om skjutningar den dagen?
Citera
2022-01-27, 15:26
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Jag förklarade att om du söker på organisationsnumret på nätet kommer du se överallt att de sista fyra siffrorna är skyddade, x-ade.
Det är för att det är likadant som personnumret, eftersom det är en enskild firma.
Hajar du nu?
Sen att du kanske vet vilket nummer man ska ringa för att få tag i sådant, eller utge dig för att ringa från en myndighet, inte vet jag. Men de flesta normala människor gör inte det, utan man använder sig av online-tjänsterna Eniro, Allabolag, Ratsit och så vidare!

De flesta vuxna människor kan ring till Skatteverket som är en statlig myndighet. Där ber man helt enkelt få personnummer på Förnamn Efternamn som bor på Bovägen i Sundsvall. Då får du de uppgifterna utan att behöva uppge något annat.

Offentliga uppgifter kallas det ...
Citera
2022-01-27, 18:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
De flesta vuxna människor kan ring till Skatteverket som är en statlig myndighet. Där ber man helt enkelt få personnummer på Förnamn Efternamn som bor på Bovägen i Sundsvall. Då får du de uppgifterna utan att behöva uppge något annat.

Offentliga uppgifter kallas det ...
Okej, jag trodde inte det fungerade så. För mkt länge sen jobbade jag på statlig myndighet och då fick man ett speciellt nummer att ringa som gick till personuppgifts-upplysning på något statligt verk, vi kallade den personupplysningen. Vi hade ett speciellt telefonnummer till dem som inte var listat, och en kod för varifrån vi ringde. Annars kunde man säga namnet på myndigheten också, det gick bra.

På den tiden var det otänkbart att privatpersoner skulle kunna ta reda på privatpersoners personuppgifter.

Det har förstås förändrats.
Citera
2022-01-27, 23:47
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Okej, jag trodde inte det fungerade så. För mkt länge sen jobbade jag på statlig myndighet och då fick man ett speciellt nummer att ringa som gick till personuppgifts-upplysning på något statligt verk, vi kallade den personupplysningen. Vi hade ett speciellt telefonnummer till dem som inte var listat, och en kod för varifrån vi ringde. Annars kunde man säga namnet på myndigheten också, det gick bra.

På den tiden var det otänkbart att privatpersoner skulle kunna ta reda på privatpersoners personuppgifter.

Knappast. Då skulle det innebära en förändring i offentlighetsprincipen.

Det har snarare bliv omständigare i och med dataskyddsförordningen (GDPR).
Citera
2022-01-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enpelegrut
Hur mycket pengar kräver ni honom på?
Det går bra nu, baron von Göttsche. Det går bra nu.
För att inte outa för mycket , mellan 100-300k. Han har väl ett tiotal sådana ärenden så…
Citera
2022-01-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Låter spännande. Kan du möjligen delge oss informationen om dag och tid så att vi kan hålla koll på eventuella nyheter om skjutningar den dagen?
Absolut! Dom var väldigt angelägna om återkoppling.
Kul med två helt oberoende personer som vill ”prata” med honom 🤣
Citera
2022-01-30, 10:23
Medlem
ponykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob999
Absolut! Dom var väldigt angelägna om återkoppling.
Kul med två helt oberoende personer som vill ”prata” med honom 🤣
Skulle du kunna ge en vink om grupptillhörighet på de oberoende,eller är det "civila" grabbar?
Citera
2022-01-30, 19:10
Medlem
FoxHounds avatar
Är så nyfiken på hur det går för baronen! Ingen som sett till honom?
Citera
2022-01-31, 18:58
Medlem
Citat:

Vad svamlar du om. Det har inte alls förändrats. Man har alltid kunnat få ut personuppgifter från skatteverket.
Citera
2022-01-31, 20:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad svamlar du om. Det har inte alls förändrats. Man har alltid kunnat få ut personuppgifter från skatteverket.
Nej det stämmer inte. Det var genom internet det slog igenom. Du kunde t ex inte ringa hursomhelst och få folks deklarationer. Du var tvungen att ha en orsak att fråga om det t ex den tillfrågade är en kund till ditt företag eller att du behövde personuppgifter för ett statligt verk.

Tro mig. Det har inte alltid varit så. Det var ramaskri när ratsit började.
Citera
2022-01-31, 21:52
Medlem
Citat:
Nej det stämmer inte. Det var genom internet det slog igenom. Du kunde t ex inte ringa hursomhelst och få folks deklarationer. Du var tvungen att ha en orsak att fråga om det t ex den tillfrågade är en kund till ditt företag eller att du behövde personuppgifter för ett statligt verk.

Tro mig. Det har inte alltid varit så. Det var ramaskri när ratsit började.

Nej jag kan inte tro dig för du har fel. Du minns fel helt enkelt. Jag beställde personuppgifter massor med gånger på 90-talet. På den tiden kunde du även beställa hem passfoton så du kunde t om få mer information då.

Det är bara att du läser på om offentlighetsprincipen om du inte tror mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in