2022-01-31, 17:03
Medlem
karlsoons avatar
Jag förstår att man kan göra väldigt mycket dumma och korkade saker.
Men sånt här är bara så fel att att man bör skjutas utan att passera gå.
Då är man så störd att man är utom allt hopp och räddning.
Citera
2022-01-31, 17:22
Medlem
Att personal inom sjukvården läcker ut information om en patient strider inte bara mot sekretesslagen vilket i praktiken innebär att personalen blir av med sin legitimation. Sedan pågår ju paralellt en brottsutredning och att då läcka information kan innebära att dom förstör utredningen vilket är oerhört korkat för då har dom inte bara brutit mot sekretesslagen utan också skadat brottsutredning.
Som sagt, information som "läckt ut" ska nog tas med en hink salt.
Citera
2022-01-31, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Publicisten till inlägget du ger svar på har ändrat sin text. 7 skallfrakturer är redigerat till många skallfrakturer. You do the math.

Känner du till honom idag?

Dunka huvudet mot liggunderlaget, ryckt och tryckt i barnet, skakat bebisen, använt föremål mot skallen etc. Det är omöjligt att säga och sällan kommer bilden fram för ingen erkänner att man misshandlat ett spädbarn.

Nej, inte mer än vad de andra har berättat om honom. Vet bara hur han var i skolan.
Citera
2022-01-31, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Att personal inom sjukvården läcker ut information om en patient strider inte bara mot sekretesslagen vilket i praktiken innebär att personalen blir av med sin legitimation. Sedan pågår ju paralellt en brottsutredning och att då läcka information kan innebära att dom förstör utredningen vilket är oerhört korkat för då har dom inte bara brutit mot sekretesslagen utan också skadat brottsutredning.
Som sagt, information som "läckt ut" ska nog tas med en hink salt.

Det läcker alltid inom olika branscher och i det här fallet finns det många yrkeskårer inblandade så läckan sitter riktigt säker. På inget vis stör denna information brottsutredningen och paret är självfallet belagda med restriktioner.
Citera
2022-01-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejbinde-streckHej
Nej, inte mer än vad de andra har berättat om honom. Vet bara hur han var i skolan.

Skolan som i grundskola ? Gymnasiet?

Du får gärna berätta, jag lyssnar
Citera
2022-01-31, 17:46
Medlem
Citat:
Det läcker alltid inom olika branscher och i det här fallet finns det många yrkeskårer inblandade så läckan sitter riktigt säker. På inget vis stör denna information brottsutredningen och paret är självfallet belagda med restriktioner.
Nej det läcker inte alls alltid i dessa brancher, ddt är legitimationer som står på spel, ett fåtal som är beredda att kasta bort sin utbildning samt jobb för att få läcka information, och dessutom själv bli åtalad för att ha gett ut information till obehöriga.
Citera
2022-01-31, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Findus18
Håller med dig. Infon har förvrängts lite de senaste sidorna. Från sju skallfrakturer till många och vidare till sju skallskador och svåra skallskador.
Nu vet vi inte hur skadat barnet är men jag kan säga att man kan ha skallfraktur utan hjärnskada eller blödning under hjärnhinnorna.. Barn kan få nåt som heter pingpongfraktur, i princip som när man trycker in en pingpongboll. Man för in en liten krok under och poppar tillbaka skallbenet. Funkar eftersom de har tunnare mjukare skallben. Men att barnet skulle ha sju sådana eller ens fler än en låter märkligt. Och har barnet skallskador är det inte kvar i Kalmar för de har ingen neuro,kirurg, troligen !Linköping då.
Kan man ha tappat det, slängd det ifrån sig på skötbord eller i säng så det slagit i nån hård kant för att få det , bra en tanke.
Hade en gång ett lite större barn än detta där mamman snubblat i trappan på väg upp med barnet i famnen och barnet fick då en sådan fraktur när det slog i ett trappsteg.
Det lär väl komma fram så småningon.

Hu, detta är verkligen en av mina största fasor, att jag ska snubbla eller ramla så illa i en trappa när jag håller nåt av mina barn. Tänker att man då tappar barnet eller faller över barnet så barnet blir skadat. Här handlar det dock inte om något olycksfall i någon trappa. Otroligt tyst nu om detta, väntar varje dag på att något nytt ska dyka upp så man får veta vad som hänt med stackars barnet.
Citera
2022-01-31, 18:34
Medlem
Citat:
Skolan som i grundskola ? Gymnasiet?

Du får gärna berätta, jag lyssnar

Så specifik vill jag inte vara tyvärr.
Men jag var tillräckligt gammal för att lista ut att det fanns någon form av störning om jag säger så.
Citera
2022-01-31, 20:43
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Nej det läcker inte alls alltid i dessa brancher, ddt är legitimationer som står på spel, ett fåtal som är beredda att kasta bort sin utbildning samt jobb för att få läcka information, och dessutom själv bli åtalad för att ha gett ut information till obehöriga.

Har du jobbat på ett sjukhus? Det har jag. Det finns oändligt många ur pesonalgruppen som verkar kring patienterna som lätt kommer kommer åt information och det finns ju många som inte har någon legitimation som kan ryka tex lokalvårdare, undersköterskor, vårdbiträden, kökspersonal, vaktmästare, administratörer, osv…och det snackas högt å vitt i fikarummen om precis allt.
Att sekretess inte efterföljs är inget nytt under solen direkt. Sen finns de alltid folk med eller utan leg som vill tjäna en hacka genom att tulla på sekretessen..
Citera
2022-01-31, 21:42
Medlem
Alonens avatar
Sekretessbrott medför inte per automatik återkallad legitimation, men ofta ryker jobbet.
Citera
2022-01-31, 22:32
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Sekretessbrott medför inte per automatik återkallad legitimation, men ofta ryker jobbet.

Det stämmer. OM man kan härleda källan…
Citera
2022-01-31, 22:54
Medlem
Alonens avatar
Tystnadsplikten gäller även personal emellan. Det bommar många. Tystnadsplikten bryts, personal emellan när det är till gagn för patienten t.ex överrapportering op>iva.

OnT: Jag tror det kan läcka överallt i patś omgivning, inte minst fikarummet…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in