Citat:
Ursprungligen postat av
Alannon
Det mest intressanta och talande i de siffrorna är ju att man dömer United till att vara i kris och utan någon form av tilltänkt spelplan osv medan Arsenal har ju fått mycket positiva ord om att de är på rätt väg (säger inget om att de spelat dåligt eller något sånt). Ändå har klubbarna liknande målskörd och hyfsat lik poängsumma.
På samma sätt som att det för de felsta utomstående är tydligt att se var Uniteds problematik ligger så hade om jag varit Arsenal-fans förundrats varför min klubb inte tagit detta tillfället i akt och helt enkelt betalat vad som behövts för en vettig striker som kunde gjort målen som behövs istället. Visst att alla strikers Arsenal hade kunnat tänkt sig kanske inte vill komma till klubben men money talks så hade man första veckan av fönstret haft 3-4 potentiella spelare så hade man kunnat nå en visst överbetald deal med majoriteten av säljande klubbar.
Jag tror att skillnaden i tongångarna kring klubbarna beror på vilka värvningar United gjorde i somras och alla förväntningarna som följde med dem - Sancho, Varane och Ronaldo. P.g.a. olika anledningar har väl ingen av dessa herrar direkt rosat marknaden även om Ronaldo stänkt in några viktiga mål. Han verkar tyvärr som vanligt vara jobbig att ha att göra med och jag tror inte att han bidrar med god stämning i truppen.
Sedan har vi den ständiga karusellen kring Pogba, situationen med Donny van de Beek som inte får spela trots det hopplösa mittfältet, Maguire som gör bort sig varenda match och underpresterande spelare som Shaw och Rashford.
Känslan är ju att Arsenal är på uppgående med fint spel den senaste tiden och flera intressanta unga spelare. De inledde katastrofalt men har nu fått en viss stabilitet under Arteta. Man kan diskutera ifall han är rätt man på sikt men han ska ha viss beröm för hösten. Nu är de ändå och bökar uppe bland CL-platserna efter att ha varit i avskrivna i början av säsongen. Ramsdale och Tomiyasu är två hittills lyckade värvningar som i sammanhanget inte kostade mycket och som jag tror kommer göra det riktigt bra framöver. Sedan är såklart inte allt guld och gröna skogar. Xhaka och Aubameyang är två spelare som jag osökt kommer att tänka på som skadliga för klubben.
Håller helt med dig om att Arsenal borde gå efter en striker innan fönstret stänger men då ska det vara ett långsiktigt namn och inte något panikköp.