Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-31, 14:35
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Han har inga problem att avgöra inflationen. Det är du som har fel definition.

Så du förnekar att fler kronor leder till att varje krona blir mindre värd?
Tänker du lika när ett företag gör en aktiesplit och fördubblar antal aktier?
Citera
2022-01-31, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hur stora problem du har avgör inte hur hög inflationen är.
Det är ju snarare det som avgör allt, hur invånarna upplever sin köpkraft minska eller öka.

Jag ställer mig fortfarande frågan om du har några konkreta exempel på varor eller tjänster som skenat i pris utan någon förklaring annan än pengatryckande och minskat penningvärde.
Citera
2022-01-31, 14:43
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju snarare det som avgör allt, hur invånarna upplever sin köpkraft minska eller öka.

Jag ställer mig fortfarande frågan om du har några konkreta exempel på varor eller tjänster som skenat i pris utan någon förklaring annan än pengatryckande och minskat penningvärde.

Nej dina individuella problem styr inte hur hög inflationen är, allt kretsar inte runt dig.

Om du tror man kan fördubbla antalet kronor utan att varje kronas värde halveras antar jag att du också köper aktier innan det sker en split, du får ju fler då utan att varje akties värde påverkas, eller vad säger du?
Citera
2022-01-31, 14:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Så du förnekar att fler kronor leder till att varje krona blir mindre värd?
Tänker du lika när ett företag gör en aktiesplit och fördubblar antal aktier?

Det är inte så det funkar med penningmängd. En aktiesplit är ett nollsummespel. Om vi printar pengar för att investera i ökad oljeproduktion så får vi lägre inflation. Detta är bara ett exempel från verkligheten. Det var nollräntan som fick amerikaner att överinvestera i fracking som senare krashade oljepriset 2014. Det var japanska centralbankens speciella krediter (ökning av peningmängden) som ledde till det massiva japanska investeringar i tillverkningsindustri efter andra världskriget. Detta blev en källa till deflation över hela världen. Senare använde Hong Kong, Taiwan, Sydkorea och Kina samma strategi.
Citera
2022-01-31, 14:47
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det är inte så det funkar med penningmängd. En aktiesplit är ett nollsummespel. Om vi printar pengar för att investera i ökad oljeproduktion så får vi lägre inflation. Detta är bara ett exempel från verkligheten. Det var nollräntan som fick amerikaner att överinvestera i fracking som senare krashade oljepriset 2014. Det var japanska centralbankens speciella krediter (ökning av peningmängden) som ledde till det massiva japanska investeringar i tillverkningsindustri efter andra världskriget. Detta blev en källa till deflation över hela världen. Senare använde Hong Kong, Taiwan, Sydkorea och Kina samma strategi.

Inga problem för Venezuela heller när de tryckte mer pengar?
Citera
2022-01-31, 14:47
Medlem
Citat:
Nej dina individuella problem styr inte hur hög inflationen är, allt kretsar inte runt dig.

Om du tror man kan fördubbla antalet kronor utan att varje kronas värde halveras antar jag att du också köper aktier innan det sker en split, du får ju fler då utan att varje akties värde påverkas, eller vad säger du?
Vem upplever en skenande inflation då, du? Ingen? Baserar du ditt antagande enbart på att penningmängden ökar utan att kolla på om där faktiskt är någon större inflation i samhället?

Du verkar inte ha koll på vad en split faktiskt innebär, det är totalt irrelevant för en aktieägare om en split genomförs, ditt innehav kommer också splitas. Eller menar du att du blir fattigare om du växlar en hundralapp mot två femtiolappar?
Citera
2022-01-31, 14:51
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Vem upplever en skenande inflation då, du? Ingen? Baserar du ditt antagande enbart på att penningmängden ökar utan att kolla på om där faktiskt är någon större inflation i samhället?

Du verkar inte ha koll på vad en split faktiskt innebär, det är totalt irrelevant för en aktieägare om en split genomförs, ditt innehav kommer också splitas. Eller menar du att du blir fattigare om du växlar en hundralapp mot två femtiolappar?

Jag är extremt rik och behöver inte bry mig om prisökningarna i Sverige, speciellt inte då jag lämnar landet nu. Att många däremot upplever prisökningar som är betydligt högre än KPI är det däremot ingen tvekan om. Men det är bra för regimen med lojala och godtrogna tjänare som tror på deras Sverigebild.
Citera
2022-01-31, 14:52
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Men det var detta samband du inte verkade förstå, varje akties värde halveras när antalet aktier fördubblas. Rätt enkelt.
Citera
2022-01-31, 14:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Inga problem för Venezuela heller när de tryckte mer pengar?

Flesta hyperinflationer är inte en konsekvens av sedeltryckning utan av att staten kollapsar. Eller att produktionen kollapsar. Historisk vanligaste orsaken till hyperinflation är krig. Både parter kör sedelpressen till maximum men det är bara förloraren som drabbas av hyperinflation. Undrar varför?
Citera
2022-01-31, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Hur kan du vara säker på att de inte finns då?
Det faller på sin egen orimlighet.

Om det finns någon som vinner på att destabilisera västvärlden så är det definitivt inte västvärldens elit. Tvärt om.
Citera
2022-01-31, 14:58
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Flesta hyperinflationer är inte en konsekvens av sedeltryckning utan av att staten kollapsar. Eller att produktionen kollapsar. Historisk vanligaste orsaken till hyperinflation är krig. Både parter kör sedelpressen till maximum men det är bara förloraren som drabbas av hyperinflation. Undrar varför?

Jättebra då kan vi lösa alla problem genom att fördubbla penningmängden, plötsligt blir vi dubbelt så rika. Du borde bli finansminister!
Citera
2022-01-31, 14:59
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Jättebra då kan vi lösa alla problem genom att fördubbla penningmängden, plötsligt blir vi dubbelt så rika. Du borde bli finansminister!

Halmgubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in