2022-01-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Och då
Får bebis detta av skakvåld?

Nja. Frakturer i skallen uppstår ju inte på det viset. Däremot blödningar i hjärnan och även skador på revbenen om någon trycker hårt runt barnets kropp.

Kanske någon dunkat ner barnet i en hård yta
Citera
2022-01-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nja. Frakturer i skallen uppstår ju inte på det viset. Däremot blödningar i hjärnan och även skador på revbenen om någon trycker hårt runt barnets kropp.

Kanske någon dunkat ner barnet i en hård yta

Att barnet ens överlevt deras huvud är ju Så känsligt

Kanske han har hjärnskador nu då
Citera
2022-01-31, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Och då
Får bebis detta av skakvåld?

Nog för att bebisar är sköra. Men skallfrakturer uppstår nog i alla fall inte av skakvåld. Är nog mer så att man slagit till huvudet eller att man dunkat huvudet mot ett hårt underlag, eller slängt ner bebisen i golvet. Frakturer i revbenen kan ju också komma från slag, men även om man klämt för hårt. Bebisars revben är rätt tunna.
Citera
2022-01-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Nog för att bebisar är sköra. Men skallfrakturer uppstår nog i alla fall inte av skakvåld. Är nog mer så att man slagit till huvudet eller att man dunkat huvudet mot ett hårt underlag, eller slängt ner bebisen i golvet. Frakturer i revbenen kan ju också komma från slag, men även om man klämt för hårt. Bebisars revben är rätt tunna.

Håller med dig. Infon har förvrängts lite de senaste sidorna. Från sju skallfrakturer till många och vidare till sju skallskador och svåra skallskador.
Nu vet vi inte hur skadat barnet är men jag kan säga att man kan ha skallfraktur utan hjärnskada eller blödning under hjärnhinnorna.. Barn kan få nåt som heter pingpongfraktur, i princip som när man trycker in en pingpongboll. Man för in en liten krok under och poppar tillbaka skallbenet. Funkar eftersom de har tunnare mjukare skallben. Men att barnet skulle ha sju sådana eller ens fler än en låter märkligt. Och har barnet skallskador är det inte kvar i Kalmar för de har ingen neuro,kirurg, troligen !Linköping då.
Kan man ha tappat det, slängd det ifrån sig på skötbord eller i säng så det slagit i nån hård kant för att få det , bra en tanke.
Hade en gång ett lite större barn än detta där mamman snubblat i trappan på väg upp med barnet i famnen och barnet fick då en sådan fraktur när det slog i ett trappsteg.
Det lär väl komma fram så småningon.
Citera
2022-01-31, 15:13
Medlem
Kan verkligen inte minnas vart (!) Men har för mig att jag läst att bebisen är i Linköping. Men när någon frågat vart jag sett det kan jag inte hitta det igen
Citera
2022-01-31, 15:16
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misteryork
Kan verkligen inte minnas vart (!) Men har för mig att jag läst att bebisen är i Linköping. Men när någon frågat vart jag sett det kan jag inte hitta det igen
Kan det vara detta du menar?
Citat:
Ursprungligen postat av Findus18
[...]
Och har barnet skallskador är det inte kvar i Kalmar för de har ingen neuro,kirurg, troligen !Linköping då.
[...]
(FB) Kalmar: Par i 25 årsåldern häktade (2022-01-25) för misshandel av spädbarn
Senast redigerad av BoISaren 2022-01-31 kl. 15:26.
Citera
2022-01-31, 15:38
Medlem
[quote=BoISaren|78911046]Kan det vara detta du menar?
(FB) Kalmar: Par i 25 årsåldern häktade (2022-01-25) för misshandel av spädbarn[/QUO

Jag skrev att har barnet skallskador är det inte kvar i Kalmar för de har ingen neurokirurgi . Det finns bara på sju orter i landet och de bör tillhöra Linköping om den vården behövs.
Sen kan barnet ha sprickor i skallbenet, om det är det som förvrängts till skallskador 🤷🏻‍♀️ Men får inte ihop det med att personalen aldrig sett ett så skadat barn då 🤔
Citera
2022-01-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Kan det vara detta du menar?
(FB) Kalmar: Par i 25 årsåldern häktade (2022-01-25) för misshandel av spädbarn

Vill minnas att det var en artikel
Citera
2022-01-31, 15:55
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misteryork
Vill minnas att det var en artikel
Har dammsugit nyhetssajterna och hittar ingenting om att barnet skulle vara i Linköping. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan vara så
Citera
2022-01-31, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milenaas
Personen skrev ”personalen på sjukhuset har aldrig sett ett så skadat barn” så då förstår man nog redan där vart informationen isåfall kommer ifrån?

Jo men det är ju skillnad på att se ett svårt skadat barn och ha tillgång till journaler och mer precis information ( som tex antal frakturer)
Citera
2022-01-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrsula
Jo men det är ju skillnad på att se ett svårt skadat barn och ha tillgång till journaler och mer precis information ( som tex antal frakturer)

Ja men jag säger att då redigerades inte kommentaren för att skydda källan. För uppenbarligen kommer den ju från personalen på sjukhuset
Citera
2022-01-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Har dammsugit nyhetssajterna och hittar ingenting om att barnet skulle vara i Linköping. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan vara så

Kan såklart ha fel! Men har varit säker på Linköping hela tiden, så känns som att jag borde läst det ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in