Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Vi får se huer man hanterar detta. Grund problemet är att man gick in med för mycket stimulanser i samband med de första covid-19 utbrottet. De behövdes inte och nu är börsen överköpt.

Utan stimulanserna skulla aldrig politikerna kunnat införa några restriktioner. Detta eftersom de flesta inser att restriktionerna var onödiga från början. Restriktionerna accepteras eftersom de flesta inte förlorade ekonomiskt på dem.

Det är en sak att vara permitterad med full lön och en annan att sitta hemma och fundera på om socialen kan hjälpa till utan att man tvingas sälja huset....
Citera
2022-01-31, 10:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tycker inte din argumenation håller. Boende, el och drivmedel ingår så klart i KPI. Sen att olika hushåll konsumerar olika är väl närmast så självklart att det inte behöver nämnas och har heller inte med saken att göra.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-huvudgrupper-ar/

Vilket argument är det du anser inte håller och varför, kan du vara konkret?
Citera
2022-01-31, 10:09
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Utan stimulanserna skulla aldrig politikerna kunnat införa några restriktioner. Detta eftersom de flesta inser att restriktionerna var onödiga från början. Restriktionerna accepteras eftersom de flesta inte förlorade ekonomiskt på dem.

Det är en sak att vara permitterad med full lön och en annan att sitta hemma och fundera på om socialen kan hjälpa till utan att man tvingas sälja huset....

Du har naturligtvis en poäng i de. Men de verkar ju som om företagen hade gått rätt bra ändå. Om du inte hade du verkligen haft ett bra argument.

De verkar främst vara vissa brancher som haft de svårt resturangnäringen tillexempel. Andra har gått som innan med den skillanden att folk arbetar hemma.

En del brancher har till och med gått bättre kolla tillexempel på byggvaruhusen osv.

Jag förstår mej inte riktigt på de här argumentet att ekonmin i sin helhet skulle drabbas negativt av covid.
Citera
2022-01-31, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Pengatryckande letar sig alltid fram till prisökningar även om du saknar förståelse hur dessa samband ser ut. T.ex. så behöver staten fler skattekronor om varje skattekrona blir mindre värd pga pengatryckande. Oavsett varför priserna ökar så är det dock ändå inflation.

Vad riksbanken bör göra är en helt annan fråga.
Så du menar att dieselpriset är högt nu pga pengatryckande och att penningvärdet minskat?

Det faktum att dieseln över en natt (nyår) gick upp ca 1,50 kr pga nya regler och ökat råvarupris har inget med saken att göra?
Citera
2022-01-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Nasdaq upp 3%. Omx kommer öppna 1 - 2% upp på måndag.

Check

Jag tror dock vi kan se en liten bit nersida härifrån. Sen upp.
Citera
2022-01-31, 11:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så du menar att dieselpriset är högt nu pga pengatryckande och att penningvärdet minskat?

Det faktum att dieseln över en natt (nyår) gick upp ca 1,50 kr pga nya regler och ökat råvarupris har inget med saken att göra?

Jag menar precis det jag skriver, trycker man pengar så leder det på ett eller annat sätt till prishöjningar, det är oundvikligt. Sedan kan det finnas andra skäl till att olika varor stiger eller faller olika mycket men som helhet leder pengatryckande till högre priser.
Citera
2022-01-31, 11:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vilket argument är det du anser inte håller och varför, kan du vara konkret?
Jag håller med dig om att "pengatryckande" generellt och i regel leder till högre priser, det är väl få som ifrågasätter det? Men det är långt ifrån säkert att det gäller lika för alla varor och tjänster. Så för att mäta prisförändringar inom olika varu och tjänstegrupper, anser jag att SCB:s metod är den rätta.

Jag tror därför inte att det ligger någon idé om att manipulera mätresultat i syfte att sätta Sverige i bättre dager, som du antydde i något tidigare inlägg.
Citera
2022-01-31, 12:03
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jag håller med dig om att "pengatryckande" generellt och i regel leder till högre priser, det är väl få som ifrågasätter det?

I praktiken förnekas det av alla som hävdar att KPI är ett rättvisande mått på vår inflation då penningmängden har ökat långt mer än KPI.

Citat:
Men det är långt ifrån säkert att det gäller lika för alla varor och tjänster. Så för att mäta prisförändringar inom olika varu och tjänstegrupper, anser jag att SCB:s metod är den rätta.

Jag tror därför inte att det ligger någon idé om att manipulera mätresultat i syfte att sätta Sverige i bättre dager, som du antydde i något tidigare inlägg.

Det är ingen som har hävdat att alla priser stiger lika mycket. Det finns självklart individuella faktorer som avgör prisökningarna för respektive vara eller tjänst men det är totalen vi diskuterar.
Citera
2022-01-31, 12:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
I praktiken förnekas det av alla som hävdar att KPI är ett rättvisande mått på vår inflation då penningmängden har ökat långt mer än KPI.

Det är ingen som har hävdat att alla priser stiger lika mycket. Det finns självklart individuella faktorer som avgör prisökningarna för respektive vara eller tjänst men det är totalen vi diskuterar.
Alltså, egentligen tror jag vi är ganska överens, med konsekenserna av sprayandet av pengar, lågräntepolitiken. Men jag förstår inte hur du menar att man ska mäta prisförändringar inom olika varu och tjänstegrupper på annat sätt än SCB gör? Och varför det skulle vara en manipulation av fakta? Har du någon alternativ metod?
Citera
2022-01-31, 12:28
Medlem
Citat:
Jag menar precis det jag skriver, trycker man pengar så leder det på ett eller annat sätt till prishöjningar, det är oundvikligt. Sedan kan det finnas andra skäl till att olika varor stiger eller faller olika mycket men som helhet leder pengatryckande till högre priser.
Klart det leder till prishöjningar, vi har ändå ett inflationsmål på 2% så det är enligt plan, men jag ser inte konkreta argument för att pengatryckandet urholkat penningvärdet och köpkraften i någon större omfattning från dig än, du upprepar bara att "pengatryckandet leder till högre priser" och använder bland annat dieselpriset som exempel på på detta när vi kan konstatera ganska snabbt att dieselprisets höjningar inte har så mycket att göra med urholkat penningvärde.

Tillfälliga utbudsproblem, eller höjningar av skatter är inte inflation, det är väl snarare relativprisförändringar.
Citera
2022-01-31, 12:49
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Alltså, egentligen tror jag vi är ganska överens, med konsekenserna av sprayandet av pengar, lågräntepolitiken. Men jag förstår inte hur du menar att man ska mäta prisförändringar inom olika varu och tjänstegrupper på annat sätt än SCB gör? Och varför det skulle vara en manipulation av fakta? Har du någon alternativ metod?

Varför tror du jag menar att man måste mäta "prisförändringar inom olika varu och tjänstegrupper" för att bedöma den verkliga inflationen? Jag har ju tvärtom pekat på att pengatryckandet är ett bättre mått än KPI för att bedöma den totala inflationen.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Klart det leder till prishöjningar, vi har ändå ett inflationsmål på 2% så det är enligt plan, men jag ser inte konkreta argument för att pengatryckandet urholkat penningvärdet och köpkraften i någon större omfattning från dig än, du upprepar bara att "pengatryckandet leder till högre priser" och använder bland annat dieselpriset som exempel på på detta när vi kan konstatera ganska snabbt att dieselprisets höjningar inte har så mycket att göra med urholkat penningvärde.

Tillfälliga utbudsproblem, eller höjningar av skatter är inte inflation, det är väl snarare relativprisförändringar.

Jag diskuterar inte riksbankens plan utan den verkliga inflationen. Märkligt också att du fortsätter fokusera på varför priserna har stigit istället för att fokusera på hur mycket priserna har stigit. Detta är två olika frågor som bäst diskuteras var för sig.
Citera
2022-01-31, 13:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Varför tror du jag menar att man måste mäta "prisförändringar inom olika varu och tjänstegrupper" för att bedöma den verkliga inflationen? Jag har ju tvärtom pekat på att pengatryckandet är ett bättre mått än KPI för att bedöma den totala inflationen.
Fast pengatryckandet i sig säger ju inget om prisförändringen i enskilda varu och tjänstgrupper eller hur tex. konsumenter eller företag i olika branscher drabbas, mer än att det förmodligen driver priserna uppåt. Många företag behöver dessa branschspecifika index i sina avtal för att reglera kommande priförändringar under avtalsperioden. Och KPI behövs för att säkerställa hur hushållen påverkas och jämföra med löneutveckling etc. Ärligt talat förstår jag inte varför du tycker det är så kontroversiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in