2022-01-31, 03:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det där var onekligen lite lustigt!

Men - varför gifter dom sig inte, när det är så oerhört mycket som står på spel? Undrar om det är han som inte vill ha henne, när det kommer till kritan.

Ja, NZ har nästan löjligt hårda regler, men å andra sidan har de bara 52 dödsfall hittills, totalt. Det är mindre än i Sverige många enskilda dagar...
Det är för riskabelt föda i Afghanistan, och åtminstone i Qatar skulle hon ha brutit mot lagen mot föräktenskapligt sex även om hon gift sig innan hon fick barn. Kanske var nödgifte inget de drömde om. Dessutom skulle det ha blivit enklare att återvända till Nya Zeeland i februari, men den möjligheten drogs in på grund av omicron.

Visst, Nya Zeeland har klarat sig bra tack vare extrem gränskontroll, men det lagliga i att i praktiken vägra majoriteten av de egna medborgarna att återvända har ifrågasätts. Tydligen levde eller jobbade 20 % av befolkningen utomlands, och man kan tycka att under en pandemi skulle myndigheterna ha varit angelägna att uppmana sina medborgare att återvända. Det gjorde många andra länder med sina medborgare. Det är ju också ett sätt att ta hand om sina egna. Länder brukar ta hand om egna medborgare utomlands vid katastrofer.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-31 kl. 03:19.
Citera
2022-01-31, 06:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Risken för svår sjukdom är i princip obefintlig för en människa utan bakomliggande sjukdomar.

Det motiverar i vart fall inte att samhället genomför massvaccinering till en kostnad av flera miljarder kronor.

De flesta kan återvända till jobbet efter tre dagar.

Ja, men i och med att hela befolkningen är på väg att smittas av Omikron, så blir det, ändå, en hel del allvarliga fall. Jag har tidigare förespråkat en sänkning av karantänstiden till 3-4 dagar, vilket skulle underlätta för samhällsfunktionerna. Detta skulle, inte, öka på smittspridningen i någon högre grad, då smittsamheten i Omikron avtar snabbt hos smittade. Vaccinationsarbetet bör fortsätta, men ovaccinerade 40 plusare, som inte tidigare genomgått en SARS-COV2 infektion, bör prioriteras.
Citera
2022-01-31, 08:14
Medlem
Madagascars avatar
Äntligen har Danmark peakat i nya fall.

Igår rapporterade de 34 000 nya fall. Förra söndagen rapporterade de 39 000.

Bra! Jag tror som sagt Sverige redan har peakat i smittspridning men det är svårt att se från statsistiken eftersom vi testar mindre samt inkonsistent (t ex i jämförelse med Danmark).
Citera
2022-01-31, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är för riskabelt föda i Afghanistan, och åtminstone i Qatar skulle hon ha brutit mot lagen mot föräktenskapligt sex även om hon gift sig innan hon fick barn. Kanske var nödgifte inget de drömde om. Dessutom skulle det ha blivit enklare att återvända till Nya Zeeland i februari, men den möjligheten drogs in på grund av omicron.

Visst, Nya Zeeland har klarat sig bra tack vare extrem gränskontroll, men det lagliga i att i praktiken vägra majoriteten av de egna medborgarna att återvända har ifrågasätts. Tydligen levde eller jobbade 20 % av befolkningen utomlands, och man kan tycka att under en pandemi skulle myndigheterna ha varit angelägna att uppmana sina medborgare att återvända. Det gjorde många andra länder med sina medborgare. Det är ju också ett sätt att ta hand om sina egna. Länder brukar ta hand om egna medborgare utomlands vid katastrofer.

Man kan ju återvända om man bor på ett MIQ (ett slags interneringsläger) en viss tid. Problemet är att det funnits alldeles för få såna platser så det är år av väntetid.

Jag tycker personligen att de har haft för hårda regler mot sin egna befolkning och man kan fråga sig om åtgärderna verkligen är värt det. Till en början var ju mycket oklart med sjukdomen men ganska snart visste vi ju hur farlig den var.

Är det värt det med så hårda restriktioner mot egna medborgare?

Vad är målet nu när Omikron kommit? När de väl öppnar så kommer det ju spridas.
Citera
2022-01-31, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men i och med att hela befolkningen är på väg att smittas av Omikron, så blir det, ändå, en hel del allvarliga fall. Jag har tidigare förespråkat en sänkning av karantänstiden till 3-4 dagar, vilket skulle underlätta för samhällsfunktionerna. Detta skulle, inte, öka på smittspridningen i någon högre grad, då smittsamheten i Omikron avtar snabbt hos smittade. Vaccinationsarbetet bör fortsätta, men ovaccinerade 40 plusare, som inte tidigare genomgått en SARS-COV2 infektion, bör prioriteras.

Vi har ju redan 0 dagars karantän om man tagit 3 doser vaccin vilket en ganska stor del av befolkningen gjort.

Har man haft Covid 19 senaste 3 månaderna är det också 0 dagars karantän.
Citera
2022-01-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Äntligen har Danmark peakat i nya fall.

Igår rapporterade de 34 000 nya fall. Förra söndagen rapporterade de 39 000.

Bra! Jag tror som sagt Sverige redan har peakat i smittspridning men det är svårt att se från statsistiken eftersom vi testar mindre samt inkonsistent (t ex i jämförelse med Danmark).

Skulle vara lite försiktig med just lördag-söndag.
Enligt uppgift så fick dom stänga ett antal testmottagningar pga stormen.
Dock tror jag ändå att de ligger kring peaken.
Citera
2022-01-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Tack. Jag var dock nyfiken på publiceringsdatumet. Viruset blev en plåga i början av 2020 och det var då det (kommande) vaccinets effektivitet diskuterades, dina länkar är från 2021. Jag vill minnas att vi under 2020 skulle ”tvätta händerna och hålla ut” tills ett vaccin dök upp och raderade problemet. Man kan nästan säga att narrativet skriver sig själv när man har facit på hand, inte sant?

Det var därför jag tog med länk från januari 2021.
Då hade vi knappast data på hur det fungerar
Citera
2022-01-31, 09:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det var därför jag tog med länk från januari 2021.
Då hade vi knappast data på hur det fungerar
Nej det visste man väl inte, fast man hoppades nog.

Som jag förstår det var anledningen till att man ville vaccinera yngre personer för att minska smittspridningen. Sedan slutade man att ge det argumentet.

30 december 2020
Det handlar till exempel om hur viktigt det blir att vaccinera de yngre som inte tillhör någon riskgrupp för att bromsa pandemin. Det vill säga de som oftast inte utvecklar svår sjukdom men som ändå kan bidra till smittspridningen.

– Normalt sett för de flesta vacciner minskar man också smittspridningen när man drar ner på sjukdomsbördan, säger Anders Tegnell.
https://sverigesradio.se/artikel/7636780

Sedan kom ju glädjande besked.

25 FEBRUARI 2021
Hittills pekar Folkhälsomyndighetens data på att vaccinationerna mot covid-19 har gett gott skydd mot både smitta, och därmed sjukdom och död, bland personer i den grupp som är högst prioriterad för vaccination i Sverige: personer som bor på särskilda boenden för äldre (SÄBO).

Antalet fall av covid-19 bland de boende har gått ner i takt med att vaccinationsgraden har ökat.

– Det är väldigt glädjande att se minskad smittspridning i den grupp som löper störst risk. Det är för tidigt att säga att det helt säkert beror på vaccinationerna, men uppgifterna pekar i den riktningen, både våra data i Sverige och uppgifter från andra länder, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/skyddet-av-vaccin-mot-covid-19-oppnar-for-vissa-lattnader-for-de-aldsta/

Sedan har väl fohm data utan källhänvisning knappast visat sig vara trovärdig.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-31 kl. 09:50.
Citera
2022-01-31, 10:26
Medlem
Är det verkligen sant?

"Svenska myndigheter stoppar jättestudie av covidvaccin, riskerar minska vaccinationsviljan"

https://m.youtube.com/watch?v=GW0BlTjIOuY&fbclid=IwAR2NBNUftTn-5AtW2E-5WFtYqF7yYOnrCOwr1LWNdYaMzG4YAZCD_lMdtFA
Citera
2022-01-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Är det verkligen sant?

"Svenska myndigheter stoppar jättestudie av covidvaccin, riskerar minska vaccinationsviljan"

https://m.youtube.com/watch?v=GW0BlTjIOuY&fbclid=IwAR2NBNUftTn-5AtW2E-5WFtYqF7yYOnrCOwr1LWNdYaMzG4YAZCD_lMdtFA

Korruption? I Sverige?
Näe, här är alla så goda och jobbar i stort sett ideellt med att dela ut detta gratisvaccin.
Citera
2022-01-31, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Korruption? I Sverige?
Näe, här är alla så goda och jobbar i stort sett ideellt med att dela ut detta gratisvaccin.
Hehe.. nää det ät sant!
Citera
2022-01-31, 10:50
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skulle vara lite försiktig med just lördag-söndag.
Enligt uppgift så fick dom stänga ett antal testmottagningar pga stormen.
Dock tror jag ändå att de ligger kring peaken.
Ja det är sant. Stormen var rejäl i danmark.

USAs har i alla fall pekat i nya fall. Det hade jag missat:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Det finns säkert flera delstater där man inte peakat än. Men t ex i NY är peaken tydligt passerad: https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/new-york/

Bra!
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-31 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in