Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
När har jag hävdat att Wenger var/är den bästa? Vad skrev, var att AW är den managern som har haft störst påverkan på Engelsk fotboll i modern tid. Wenger var den första icke brittiska/irländska tränaren att vinna ligatiteln i England, och han gjorde det med en typ av fotboll som inte var vanligt i UK på den tiden. Wenger ändrade även på hur engelska lag tränar, var den första managern att införa strängare dieter för spelarna osv. Övriga lag tog snabbt efter AFC/Wenger. EPL som vi ser i dag, med offensiv fotboll och tekniska lag var det Wenger som införde.
Vad jag vet, så vann Madrid 2 titlar på raken innan 2008/09, det Barcelona laget som vann UCL (på ett kontroversiellt vis) i 2006 var definitivt på dekis när Guardiola tog över efter Rijkaard i 2008. Barcelona kvittade sig med de flesta av nyckelspelarna från Rijkaard-eran och byggde ett nytt lag med Guardiola. Mourinho var egentligen tilltänkt (JM hade varit i 2 möten med styrelsen i Barcelona), men efter en träningsmatch mellan Barcelona’s A-lag och Barcelona B, så bestämde styrelsen i Barcelona sig snabbt att Guardiola skulle ta över efter Rijkaard. Men kan tycka vad man vill om Guardiola, men man slår inte rekord efter rekord i liga efter liga om man inte är ”best in the business”. Wenger och Ferguson har båda sagt att Guardiola’s Barcelona var det svåraste laget som de någonsin spelade mot under deras respektive tränarkarriär. Jag tror att så länge Man City har Guardiola som deras manager, så kommer City att vara det ledande laget i EPL, och det laget som övriga lag ”måste” slå för att kunna vinna titeln.
Att du påstår att Mourinho är the GOAT, gör det svårt att ta dig på allvar. Jag kan nämna 10 tränare som jag rankar högre än JM.
Det stämmer säkert det du säger om Wenger och visst var han duktig, visade ju sig när Gunners fansen fick han sparkad och de inte nått en CL plats sen dess. Dock inte topp 3 i min värld.
Pep eller filosofen som du kallar honom, hade fortarande typ den bästa truppen genom tiderna i Barca, sen att han spelar attraktiv fotboll är en sak men får ju kolla på spelarmaterialet också.
Sina rekord i Bayern och Oil-City väger jag inte tungt för fem öre. Vem bryr sig om man slår Crystal Palace eller Werder Bremen med 5-0 när man åker på pisk i CL slutspelet mot de riktiga gängen.
Hade Oil-City ens ett skott på mål i CL finalen förra året? Det var som en repris från finalen med Liverpool mot Spurs, fanns liksom bara ett lag på planen.
Filosof hit och dit.. nej du han kan varken mäta sig med Klopp eller "The Special One".