2022-01-30, 18:08
Medlem
Hur gör man backup på crypto.com, så att man inte blir av med något ifall luren lägger av eller försvinner?
Citera
2022-01-30, 18:41
Medlem
Madzen123s avatar
Backup med din wallet eller vad tänker du på?

Ledger.
Seed orden på en usb sticka.
Eller på en dator som inte är uppkopplad på någotvis till inet.
Citera
2022-01-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madzen123
Backup med din wallet eller vad tänker du på?

Ledger.
Seed orden på en usb sticka.
Eller på en dator som inte är uppkopplad på någotvis till inet.
ledger?

okej.
Citera
2022-01-30, 19:28
Medlem
Madzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
ledger?

okej.
Vad menar du då?

Har du något bättre sätt så kan du väl skriva det?
Citera
2022-01-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madzen123
Vad menar du då?

Har du något bättre sätt så kan du väl skriva det?
Nej jag har inget bättre sätt, därav tråden. Jag är ny på detta och vet inte riktigt hur allt funkar.

Vad är en ledger? Var hittar jag seedorden?

Menar du att backupen endast är en rad med text och har jag den så är det säkert?
Citera
2022-01-30, 20:13
Medlem
Madzen123s avatar
Citat:
Nej jag har inget bättre sätt, därav tråden. Jag är ny på detta och vet inte riktigt hur allt funkar.

Menar du att backupen endast är en rad med text och har jag den så är det säkert?
Det är en hardware wallet:
https://shop.ledger.com/products/ledger-nano-x
Googla dig fram lite så får du se finessen av en sådan!

Seeden är dem 12 eller 14 orden som endast du har tillgång till för att komma in på din plånbok, eller återställa denna.
Dessa rekommenderar jag dig att skriva ner på papper samt lägga i en krypterad fil där du kommer ihåg den. Tappar du bort denna så förlorar du oxå tillgången till din plånbok.

Jag är inte den bästa att svara på dessa frågor men vi ska se om @Leaston kan hjälpa dig. Han kan sånt här.
Citera
2022-01-30, 20:17
Medlem
Madzen123s avatar
Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=5xkqIwFWMoM
Citera
2022-01-31, 02:12
Medlem
Citat:
Hur gör man backup på crypto.com, så att man inte blir av med något ifall luren lägger av eller försvinner?
Crypto.com är en exchange-sida så det är dom som har hand om din "backup". Om du tappar telefonen så laddar du bara ner appen och loggar in på din nya telefon. Se till att använd bra PIN-kod och gärna varje gång man ska öppna appen ifall någon skulle sno din telefon.

Leger är en extern wallet (hardware) som jag nämnde i PM till dig. Det är något du vill använda dig av i längden. Man vill inte ha sin krypto på exchange om man inte tjänar ränta eller ska sälja. Det är ohållbart och kan resultera i förlust av allt om sidan blir hackad t.ex. Ingen säkerhet finns mot sånt.

Seed phrasen är en kombination av ord som representerar flera olika privata nycklar tillsammans. Den har du inte på Crypto.com eftersom det är dom som äger privata nyckeln. När du inte har tillgång till din privata nyckel betyder det att du i princip gett någon annan nyckeln till ditt egna hem och måste be om lov varje gång du ska gå in i ditt hus. Det är inte heller du som har kontroll på vem som eventuellt skulle få tag på denna nyckel eftersom någon annan ansvarar för den.
Senast redigerad av david-taxi 2022-01-31 kl. 02:17.
Citera
2022-01-31, 07:33
Medlem
Leastons avatar
Som david-taxi säger så kan du inte ta backup på online sidan. Dom sköter det åt dig, precis som en bank sköter "ditt" bankkonto. Tekniskt sett är det inte längre dina coins precis som pengarna på banken inte är dina iom att du lånat ut dom.

Jag vet inte om crypto.com har en mobilapp (har inte hört talas om det) där du förvarar dina coins själv. Isf borde du ha back up och seed phrase (som du vill skriva ner) någonstans under inställningar.
Senast redigerad av Leaston 2022-01-31 kl. 07:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in