2022-01-30, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Av ren bitterhet ville han nok ha kunnet komme til å snakke. Men politiet har nok ikke snappet opp denne siden av saken, at RU ble utnyttet.

På den annen side, har du de i tråden som tror RU satte opp alt, i den tror at han var med på noe helt annet. Å derfor idag ikke kan si noe. For meg en helt usannsynlig teori.
Spørsmålet er hvem som vil overta et drapsåsted og rydde opp etter th eller om th ryddet th opp etter drapsmennene. Vi har en rekke dna spor som ikke utelukker at th kan være direkte involvert, tvertimot. Medhjelper kom til sv 8.56. Det er faktisk grunn til å tro at aeh visste hvem dette var. Gm var på åstedet minst 1 time og 11 minutter. Det knytter personen til huset. En fremmed ville forlatt sv tidligere og åstedet så ikke veldig rigget ut som kidnappingsåsted. Vi har også bil 7.56 og en hund i huset. Den var neppe rolig. Ths bil dro trolig omkring 8.05.
Citera
2022-01-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Spørsmålet er hvem som vil overta et drapsåsted og rydde opp etter th eller om th ryddet th opp etter drapsmennene. Vi har en rekke dna spor som ikke utelukker at th kan være direkte involvert, tvertimot. Medhjelper kom til sv 8.56. Det er faktisk grunn til å tro at aeh visste hvem dette var. Gm var på åstedet minst 1 time og 11 minutter. Det knytter personen til huset. En fremmed ville forlatt sv tidligere og åstedet så ikke veldig rigget ut som kidnappingsåsted. Vi har også bil 7.56 og en hund i huset. Den var neppe rolig. Ths bil dro trolig omkring 8.05.
Alt dette ble lagt frem for Eidsivating lagmannsrett og Norges høyesterett. De fant ingen grunn til å mistenke TH og han ble derfor satt fri fra politiarresten han var i.

« I dagens kjennelse står det at lagmannsrettens flertall ikke finner at det foreligger skjellig grunn til mistanke for at siktede skal ha overtrådt straffeloven § 275, jf. § 15, og at han derfor skal løslates.»

https://www.nrk.no/norge/mener-politiets-beviser-er-for-svake-_-tom-hagen-kan-ga-fri-1.15004788
Citera
2022-01-30, 17:22
Medlem
Citat:
Av ren bitterhet ville han nok ha kunnet komme til å snakke. Men politiet har nok ikke snappet opp denne siden av saken, at RU ble utnyttet.

På den annen side, har du de i tråden som tror RU satte opp alt, i den tror at han var med på noe helt annet. Å derfor idag ikke kan si noe. For meg en helt usannsynlig teori.

Sikkert kun du som har snappet opp dette. Tips politiet dersom du mener det er av viktighet for saken. Lenge siden de har bedt om tips, men det utelukker vel ikke at de kan være i behov av dem.
Citera
2022-01-30, 17:23
Medlem
TH har forklart at han reagerte på 2 ting da han kom hjem til S4.

Det ene var bakonet, som tidligere er omtalt flere ganger.
Men det var ikke bare det som gjorde at han mente noe var galt.

TH reagerte også umiddelbart på at telefonen var tatt med det samme han kom til S4.

I NRK-intervjuet 31. oktober 2020 sa TH dette:

Det første jeg så var en trekubbe, eller bakhon som vi har kalt det.
Allerede da jeg så det, og at telefonen liksom var tatt, så sa det litt klikk i huet på meg.
Da skjønte jeg at det var noe gærent.

Mobiltelefonen til AEH lå altså pent plassert på sin faste plass på det lille bordet i stuen, rett innenfor entréen.

I et avhør har TH fortalt at bordet er "hjertet i bygget" og "om man lurer på noe, så er det bare å gå dit. Men TH sjekket ikke dette bordet denne dagen, og har i et annet avhør sagt at han oppdaget mobilen til AEH først etter nødsamtalen, da han var på vei ut av S4 før å møte politiet.

I en annen forklaring har TH sagt han reagerte på at mobiltelefonen til AEH lå så veldig synlig på høyre side av det halvmåneformede bordet.

Eller hva var det nå han sa igjen om da han kom til S4 en halvtime tidligere..:
Allerede da jeg så det, og at telefonen liksom var tatt, så sa det litt klikk i huet på meg.
Senast redigerad av Jayce 2022-01-30 kl. 17:27.
Citera
2022-01-30, 17:23
Medlem
Citat:
Alt dette ble lagt frem for Eidsivating lagmannsrett og Norges høyesterett. De fant ingen grunn til å mistenke TH og han ble derfor satt fri fra politiarresten han var i.

« I dagens kjennelse står det at lagmannsrettens flertall ikke finner at det foreligger skjellig grunn til mistanke for at siktede skal ha overtrådt straffeloven § 275, jf. § 15, og at han derfor skal løslates.»

https://www.nrk.no/norge/mener-politiets-beviser-er-for-svake-_-tom-hagen-kan-ga-fri-1.15004788
Du snur kappen etter vinden alt ettersom og suger på en karamell som ikke lenger kan suges på. Hvor mange ganger skal Høyesterett nevnes. De realitetsbehandlet ikke saken og det var dissens i lagmannsrette. Th anket ikke siste kjennelse fra tingretten og den ble stående. Der besluttes det at skjellig grunn til å mistenke th foreligger.
Citera
2022-01-30, 17:26
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
At AEH aldri blir funnet, håper jeg ikke er sant. Med virkelige GM, mener jeg han som skrev kravbrevet, bortførte AEH, sendte to truende mail til TH, mottok del betaling og er den som flere måneder i forveien kjøpte falsk identitet og opprettet en rekke kryptokontoer og planla det hele. At dette er en person TH har vært i kontakt med, er vrøvl. At dette er en person, RU har vært i kontakt med, er soleklart. Det var jo nettopp gjennom RU han fikk ideen om å tømme Hvalen for noen millioner.

Jeg vet hva GM har gjort, og det vet alle de andre her også.
Spørsmålet mitt er; hva heter denne personen som politiet hadde vært i kontakt med 2 dager etter forsvinningen?
Citera
2022-01-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

TH reagerte også umiddelbart på at telefonen var tatt med det samme han kom til S4.

Mobiltelefonen til AEH lå altså pent plassert på sin faste plass på det lille bordet i stuen, rett innenfor entréen.

I et avhør har TH fortalt at bordet er "hjertet i bygget" og "om man lurer på noe, så er det bare å gå dit. Men TH sjekket ikke dette bordet denne dagen, og har i et annet avhør sagt at han oppdaget mobilen til AEH først etter nødsamtalen, da han var på vei ut av S4 før å møte politiet.

I en annen forklaring har TH sagt han reagerte på at mobiltelefonen til AEH lå så veldig synlig på høyre side av det halvmåneformede bordet.

Eller hva var det nå han sa igjen da han kom til S4 en halvtime tidligere..:
kunne jo hende hun var ute med venninner og hadde tatt med telefonen. Det er som moren til mccann som med det samme visste at barnet var tatt.
Citera
2022-01-30, 17:37
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Hvis th hadde anket og ikke fått medhold måtte lagmannsretten akseptert ny begjæring om varetektsfengsling. Denne risiko kunne ikke th ta. Politiet ser vel nå en fordel av at th er på frifot foreløpig. Jeg ser for meg en tiltale, men de er nok noe usikker på Om medvirkernes roller og om alle er funnet. Vil ikke ha ny orderudsak

Ja, for allmennhetens rettsoppfattelse, så er det greit å ha han i varetekt, og for at ikke bevis skal gå tapt. Men det er vel ikke lengre noen fare for at bevis skal gå tapt. Liket er ikke funnet, og de sliter med å knytte TH til GM, selv om det er en haug av indisier på at TH er bakmann, så de er kanskje avhengig av å la han gå rundt. Kanskje begår han feil som vil avsløre han.
TH blir vel forfulgt døgnet rundt vil jeg tro. Journalister har jo til tider nærmest bodd oppå haugen som er på andre siden av grusveien, der de har direkte innsyn til eiendommen.
Jeg tenker at utfallet kan bli som i Orderud-saken. Flere dømt for medvirkning til drap, men ingen for selve drapet. Trøsten er jo at tiltalepunktet har samme strafferamme som drap, 21 år. Det som Per og Veronica fikk, så sånn sett er det jo greit.
Citera
2022-01-30, 17:41
Medlem
Skaanseths avatar
.
Citera
2022-01-30, 17:42
Medlem
Citat:
kunne jo hende hun var ute med venninner og hadde tatt med telefonen. Det er som moren til mccann som med det samme visste at barnet var tatt.

Hvorfor skulle TH reagere å tro at noe var veldig galt om AEH skulle ha vært "ute med venninner"?

Ser du ikke at forklaringene skurrer?

- Til NRK sa TH at han med en gang reagerte på at "telefonen liksom var tatt"
- I avhør har TH fortalt at han reagerte på at telefonen "lå så veldig synlig"
- I et annet avhør har TH forklart at han "så ikke telefonen" før han skulle dra.

Telefonen var både "tatt og veldig synlig"?
Eller får du det til å henge sammen kanskje.
Citera
2022-01-30, 17:45
Medlem
Citat:

Eller hva var det nå han sa igjen om da han kom til S4 en halvtime tidligere..:

Han mente vel kanskje ikke var tatt/som i at hans oppringninger til kona ikke var blitt besvart? Synes han snakker litt «usammenhengende» til tider.
Citera
2022-01-30, 17:47
Medlem
Citat:
Hvorfor skulle TH reagere å tro at noe var veldig galt om AEH skulle ha vært "ute med venninner"?

Ser du ikke at forklaringene skurrer?

- Til NRK sa TH at han med en gang reagerte på at "telefonen liksom var tatt"
- I avhør har TH fortalt at han reagerte på at telefonen "lå så veldig synlig"
- I et annet avhør har TH forklart at han "så ikke telefonen" før han skulle dra.

Telefonen var både "tatt og veldig synlig"?
Eller får du det til å henge sammen kanskje.
joda. Det var vel kidnappingsbrevet som gjorde ting sikkert. At aeh var såkalt kidnappet. Ikke om telefonen var tatt eller lå igjen. Alternativt at tlf lå igjen uten at hun tok den. Spørs hva han mener med tatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in