2022-01-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookielook
Politiet røper nok ikke hvem som har sagt hva og om han bidrar til å løs saken er han jo fri i 21 år så får man ta det derfra
Hvis det er slik at han har sittet ansikt til ansikt med gjerningsmannen og fortalt ham om Hvalen og 10 millioner. Er han nok redde for å bli dømt for medvirkning til litt av hvert. Vet ikke hvordan det fungere, men jeg hadde nok prøvd å få til en avtale med ham. Å presse ham med en siktelse fungere tydeligvis ikke.
Citera
2022-01-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Hvis det er slik at han har sittet ansikt til ansikt med gjerningsmannen og fortalt ham om Hvalen og 10 millioner. Er han nok redde for å bli dømt for medvirkning til litt av hvert. Vet ikke hvordan det fungere, men jeg hadde nok prøvd å få til en avtale med ham. Å presse ham med en siktelse fungere tydeligvis ikke.

Politiet presser ikke gjennom siktelser. Klart han kunne fått en avtale og klart han ikke ville ha fått for medvirkning til ting han ev ikke visste om. Er det ikke også litt merkelig at det var 10 mill TH valgte å overføre hvis det er det samme RU trengte? Ble dette et spesifikt bedt om ifm medisinsk bistand?
Citera
2022-01-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg er sikker på at kryptobrevets innhold og ikke minst valutaen og størrelsesordenen på kravet, som det ville ta måneder å innfri, gjorde at politiet relativt raskt skjønte at her er det noe som ikke stemmer. Senere sikkert forsterket av TH og familiens ca 0 interesse for annet enn å ikke innfri noe som helst, ei heller gå i dialog. Etter første mail tenker jeg de bare himlet litt med øya og ved neste bare okei. Og når TH da valgte å betale vil jeg tippe de for alltid begravde tanker de eventuelt måtte ha hatt om hans mulige uskyld i denne saken.

Tull, ca 6 måneder før opprettelsen av krypto valuta kontoen. Var det en som spurte hvor han kan kjøpe Monero for en million Euro. Av de som selger Monero, fikk han som svar at dette er noe de gjør jevnlig, at han bare kunne kontakte dem.

https://www.reddit.com/r/Monero/comments/7epkax/question_where_i_can_buy_large_amounts_of_monero/

Antagelig var det kidnapperen selv som stilte dette spørsmålet på Reddit 27 november 2017 og senere under falsk identitet kontaktet selgerne, for å få detaljene, som han så videre formidlet til TH i kravbrevet, men justerte opp beløpet til ni millioner Euro. Sikkert fordi selgerne sa 10 millioner USD er maks beløp de kan veksle inn.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-01-30 kl. 14:45.
Citera
2022-01-30, 14:22
Medlem
Citat:
Politiet presser ikke gjennom siktelser. Klart han kunne fått en avtale og klart han ikke ville ha fått for medvirkning til ting han ev ikke visste om. Er det ikke også litt merkelig at det var 10 mill TH valgte å overføre hvis det er det samme RU trengte? Ble dette et spesifikt bedt om ifm medisinsk bistand?
I den siste mailen ville han ha «sekurity deposit €1,35 million» så han fikk vel ca 13 millioner kroner etter daværende kurs. Men sånn sirkus er det det RU drømte om. Tenk om RU virkelig vet eller aner hvem som stakk av med pengene, til og med ferdig utbetalt i krypto valuta, hans store drøm.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-01-30 kl. 14:25.
Citera
2022-01-30, 14:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Tull, ca 6 måneder før opprettelsen av krypto valuta kontoen. Var det en som spurte hvor han kan kjøpe Monero for en million Euro. Av de som selger Monero, fikk han som svar at dette er noe de gjør jevnlig, at han bare kunne kontakte dem.

https://www.reddit.com/r/Monero/comments/7epkax/question_where_i_can_buy_large_amounts_of_monero/

Antagelig var det kidnapperen selv som stilte dette spørsmålet på Reddit 27 november 2017 og senere under falsk identitet kontaktet selgerne, for å få detaljene, som han så videre formidlet til TH i kravbrevet, men justerte opp beløpet til ni millioner Euro.

Kanskje RU som spurte på vegne av TH?
Citera
2022-01-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kanskje RU som spurte på vegne av TH?
Tror ikke det er noe politiet har spurt ham om. Tror de heller ikke har forsøkt å finne ut hvem som postet dette spørsmålet på Reddit eller i det hele tatt har kontakte noen som helst vedrørende dette.

At han blant annet får som svar « Cumberland is really the only monero otc that i found. The thing is that i search for otc that will accept sepa transfer from eu bank. Anyway it is the first otc that i see that sell monero. Does anyone knows any other? Edit: Also i chech the dvchain, basicaly the DV Trading Chicago that someone says that have monero otc.» er selvfølgelig helt uinteressant, selv om det er akkurat de to selgerne som nevnes i kravbrevet.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-01-30 kl. 15:03.
Citera
2022-01-30, 15:04
Medlem
Citat:
Tror ikke det er noe politiet har spurt ham om. Tror de heller ikke har forsøkt å finne ut hvem som postet dette spørsmålet på Reddit eller i det hele tatt har kontakte noen som helst vedrørende dette.

Det er ikke meget tiltro, du har til politiet - trods deres efterforskning stadig foregår, og de stadigvæk får bevilliget både penge og ressourcer til at opklare sagen efter 3 år. Så noget rigtigt må de have gjort.
Senast redigerad av rlk73 2022-01-30 kl. 15:13.
Citera
2022-01-30, 15:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Jeg har ingen forutsetning for å vite nøyaktig hva politiet har spurt RU om i avhør, annet
enn at det handlet om hva han og TH snakket om i de rundt 15 møtene de hadde på Futurum.
Her vet vi at begge har løyet om antall møter og om innholdet i samtalene. Vi vet at RU har sagt
at samtalene bl.a. handlet om Monero. Men vi vet også at TEH var tilstede under noen
av disse møtene, ihvertfall det første.

Jeg vil anta at politiet har tatt beslag i RU sitt datautstyr, og sannsynligvis også hans telefon.
Hva de har funnet der, er ikke godt å si, annet enn at vi vet at han fremdeles er siktet.
Jeg vil også anta at politiet har avhørt RUs bror MPU, og at de også har sjekket ut hans
forbindelser til folk i kriminelle miljøer. Det er ikke utenkelig at noen av sakene politiet har
nøstet opp gjennom EncroChat-avsløringene kan ha sitt utspring i Lørenskogetterforskningen.

Jeg kjenner ikke din grunn for å mene at politiet ikke har gjort undersøkelser i kretsen rundt RU, men
jeg tror du tar feil.
Senast redigerad av Svartediket 2022-01-30 kl. 15:20.
Citera
2022-01-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Det er ikke meget tiltro, du har til politiet - trods deres efterforskning stadig foregår, og de stadigvæk får bevilliget både penge og ressourcer til at opklare sagen efter 3 år. Så noget rigtigt må de have gjort.
Jeg har tidligere nevnt at de bare kunne ha kontaktet USA å sagt at disse pengene muligens skal brukes til terrorfinansiering. Da hadde de fort fått svar på hvem det her er snakk om og om det var noen mere kontakt med ham.
Citera
2022-01-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg vil anta at politiet har tatt beslag i RU sitt datautstyr, og sannsynligvis også hans telefon.
Hva de har funnet der, er ikke godt å si, annet enn at vi vet at han fremdeles er siktet.

Jeg vil også anta at politiet har avhørt RUs bror MPU, og at de også har sjekket ut hans
forbindelser til folk i kriminelle miljøer. Det er ikke utenkelig at noen av sakene politiet har
nøstet opp gjennom EncroChat-avsløringene kan ha sitt utspring i Lørenskogetterforskningen.

Jeg kjenner ikke din grunn for å mene at politiet ikke har gjort undersøkelser i kretsen rundt RU, men
jeg tror du tar feil.
NRKs avsløring et og et halvt år etter bortføringen. https://www.nrk.no/norge/slik-fortalte-bortforingssiktet-i-hagen-saken-om-forretningssamarbeidet-1.15013836

Det er selvsagt ikke RU som har latet som han ikke kan skrive engelsk på Reddit, det er så klart forfatteren av kravbrevet.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-01-30 kl. 15:36.
Citera
2022-01-30, 15:48
Medlem
Citat:
I den siste mailen ville han ha «sekurity deposit €1,35 million» så han fikk vel ca 13 millioner kroner etter daværende kurs. Men sånn sirkus er det det RU drømte om. Tenk om RU virkelig vet eller aner hvem som stakk av med pengene, til og med ferdig utbetalt i krypto valuta, hans store drøm.

I så fall får han nok nødvendig beskyttelse om han snakker.
Citera
2022-01-30, 16:16
Medlem
Citat:
I så fall får han nok nødvendig beskyttelse om han snakker.
Av ren bitterhet ville han nok ha kunnet komme til å snakke. Men politiet har nok ikke snappet opp denne siden av saken, at RU ble utnyttet.

På den annen side, har du de i tråden som tror RU satte opp alt, i den tror at han var med på noe helt annet. Å derfor idag ikke kan si noe. For meg en helt usannsynlig teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in