Här har du kopia på Brolunds noter. Det finns andra godbitar också. Jag utesluter inte att protokollet är manipulerat. Det finns olikheter i trycket på pennan bland annat.
Du får gärna hjälpa till att tolka ordet före ”anorak”.
Nu har jag lyckats! Stackars Lars Knubb, vars initiala observation kl 0220 mordnatten som hamnar i Brolunds block, men som han inte får utveckla förrän i ett förhör sommaren 1987 (L-901-B). Se protokollen hos Remstam
Nu har jag lyckats! Stackars Lars Knubb, vars initiala observation kl 0220 mordnatten som hamnar i Brolunds block, men som han inte får utveckla förrän i ett förhör sommaren 1987 (L-901-B). Se protokollen hos Remstam
"Leninkeps" säger väl Storhök eller Korhonen? Stämmer rätt bra med bilden. Så Knubbs blå sportmössa såg alltså ut så här. Utan tvekan lättare att få ihop med huvudbonaden på Mårtens Fantombild. Mörk ovanlig stickad keps med slät yta.
"Leninkeps" säger väl Storhök eller Korhonen? Stämmer rätt bra med bilden. Så Knubbs blå sportmössa såg alltså ut så här. Utan tvekan lättare att få ihop med huvudbonaden på Mårtens Fantombild. Mörk ovanlig stickad keps med slät yta.
Om vi tänker oss stickad keps så kan den ju vara mer åt det här hållet fast enfärgad. Nu var nog inte mördaren en rastafari dock😊 utan vittnet försöker väl beskriva genom att göra jämförelser
Gamle skinheadsponsorn Carl Lundström alias ”knäcke-kalle” har upptäckt yttrandefriheten och får breda ut sig i Swebb-TV. På grund av sina höger-om-höger kontakter utreddes han av PU som dock inte hittade några kopplingar mot MOP. kompisen och polisen Stefan Svensson ”fritog” CL från Södermalms polisstation sedan den sistnämnde deltagit i ett skinnskalle-upplopp.
Nej Jag tror man måste välja lite. Antingen tror man han är i princip ansvarig för mordet som hos Stocklassa- och då är nog allt han skriver desinformation. Eller tror man att "den andra sidan" är ansvariga för mordet och då är det de som står för desinformationen.
Enda undantaget här tror jag är KGB och övriga östblocket. Dvs Stasi och Polens samt Tjeckoslovakiens u-organistationer. Deras MO verkar vara att ställa till djävulskap i alla lägen.
Men personligen tror jag ändå att öst och KGB är de ansvariga.
Ivan von Birchan:
Skulle CIA via en Charles Morgan bett honom mörda Palme? Sällan säger jag. Han är ju med i Förbundet Sverige-Sovjetunionen ( Se Annonsen "Stoppa Kärnvapenproven Nu i DN 3/4 -86)
I Haukkas "Samtal med Jovan von Birchan 4 April 1986" framgår det ju att han verkar hata USA och NATO och gilla ryssarna T. ex " Jag har inget förtroende för Säpo och svenska polisen. Däremot lämnade B. alla informationer till ryssarna." mm
VG:
nämner ju KGB flera gånger i förhören bland annat i samband med en av bulgarerna. Och så att han blev förhörd av dem och fråntagen sitt pass runt 1978. Jag tror han värvades här. Han nämnde för Jüri Lina att det han höll på med var Bibelsmuggling. Alla resorna- t.ex 8 månader i Indien Just Indien tyder mycket mer på KGB än CIA Att han sovit över hos Åke Wedin -polisen som verkar ha saboterat det han kom åt. Att två kriminalinspektörer åker till Jämjö 27/10 -87 för att fråga VG om han vet var Stig Bergling kunde tänkas ha tagit sin tillflykt har jag inte tagit på allvar innan, men kanske... mm mm
Anders Larsson:
Ja där har vi den "nära" relationen med Joel Haukka. Han skickar brev till JH. t.ex när han sitter vid brasan på Sheraton med en "Jean Duvalier". Han skriver om att han har varit hemma hos JH och Katarina F på middag. Sedan har vi Bertil Wedins kunskaper om AL : att han förmodligen aldrig har varit högerextremist och att han är KGB-agent - Ja och all desinformation om CIA, polisspårets figurer, Säpo och någon oskyldig anonym antisemit med mera.
Att dessa tre personer, som mer än alla andra har - på olika sätt - uttryckt förhandsinformation om mordet, samtliga verkar vara knutna till Sovjet ger i alla fall mig en puff om i vilken riktning det lutar.
Lite valde delar från gärningsmannaprofilen från 1994 för en ensamagerande gärningsman:
…gärningsmannen är född tidigast 1938 och senast 1958 men mest sannolikt under 40-talet…
…kaotiska brottslingar har ofta en kaotisk bakgrund där f f a fadern och relationen till honom präglar det fortsatta livet…
…av väsentligen okänd anledning är kaotiska brottslingar ofta födda sent i en syskonskara…
…gärningsmannen umgås sannolikt endast sporadiskt med kvinnor och bor och lever ensam…
…det mest sannolika är att gärningsmannen är lågutbildad , i varje fall har han inte genomgått högskolestudier. Det är vidare troligt att han inte har någon avancerad yrkesutbildning…
...till följd av utbildningsnivån har gärningsmannen, om han inte är långtidsarbetslös ett okvalificerat arbete i vilka arbetsuppgifterna inte innebär vidlyftigare kontakter med andra människor…
…låg ekonomisk nivå där utrymme för t ex egen bil torde vara begränsat. Troligen bor han i hyresrätt med därav följande låg bostadsstandard…
…det är naturligtvis inte ovanligt att personer av en halt som här beskrivs är missbrukare – och då vanligtvis av alkohol eller amfetamin, men även om gärningsmannen vid tiden för brottet inte kan ha varit avancerad missbrukare kan han ha varit det tidigare och under åren som gått sedan dess…
…tänkbart att han kan ha varit inblandad i annan brottslighet, främst då egendomsbrottslighet…
…det mest troliga är att gärningsmannen har aversion mot myndigheter och auktoriteter..till följd av personlighetsstörningen och förmodade besvärliga ekonomiska omständigheter är det dock tänkbart att han tvingats ta kontakt med socialtjänsten i olika livets skiften. Det är även tänkbart att han är förtidspensionerad…
…en iakttagelse rörande kaotiska brottslingar är att de inte transporterar sig långa sträckor i samband med sina brott. Kaotiska brottslingar har ofta sin bostad mycket nära brottsplatsen, kanske endast några 100 meter men upp till 1 till 2 km är tänkbart…
Om man som jag inte tror på en konspiration så tror jag det här är en bra vägledning var man skall söka efter GM.
Det finns bara en person med kopplingar till MOP som väsentligen passar in i den gärningsmannaprofilen:
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!