2022-01-30, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det tycker jag, i alla fall om man kollade på exempelvis Israel, de gick ju i bräschen för spruta 3. Många länder har en pinsamt låg vaccintäckning.
Israel hade ju en massiv deltavåg?
Citera
2022-01-30, 15:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Två sidor
Är postcovid eller långtidscovid en kultursjukdom? Hanne Kjöller utforskar ämnet:
https://kvartal.se/artiklar/langtidscovid/
https://kvartal.se/artiklar/postcovid/

Läkare med postcovid: Jag saknar den jag var:
https://kvartal.se/artiklar/lakare-med-postcovid-jag-saknar-den-jag-var/
Jag tror också att många plötsligt får långtidscovid, men sedan är det ju upp till behandlande läkare att avgöra om det verkligen är långtidscovid eller "långtidsnågotannat".

Det är ju rätt rimligt att alla som söker undersöks och då kommer man säkert ganska väl fram till vilka som faktiskt haft covid tidigare och vilka som inte haft det.

Det verkar hur som helst vettigt att ha en multidiciplinär mottagning för patienter som har svårbehandlade och svårdiagnostiserade problem oavsett om det rör sig om långtidscovid eller något annat.

Jag kan ännu en gång referera till min mor som på äldre dagar haft problem med blödande utslag på kroppen. Ingen i Sverige kunde reda ut vad detta berodde på, men vi hittade en multidiciplinär klinik i Schweiz där hon fick hjälp med att konstatera att det var någon form av bristsjukdom i kombination med några andra orsaker som bla. hade med ämnesomsättningen att göra (minns inte vad) och hon kunde då få initial intensivbehandling och har sedan dess sluppit sina blodiga utslag så länge hon följer vissa regler vad gäller kost och kosttillskott.
Tre veckors undersökning + någon veckas intensivbehandling i Schweiz var inte gratis, men absolut värt alla pengar tycker hon.

Jag tror vården måste bli bättre på att samarbeta över gränserna på det vis man nu gör när det gäller långtidscovid.
Citera
2022-01-30, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Israel hade ju en massiv deltavåg?

Ja och den fick de stopp på med spruta 3, sen kom omikron.
Citera
2022-01-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vaccinet fungerade ju betydligt bättre än vad man hoppades på i oktober/november 2020. Problemet som uppmärksammades av forskare och CDC under sommaren 2021 var att antikropparna avtog snabbt vilket leder till genombrottsinfektioner, T-cellsskyddet ger dock bra skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Det visste ju alla redan sommaren 2020, men CDC sopade det under mattan i ett år för att manipulera unga människor att vaccinera sig.
Citat:
Jämför vintern 2020/2021 smittspridningsmässigt jämfört med hösten 2021, och vilka åtgärder som varit på plats. Sedan sommaren 2021 har vi haft fullt ös på evenemang, fotbollsmatcher och konserter med 20000+ i publiken, hade vi haft det pre-vaccin hade det blivit kaos på sjukhusen. (Titta på kurvorna över antal smittade och på sjukhus och jämför kurvorna upp till november 2020 mot 2021).
Mindre belastning på sjukhusen, ja, eftersom det skyddar mot svår sjukdom (framför allt i riskgrupper). Men mätt i smitta var inte hösten 2021 bättre än hösten 2020.
Citera
2022-01-30, 15:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. Man ska ge rätt diagnos och inte använda post-covid när man inte ens haft covid.
Man bör inte kalla något psykosomatiskt heller bara för att man gissar att det är orsaken. För att kalla något post-covid kräver du alltså absoluta materiella bevis på genomgången infektion, men för att kalla något psykosomatiskt släpper du på beviskraven och nöjer dig med spekulation. Du är därmed bevisat ohederlig.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-30 kl. 15:25.
Citera
2022-01-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ja och den fick de stopp på med spruta 3, sen kom omikron.
Nej nej. Israels regering tar åt sig äran för naturens gång. Deltavågen i Israel blev ju jättehög trots att man boostade en massa människor under tiden? Människor som då faktiskt hade ett bra skydd eftersom de var nyvaccinerade.

Israel hade tio gånger högre deltapeak än Sverige som knappt vaccinerade några då. Då kan man ju inte säga att det funkar.
Senast redigerad av aw 2022-01-30 kl. 15:33.
Citera
2022-01-30, 15:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej nej. Israels regering tar åt sig äran för naturens gång. Deltavågen i Israel blev ju jättehög trots att man boostade en massa människor under tiden? Människor som då faktiskt hade ett bra skydd eftersom de var nyvaccinerade.

Man boostade väl dem som hade fått sprutan först, dvs gamlingar som var utsatta. Man kan säkert tvista om det var naturens gång eller ej.
Citera
2022-01-30, 15:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Man boostade väl dem som hade fått sprutan först, dvs gamlingar som var utsatta. Man kan säkert tvista om det var naturens gång eller ej.

Israel verkar vara synnerligen hårt drabbat genom hela epidemin. Skulle inte förvåna mig om det är nått genetiskt.
Citera
2022-01-30, 15:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Israel verkar vara synnerligen hårt drabbat genom hela epidemin. Skulle inte förvåna mig om det är nått genetiskt.

Det kan det vara. Sen är ju exempelvis de ultraortodoxa judarna inte de skarpaste knivarna i lådan och ställer till det en hel del i deras pandemihantering, de skiter fullständigt i restriktioner, regler och vaccin.
Citera
2022-01-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så det finns inget som visar att det verkligen finns en väldig massa personer som har fått diagnosen långtidscovid utan att först varit sjuka i covid-19?

Judith vet.
Citera
2022-01-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man bör inte kalla något psykosomatiskt heller bara för att man gissar att det är orsaken. För att kalla något post-covid kräver du alltså absoluta materiella bevis på genomgången infektion, men för att kalla något psykosomatiskt släpper du på beviskraven och nöjer dig med spekulation. Du är därmed bevisat ohederlig.

Nej de ska utredas med samtliga diagnoser som kan orsaka symtomen.
Citera
2022-01-30, 15:48
Medlem
Citat:
Jag köper att boostern kan ha räddat livet på en del gamla människor. Men när Israel har tio gånger högre deltavåg än Sverige så kan man ju inte säga att det funkar bra mot smitta.

Det enda jag ifrågasätter är att man manipulerade 2.7 miljoner svenskar under fyrtio år att ta ett korttidsvaccin under förespegling att det skulle göra stor skillnad, samtidigt som man ansträngde sig för att den som avstod skulle må så dåligt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in