Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Jag tror också att många plötsligt får långtidscovid, men sedan är det ju upp till behandlande läkare att avgöra om det verkligen är långtidscovid eller "långtidsnågotannat".
Det är ju rätt rimligt att alla som söker undersöks och då kommer man säkert ganska väl fram till vilka som faktiskt haft covid tidigare och vilka som inte haft det.
Det verkar hur som helst vettigt att ha en multidiciplinär mottagning för patienter som har svårbehandlade och svårdiagnostiserade problem oavsett om det rör sig om långtidscovid eller något annat.
Jag kan ännu en gång referera till min mor som på äldre dagar haft problem med blödande utslag på kroppen. Ingen i Sverige kunde reda ut vad detta berodde på, men vi hittade en multidiciplinär klinik i Schweiz där hon fick hjälp med att konstatera att det var någon form av bristsjukdom i kombination med några andra orsaker som bla. hade med ämnesomsättningen att göra (minns inte vad) och hon kunde då få initial intensivbehandling och har sedan dess sluppit sina blodiga utslag så länge hon följer vissa regler vad gäller kost och kosttillskott.
Tre veckors undersökning + någon veckas intensivbehandling i Schweiz var inte gratis, men absolut värt alla pengar tycker hon.
Jag tror vården måste bli bättre på att samarbeta över gränserna på det vis man nu gör när det gäller långtidscovid.