2022-01-14, 11:38
  #2029
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Man skrev "han eller hon" eller han/hon

I just det här fallet (ledigt för vaccineringar) skulle det också ha fungerat hyfsat med plural.
"Eleverna skall meddela läraren när de behöver ledigt för vaccination, och också nämna orsaken så att frånvaron registreras som giltig."

Finns många sätt att undvika "hen" om man vill.

Personligen irriterar "hen" mig inte speciellt mycket när det används sparsamt. Tycker det passar bra i sammahang där "han eller hon" annars vore oundvikligt (dvs sammanhang där man av någon anledning måste poängtera att könet är okänt eller att bägge kön är inkluderade).

Det som däremot retar mig är att idioter använt det demonstrativt i sammanhang där det är onödigt, och därmed gjort ordet till någonslags politisk markör.
Citera
2022-01-14, 11:47
  #2030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det stora problemet med hen är att det är oklart både hur det ska uttalas och vad det betyder.

Det är egenskaper ordet hen har bara i kraft av att vara del av språket. Tyvärr.


Ett av många stora problemen med språk är att det är oklart både hur saker ska uttalas och vad de betyder.


Olyckligtvis lika sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uttalas det [hɛn] eller [he:n]? Och betyder det av oklart eller irrelevant kön eller ska det användas för att beteckna personer som varken tillskriver sig själva manlig eller kvinnlig könsidentitet, så kallade icke-binära?

Uttalet är inget att fästa större vikt vid. Om ordet får fäste kommer säkert något rikssvenskt uttal bli normgivande efter ett tag. Det finns gott om ord vars uttal är varierande redan som vi har det nu.

Att ords betydelser är oklara är djupt problematiskt men tyvärr mer vanligt än ovanligt. Eftersom hen tycks vara ett artificiellt konstruerat ord hade det så klart varit önskvärt om man bemödat sig om att definiera det väl. Min förståelse av ordet är att det främst syftar på person vars kön i sammanhanget är irrelevant men även kan syfta på person som varken tillskriver sig själva manlig eller kvinnlig könsidentitet. Liksom när det gäller alla mångtydiga ord så behöver den exakta betydelsen framgå av sammanhanget. Ibland kommer tolkingen bli fel och förvirring uppstå. Olyckligt, men inte ovanligt när det gäller ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här på forumet finns det ingen som helst anledning att använda hen. Till följd av vår medlemsanonymitet har vi ju haft behov av ett könsneutralt tredjepersonsingularpronomen långt innan de akademiska feministerna började köra med hen. Det är visserligen inte så lätt att avgöra hur h*n ska uttalas, men det spelar ju rätt måttlig roll på ett rent skriftligt forum.

Min främsta invändning mot h*n är att det är ett "ord" som innehåller ett icke-alfabetiskt tecken. Att inte kunna räkna med att ett ord består av alfabetiska tecken kan bli trassligt. Även om jag håller med dig om att uttal inte är så viktigt för ord som används på ett forum är det inte helt utan betydelse. Ta till exempel fenomenet poddar som läser högt ur forum. I det sammanhanget behöver ord ha ett uttal. Min gissning är dessutom att forumet har blinda besökare, h*n är inte helt lyckat för den gruppen heller.
__________________
Senast redigerad av 0ldworldorder 2022-01-14 kl. 12:00.
Citera
2022-01-14, 12:10
  #2031
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldworldorder
Det är egenskaper ordet hen har bara i kraft av att vara del av språket. Tyvärr.


Ett av många stora problemen med språk är att det är oklart både hur saker ska uttalas och vad de betyder.


Olyckligtvis lika sant.
Ja, så är det ju. Men när det gäller artificiellt konstruerade ord som hen - eller för den delen fackterminologi - brukar man har betydligt högre krav på entydighet och stringens.

Citat:
Min främsta invändning mot h*n är att det är ett "ord" som innehåller ett icke-alfabetiskt tecken. Att inte kunna räkna med att ett ord består av alfabetiska tecken kan bli trassligt.
Skulle det verkligen bli så mycket bättre att skriva hxn i stället för h*n?

Citat:
Även om jag håller med dig om att uttal inte är så viktigt för ord som används på ett forum är inte heller det helt utan betydelse. Ta till exempel fenomenet poddar som läser högt ur forum. I det sammanhanget behöver ord ha ett uttal. Min gissning är dessutom att forumet har blinda besökare, h*n är inte helt lyckat för den gruppen heller.
Det har du förmodligen rätt i just nu. Men det dröjer förmodligen inte länge innan man får customiserbar talsyntes, där den blinda kan ställa in om h*n vill att h*n ska utläsas som hen, (med något specificerat uttal) vederbörande eller något annat lämpligt. Vad gäller poddar som läser högt ur forum vet jag inte om forumskribenterna särskilt behöver bekymra sig om det. Det är ett problem för podden, inte för forumet, som jag tycker att vi glatt kan överlämna till denna världens Emmor och Inor för att lösas efter eget gottfinnande.
Citera
2022-01-14, 14:41
  #2032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det är det. Han och hon är normala vanliga ord som traderats i talet genom seklerna. Oavsett stavning är det därför ingen tvekan om hur de utttalas. Hen är en mycket sentida nybildning, som i första hand har spritts genom skriften. De facto förekommer båda uttalen - [hɛn] och [he:n].

Det går alldeles utmärkt att ogilla hen utan att ställa upp påhittade problem. Ingen som har gjort sig omaket att skaffa sig en åsikt om ordet lär på riktigt tro att det uttalas [heːn].

Den som fortfarande famlar i mörkret kan ju alltid ta en titt i SAOL.
Citera
2022-01-14, 15:25
  #2033
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Det går alldeles utmärkt att ogilla hen utan att ställa upp påhittade problem. Ingen som har gjort sig omaket att skaffa sig en åsikt om ordet lär på riktigt tro att det uttalas [heːn].
Alltså, jag har hört ett flertal människor uttala ordet [he:n]. Jag plockade det inte ur röven.
Citera
2022-01-14, 15:44
  #2034
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Alltså, jag har hört ett flertal människor uttala ordet [he:n]. Jag plockade det inte ur röven.

Jag har också hört det uttalet. Men aldrig som vanligt ledigt uttal av någon som spontant använt ordet för att syfta på ngn av okänt/irrelevant kön. Enbart i diskussioner om ordet, eller när talaren vill kommunicera i stil med "de är nu sånadär "hen-människor", litet jobbigt om man måste ha för mycket att göra med dem".
Citera
2022-01-14, 16:15
  #2035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Skulle det verkligen bli så mycket bättre att skriva hxn i stället för h*n?

Om man tar fasta på det negativa i att bilda ord av tecken som inte ingår i alfabetet så - visst.
Just hxn ser både svårläst och outtalbart ut, så ska man bilda ett ord här blir det bättre med en vokal och då hamnar vi tillbaka på t.ex. hen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har du förmodligen rätt i just nu. Men det dröjer förmodligen inte länge innan man får customiserbar talsyntes, där den blinda kan ställa in om h*n vill att h*n ska utläsas som hen, (med något specificerat uttal) vederbörande eller något annat lämpligt. Vad gäller poddar som läser högt ur forum vet jag inte om forumskribenterna särskilt behöver bekymra sig om det. Det är ett problem för podden, inte för forumet, som jag tycker att vi glatt kan överlämna till denna världens Emmor och Inor för att lösas efter eget gottfinnande.

Jo, visst. Argumentet att ta hänsyn till poddar är inte speciellt starkt.
Citera
2022-01-14, 17:16
  #2036
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag har också hört det uttalet. Men aldrig som vanligt ledigt uttal av någon som spontant använt ordet för att syfta på ngn av okänt/irrelevant kön. Enbart i diskussioner om ordet, eller när talaren vill kommunicera i stil med "de är nu sånadär "hen-människor", litet jobbigt om man måste ha för mycket att göra med dem".
Jag håller med om att uttalet [he:n] är ovanligt i betydelsen personligt pronomen i tredje person av okänt eller irrelevant kön. Däremot hör jag det inte sällan i betydelsen personligt pronomen i tredje person på person som varken identifierar sig - eller av andra identifieras- som mankön eller kvinnokön. Vad jag förstår kan sånadär hen-människor både avses beteckna folk som envisas med att använda "hen" i tid och otid och folk som uppfattas. eller själva anser sig vara, något annat än manliga eller kvinnliga.

Här skulle man kunna hävda att mina två svagheter samtidigt är varandras lösningar - man skulle kunna använda uttalet [hɛn] för av okänt eller irrelevant kön och [he:n] för icke-binära personer.

Men den lösningen tror jag skulle ha mycket svårt att nå generell acceptans.
Citera
2022-01-14, 17:38
  #2037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här skulle man kunna hävda att mina två svagheter samtidigt är varandras lösningar - man skulle kunna använda uttalet [hɛn] för av okänt eller irrelevant kön och [he:n] för icke-binära personer.

Men den lösningen tror jag skulle ha mycket svårt att nå generell acceptans.

Elegant. Kanske med olika stavning också. Exakt vilken alternativ staving som komplement till hen vi i så fall skulle ha har jag inget bra förslag på.
Citera
2022-01-14, 20:01
  #2038
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag håller med om att uttalet [he:n] är ovanligt i betydelsen personligt pronomen i tredje person av okänt eller irrelevant kön. Däremot hör jag det inte sällan i betydelsen personligt pronomen i tredje person på person som varken identifierar sig - eller av andra identifieras- som mankön eller kvinnokön. Vad jag förstår kan sånadär hen-människor både avses beteckna folk som envisas med att använda "hen" i tid och otid och folk som uppfattas. eller själva anser sig vara, något annat än manliga eller kvinnliga.

Här skulle man kunna hävda att mina två svagheter samtidigt är varandras lösningar - man skulle kunna använda uttalet [hɛn] för av okänt eller irrelevant kön och [he:n] för icke-binära personer.

Men den lösningen tror jag skulle ha mycket svårt att nå generell acceptans.

Detta är ju precis vad som är fallet med väl, vilket ofelbart leder till synpunkter i linje med trådar som denna:

(FB) "Väl" kontra "väll" / "nått" kontra "nåt"
Citera
2022-01-30, 09:17
  #2039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldworldorder
Min estetik vad gäller ord och uttryck är att kortare är bättre. Om man kan få fram samma innehåll med färre tecken tycker jag det är snyggt. Använder man fler tecken än vad som behövs tycker jag det är fult. Så klart är det här väldigt subjektivt.

Du menar som:

Citat:
Ursprungligen postat av 0ldworldorder
Min esttk vd gller ord & uttrck ä tt kortre ä bttre. om en kn f frm smm inll md färr tckn tyckr ja dt r snggt. Anvndr en flr tcken n vd sm bhövs tyckr ja d r fult. S klrt ä dt hr väldgt sbjktvt.

Om det nu verkligen är antal tecken som är grejen. För den initiala lässvårigheten är enbart en vanesak.

Annars är det nog något annat än antal tecken som är grejen eftersom du till och med missade att använda 'en' istället för 'man' i din text.

Skriver du alltså "neger" istället för "svart person", "mörkhyad" eller "person med afrikansk" härkomst. Det är färre tecken i det förstnämnda.
__________________
Senast redigerad av Varglig 2022-01-30 kl. 09:21.
Citera
2022-01-30, 09:23
  #2040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du menar som:



Om det är antal tecken som är grejen. För den initiala lässvårigheten är enbart en vanesak.
Annars är det nog något annat eftersom du till och med missade att använda 'en' istället för 'man' i din text.

Jag utesluter inte att jag skulle uppskatta din förkortade version av mitt inlägg om jag hade lärt mig läsa med det skriftspråket.

Som det är nu är det ganska oläslig för mig.

Preferensen "så kort som möjligt" behöver göras tydligare. "så kort som möjligt utan att försvåra läslighet" är en möjlig variant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in