Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det stora problemet med hen är att det är oklart både hur det ska uttalas och vad det betyder.
Det är egenskaper ordet
hen har bara i kraft av att vara del av språket. Tyvärr.
Ett av många stora problemen med språk är att det är oklart både hur saker ska uttalas och vad de betyder.
Olyckligtvis lika sant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Uttalas det [hɛn] eller [he:n]? Och betyder det av oklart eller irrelevant kön eller ska det användas för att beteckna personer som varken tillskriver sig själva manlig eller kvinnlig könsidentitet, så kallade icke-binära?
Uttalet är inget att fästa större vikt vid. Om ordet får fäste kommer säkert något rikssvenskt uttal bli normgivande efter ett tag. Det finns gott om ord vars uttal är varierande redan som vi har det nu.
Att ords betydelser är oklara är djupt problematiskt men tyvärr mer vanligt än ovanligt. Eftersom
hen tycks vara ett artificiellt konstruerat ord hade det så klart varit önskvärt om man bemödat sig om att definiera det väl. Min förståelse av ordet är att det främst syftar på person vars kön i sammanhanget är irrelevant men även kan syfta på person som varken tillskriver sig själva manlig eller kvinnlig könsidentitet. Liksom när det gäller alla mångtydiga ord så behöver den exakta betydelsen framgå av sammanhanget. Ibland kommer tolkingen bli fel och förvirring uppstå. Olyckligt, men inte ovanligt när det gäller ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Här på forumet finns det ingen som helst anledning att använda hen. Till följd av vår medlemsanonymitet har vi ju haft behov av ett könsneutralt tredjepersonsingularpronomen långt innan de akademiska feministerna började köra med hen. Det är visserligen inte så lätt att avgöra hur h*n ska uttalas, men det spelar ju rätt måttlig roll på ett rent skriftligt forum.
Min främsta invändning mot
h*n är att det är ett "ord" som innehåller ett icke-alfabetiskt tecken. Att inte kunna räkna med att ett ord består av alfabetiska tecken kan bli trassligt. Även om jag håller med dig om att uttal inte är så viktigt för ord som används på ett forum är det inte helt utan betydelse. Ta till exempel fenomenet
poddar som läser högt ur forum. I det sammanhanget behöver ord ha ett uttal. Min gissning är dessutom att forumet har blinda besökare,
h*n är inte helt lyckat för den gruppen heller.