Citat:
Ursprungligen postat av
Ejlah91
Idag dog min farmor, som varit en fantastiskt "extraförälder" åt mig. Hon dog i cancer. Elak jävla skit cancer. Var och hälsade på henne på hemmet efter hon gått vidare till nästa liv.
Senast jag träffade så berättade Berättade hur underbar jag tyckte hon var och hur mycket jag älskar henne,. Men just nu sitter jag hög, för att försöka klara av kvällen. Har aldrig varit med om en så nära person förlorat livet. Hur klarar jag detta?
Jag beklagar verkligen. 🌹
Första "nära" upplevelsen av sorg är, helt naturligt, när en mor- eller farföräldrar avlider. Oftast verkar folk ta det ganska "lätt" - det var en äldre person, han/hon hade levt sitt liv, man var kanske inte supernära etc - men för dig är det annorlunda då hon var som din "extramamma". Jag kan relatera till det, växte upp med mina morföräldrar och sörjde mycket mer när de dog än när mina föräldrar gick bort.
Det enda jag kan säga till dig är vad andra sagt; det finns inget "rätt" sätt att sörja. Alla sörjer på olika sätt, och inga sätt är fel.
När min mormor dog fann jag viss tröst i att veta att hon hade levt ett lyckligt liv och att hon nu slapp lida. Dessutom levde min morfar fortfarande och behövde hjälp och stöd, så jag ägnade mig åt det. Hjälpte honom fixa begravningen osv. Att vara,sysselsatt var den bästa medicinen för mig.
Om jag får liv att leka lite morsa vill jag avråda från droger och alkohol. Det kanske känns bättre för stunden, men du skjuter bara upp sorgen och förr eller senare kan det slå extra hårt om du inte bearbetar den nu. Men det där avgör du förstås själv.
Har begravningen varit ännu?