2022-01-29, 18:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej det är ingen fjäder i hatten för Regeringen, FoHM eller Tegnel att mer eller mindre avsiktligt låtit den ursprungliga varianten smitta ner onödigt många och därigenom också dödat onödigt många.

Finland, Danmark och Norge har däremot en hel indianhövdings huvudbonad vardera i hatten för att de skyddat sin befolkning föredömligt.
Få döda hos dem jämfört med hos oss.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-15..2022-01-28&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&R elative+to+Population=true&Color+by+test+positivit y=false&country=GBR~DEU~FRA~SWE~DNK~NOR~FIN~Europe anUnion

Hela Norden ja hela EU har överlägsen sjukvård jämfört med U-Sverige. Där har du förklaringen till diskrepansen gällande dödstal. I Sverige har däremot ungdomen fått en betydligt drägligare tillvaro tack vare rimligare restriktioner. Detta är vad som betyder något, inte några extra månader livstid för 100 plussare. Utilitarism är ett begrepp som ni fjantar med era jävla dödstal behöver lära er.
Citera
2022-01-29, 18:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ha, ha!
Du har ingen aning om varifrån jag kommer, men jag har aldrig låtsats vara Ålänning.

Vad är det jag ljuger om, att Nyan skrivit om långtidscovid???
Jag har läst om det i alla fall.

Lägg ner nu din tönt, jag prenumerar till skillnad från dig på båda åländska tidningar.
Citera
2022-01-29, 18:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Influensa är minst lika farligt som omikron. Svininfluensan lyckades man ju fucka upp totalt också genom att ge barn narkolepsi. När deltan härjade fann iaf en idé att ge riskgrupper vaccin men nu är vaccinet fullständigt överflödigt och en onödig risk. Bara rädda idioter har svårt att greppa dagsläget,
Pandemin är över.

Pandemin är över? Sure, halva Sverige ligger hemma i feber....
Citera
2022-01-29, 18:06
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Jag tror att du har glömt att faktorera in att Sverige är ett u-land och bajsland i nivå med vad du hittar i arabvärlden. Vi skulle aldrig klara att ha en lockdown (som för Covid inte ens är berättigad) under en längre tid. Det skulle inte fungera ekonomiskt, det skulle inte fungera organisatoriskt.

För en gångs skull spelade politikerna sina kort helt rätt för att skademinimera.

Eller så har vi bara en annan lagstiftning

Regeringen måste öppna en ny lag för att göra en lockdown. Det har gått i lättare i andra länder vars grundlag tillåter nedstängningar. Därför har vi bara haft rekommendationer och restriktioner än så länge. Så sett var det ju helt naturligt för Tegnell att föreslå flockimmunitet därför att det inte fanns några nedstängningslagar för Sverige att ta till, som för våra grannländer. Förstår du ? Det handlar inte om skicklighet .

Sverige ett U-Land ? Jahadu
Senast redigerad av Opaque 2022-01-29 kl. 18:09.
Citera
2022-01-29, 18:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vem har sagt att Omikron inte sprids i skolan? Inte FHM i alla fall.

Den eventuellt ökande smittspridningen är ett lågt pris för att hålla dom öppna och allt annat är dårskap.

Är du rädd så ta lite eget ansvar och dra på dig en sundströmare så är du tvärsäker. Men med dina åsikter förutsätter jag att du använt en sådan genom hela pandemin eller?
Annars ska du inte gnälla på någon annan vet du utan att föregått med gott exempel.

Mig veterligen har inte FHM kommit med något nytt ställningstagande vad gäller smittspridningen i skolan. Den existerar inte enligt dem. Barn smittar inte. Inte ens när 80% ligger hemma och är sjuka och det inte finns någon personal. Då heter det att lärarna smittats i lärarrummen och barnen har smittats i hemmen eller på kalas och fester, för i skolan smittar det inte. Smått parodiskt måste jag säga. Går inte ens att bli arg längre.
Citera
2022-01-29, 18:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej det är ingen fjäder i hatten för Regeringen, FoHM eller Tegnel att mer eller mindre avsiktligt låtit den ursprungliga varianten smitta ner onödigt många och därigenom också dödat onödigt många.

Finland, Danmark och Norge har däremot en hel indianhövdings huvudbonad vardera i hatten för att de skyddat sin befolkning föredömligt.
Få döda hos dem jämfört med hos oss.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-15..2022-01-28&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulative&R elative+to+Population=true&Color+by+test+positivit y=false&country=GBR~DEU~FRA~SWE~DNK~NOR~FIN~Europe anUnion

Men våra nordiska grannländer kommer hinna inkapp vettu. Kommer hända precis vilket århundrade som helst....
Citera
2022-01-29, 18:12
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Som vanligt denna tid på året då. Däremot måste ju karantän avskaffas direkt , även bör man få jobba med milda symptom. Och de allra flesta omikronfall är idag symptomfria så fullständigt vansinne att hålla dessa personer ifrån jobb och skola. Skärpning krävs.
Citera
2022-01-29, 18:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Källa på att 5 miljoner svenskar för tillfället ligger nedbäddade i feber tack. Det är mycket möjligt att 5 miljoner svenskar smittats men eftersom viruset i fråga är såpass milt är det inte speciellt hög procent av dessa som är sjuka.

Feber är för övrigt ingen pandemi. Det har inte under hela den här hösten och vintern varit något som ens påminner om en pandemi. Så ja, om det nu ens någonsin varit en pandemi så är den över. Sedan länge. Inte i din hjärna kanske, men i verkligheten.
Citera
2022-01-29, 18:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Mig veterligen har inte FHM kommit med något nytt ställningstagande vad gäller smittspridningen i skolan. Den existerar inte enligt dem. Barn smittar inte. Inte ens när 80% ligger hemma och är sjuka och det inte finns någon personal. Då heter det att lärarna smittats i lärarrummen och barnen har smittats i hemmen eller på kalas och fester, för i skolan smittar det inte. Smått parodiskt måste jag säga. Går inte ens att bli arg längre.
Om smittspridningen är hög i skolan borde alla skolbarn ha naturlig immunitet sedan lång tid tillbaka. Om de inte har det är smittspridningen inte hög. Hur vill du ha det?
Citera
2022-01-29, 18:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om smittspridningen är hög i skolan borde alla skolbarn ha naturlig immunitet sedan lång tid tillbaka. Om de inte har det är smittspridningen inte hög. Hur vill du ha det?

Inte om man blir reinfekterad, vilket jävligt många tycks bli.
Citera
2022-01-29, 18:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jo, FHM har sagt, redan under Delta-varianten, att situationen förändrats, därav testningen av barn och vaccinering av 12-16 åringar.
Citera
2022-01-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast det undrar jag. De har stiftat en lag som innebär att de KAN tvångsvaccinera befolkningen. Det innebär att OM viruset muterar till något värre, eller det kommer ett nytt virus så kan de genast sätta in den åtgärden.

Det finns ju ingen anledning att låta ovaccinerade gå på krogen med negativa tester eller genomgången sjukdom om det samtidigt är förbjudet att vara ovaccinerad. Eller vad ska man tro?

Dessutom är väl lagen tillfällig och gäller under en begränsad period?

Lagen ska börja gälla från 1 februari enligt vad jag hittar.
Ser inget om att det har ändrats någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in