Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Tonen kan härröra till att du i slentrian slänger dig med antivaxxer, då framstår inget övrigt som seriöst.
Det är inte svart eller vitt och ett av dina största argument visade sig inte hålla granskning.
Du erkänner att vaccinbehov är individuellt.
I övrigt håller jag med om vad du säger här.
Fast jag har inte förnekat att vaccinbehovet är inviduellt. Så har jag t.ex gjort skillnad mellan en frisk ovaccinerad 20 åring, som tidigare haft, konstaterad, covid-19, och en ovaccinerad 60 åring som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion.
Det som ändrat sig för mig är att det inte verkar påverka immuniteten om man vaccinerar sig fast man tidigare genomgått en SARS-COV2 infektion. "Naturlig" immunitet ger, i sig, ett fullgott skydd emot svår sjukdom.
Detta ger konsekvenser nu, då det inte längre finns, något, argument för vaccinpass. Och eftersom Omikron sprider sig så snabbt till hela befolkningen, som då får ett fullgott skydd emot svår sjukdom, så är det bara att avskaffa, alla, restriktioner.
Men för den ovaccinerade, som inte genomgått en, konstaterad, SARS-COV2, infektion, så rekommenderar jag ändå vaccination, trots att risken för svår sjukdom är mindre vad gäller Omikron. Detta gäller speciellt medelålders och inte minst äldre, som bör ta sin tredje dos, om de hinner innan de får Omikron.