2022-01-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Jaha matchen Fulham-Blackpool avbruten för att det ÄNNU EN GÅNG är någon på läktaren som har drabbats av något hälsoproblem. Läs hjärtat efter att ha tagit "vaccinet".
Sånt som hände en gång på tio år tidigare händer nu nästan varje vecka, men det är givetvis en slump då ju "vaccinet" är säkert och effektivt...

Jaja, det här är normalt. Har ingenting med vaccinet att göra. Hur många är dom uppe i nu?
Citera
2022-01-29, 16:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tonen kan härröra till att du i slentrian slänger dig med antivaxxer, då framstår inget övrigt som seriöst.
Det är inte svart eller vitt och ett av dina största argument visade sig inte hålla granskning.
Du erkänner att vaccinbehov är individuellt.
I övrigt håller jag med om vad du säger här.

Fast jag har inte förnekat att vaccinbehovet är inviduellt. Så har jag t.ex gjort skillnad mellan en frisk ovaccinerad 20 åring, som tidigare haft, konstaterad, covid-19, och en ovaccinerad 60 åring som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion.

Det som ändrat sig för mig är att det inte verkar påverka immuniteten om man vaccinerar sig fast man tidigare genomgått en SARS-COV2 infektion. "Naturlig" immunitet ger, i sig, ett fullgott skydd emot svår sjukdom.

Detta ger konsekvenser nu, då det inte längre finns, något, argument för vaccinpass. Och eftersom Omikron sprider sig så snabbt till hela befolkningen, som då får ett fullgott skydd emot svår sjukdom, så är det bara att avskaffa, alla, restriktioner.

Men för den ovaccinerade, som inte genomgått en, konstaterad, SARS-COV2, infektion, så rekommenderar jag ändå vaccination, trots att risken för svår sjukdom är mindre vad gäller Omikron. Detta gäller speciellt medelålders och inte minst äldre, som bör ta sin tredje dos, om de hinner innan de får Omikron.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-29 kl. 16:43.
Citera
2022-01-29, 16:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Men behåller tvångsvaccinering såvitt jag förstått.

Vilket är fullständigt sinnessjuk rent principiellt, om det inte gällt digerdöden. Och i praktiken helt meningslöst, då, konstaterad, genomgången SARS-COV2 infektion ger lika bra skydd mot svår sjukdom som genomgången SARS-COV2 infektion plus vaccin. Jag hoppas att de ändrar sig där, för österrikarnas och Österrikes skull!
Citera
2022-01-29, 16:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Smittan måste vara oerhört utbredd nu! Jag verkar dock ha klarat mig, jag fick äntligen min tredje spruta i fredags, och har inga symptom, så jag bör vara över bäcken nu. Trots ett par riskanta upplevelser den sista tiden...

Var det svårt för dig att få tid? Hur är tillgången på lediga tider där du bor?

När påfyllnadsdoser har hunnit ges till alla som önskar, så minskar min motivation att motverka smittspridningen. Därför är det intressant att få en uppfattning hur många som fortfarande väntar på chansen att få en påfyllnadsdos.
Citera
2022-01-29, 16:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Hur har mänskligheten överlevt utan vaccin sen apor var det snyggaste som gick upprätt? Äter du Alvedon trots att du inte har huvudvärk, ”för säkerhets skull”?

16 tusen har ju dött bara i Sverige. 100 tusen på sjukhus.
Citera
2022-01-29, 17:01
Medlem
Citat:
Jaha matchen Fulham-Blackpool avbruten för att det ÄNNU EN GÅNG är någon på läktaren som har drabbats av något hälsoproblem. Läs hjärtat efter att ha tagit "vaccinet".
Sånt som hände en gång på tio år tidigare händer nu nästan varje vecka, men det är givetvis en slump då ju "vaccinet" är säkert och effektivt...

Kan absolut inte ha med viruset att göra.. som hela UK haft den senaste månaden…

Självklart är det vaccinet.. jävla idioter
Citera
2022-01-29, 17:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Abnormalities have been identified in the lungs of long Covid patients that could offer a potential explanation for why some people experience breathlessness long after their initial infection.

The findings, from a pilot study involving 36 patients, raise the possibility that Covid may cause microscopic damage to the lungs that is not detected using routine tests.

Breathlessness is a symptom in the majority of long Covid patients, but it has been unclear whether this is linked to other factors such as changes in breathing patterns, tiredness, or something more fundamental.

According to Dr Emily Fraser, a consultant at Oxford university hospitals and a co-author of the study, the latest findings are the first evidence that underlying lung health could be impaired.

“It is the first study to demonstrate lung abnormalities in [people with long Covid] who are breathless and where other investigations are unremarkable,” said Fraser. “It does suggest the virus is causing some kind of persistent abnormality within the microstructure of the lungs or in the pulmonary vasculature.”

https://www.theguardian.com/society/2022/jan/29/long-covid-study-finds-abnormality-in-lungs-that-could-explain-breathlessness
Citera
2022-01-29, 17:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
16 tusen har ju dött bara i Sverige. 100 tusen på sjukhus.

Det vore intressant att se statistik över hur många historiskt sett som haft ett förkylningsvirus samtidigt som de dör. Dessutom att de togs fram statistik över hur många som varit förkylda v.4 varje år.

Hoppas det nu i fortsättningen kommer att redovisas och att det blir restriktioner som säger att den som är förkyld inte ska gå till jobb eller skola.
Citera
2022-01-29, 17:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det vore intressant att se statistik över hur många historiskt sett som haft ett förkylningsvirus samtidigt som de dör. Dessutom att de togs fram statistik över hur många som varit förkylda v.4 varje år.

Hoppas det nu i fortsättningen kommer att redovisas och att det blir restriktioner som säger att den som är förkyld inte ska gå till jobb eller skola.

Man ska inte gå till jobb eller skola om man är sjuk.
Citera
2022-01-29, 17:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Vad får de för problem?
Citera
2022-01-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var och hämtade ut test till en vän idag, långa köer. FHM:s gissningar har ju varit rent ut sagt usla hittills.

Tegnell var ju den enda personen i världen som förordade flockimmunitet.

Nu efter vaccin och lockdowns som oroliga politiker och medicinbolagen drivit stenhårt så har ju tom WHO erkänt att omikron nog kommer ge flockimmunitet.

Det om något är väl en enorm fjäder i hatten till tegnell?
Citera
2022-01-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du ser en värre verklighet än vad jag ser! :-D

Skämt åsido, så tror jag att pandemin snart kommer att börja klinga av nu, men att vi kommer att ha tillräckligt mycket smitta ända tills solen och värmen kommer tillbaka igen, för att vi ska vara tvungna att akta oss. I alla fall alla som inte är antingen trippelvaccinerade eller har haft det inom de senaste månaderna.

ALLA har inte haft det, men visst är det många just nu. Dock är det svårt att veta hur många som verkligen är sjuka och hur många som passar på att ta lite extra familjesemester... Det går ju lätt nu, när man inte måste testa sig (eller inte får tag i ett test ens om man försöker, i en del fall).

Ja jag överdrev lite för dramatik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in