2022-01-29, 15:53
Bannlyst
Intressant att Österrike lättar på restriktionerna för de ovaccinerade.

"In a further step, from Feb 12, Austria will eliminate so-called "2G rules" barring those who are not vaccinated against or recovered from the virus from entering non-essential shops."

"Now, alongside entering shops from Feb 12, Austria will also ease measures barring the unvaccinated from restaurants from Feb 19, Mr Nehammer said, saying those with a negative Covid-19 test result will be able to visit restaurants and tourist attractions."

https://www.straitstimes.com/world/europe/austria-to-ease-covid-19-restrictions-for-the-unvaccinated
Citera
2022-01-29, 15:58
Medlem
Det kanske är den sista försvarlinjen i denna tråd men känner inte ni att pandemin är över nu?

ALLA i hela jädra Sverige har haft omikron och ALLA förutom några nästan döende har avlidit.

Överdödligheten är minimal och i UK dör fler av influensa än covid.

Skadan med polariserig ovaxxade-vaxxade och alla kraschade restauranger och äktenskap är mångdubbelt värre.
Citera
2022-01-29, 16:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det kanske är den sista försvarlinjen i denna tråd men känner inte ni att pandemin är över nu?

ALLA i hela jädra Sverige har haft omikron och ALLA förutom några nästan döende har avlidit.

Skadan med polariserig ovaxxade-vaxxade och alla kraschade restauranger och äktenskap är mångdubbelt värre.

Nä alla har inte haft det.
Citera
2022-01-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä alla har inte haft det.

Enligt FHM 500 000 i veckan men jag skulle väl skrivit flockimmunitet istället.
Citera
2022-01-29, 16:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Enligt FHM 500 000 i veckan men jag skulle väl skrivit flockimmunitet istället.

Var och hämtade ut test till en vän idag, långa köer. FHM:s gissningar har ju varit rent ut sagt usla hittills.
Citera
2022-01-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var och hämtade ut test till en vän idag, långa köer. FHM:s gissningar har ju varit rent ut sagt usla hittills.

Så är det ju, men om man själv gör ett överslag där vi nu testar 50.000 positivt varje dag så är ju inte 500.000/ veckan särkilt konstigt enligt mig iaf.

Gissningar blir det ju så länge vi inte testar alla..
Citera
2022-01-29, 16:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Du ser en värre verklighet än vad jag ser! :-D

Skämt åsido, så tror jag att pandemin snart kommer att börja klinga av nu, men att vi kommer att ha tillräckligt mycket smitta ända tills solen och värmen kommer tillbaka igen, för att vi ska vara tvungna att akta oss. I alla fall alla som inte är antingen trippelvaccinerade eller har haft det inom de senaste månaderna.

ALLA har inte haft det, men visst är det många just nu. Dock är det svårt att veta hur många som verkligen är sjuka och hur många som passar på att ta lite extra familjesemester... Det går ju lätt nu, när man inte måste testa sig (eller inte får tag i ett test ens om man försöker, i en del fall).
Citera
2022-01-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Varför är du så otrevlig. Jag är nämligen inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel eller ny vetenskaplig fakta tillkommer. Och nu har det faktiskt hänt:

CDC undersökte i november 2021 hur fyra olika grupper klarade av en infektion av Delta-varianten. Grupperna var:

1. Ovaccinerade utan tidigare konstaterad genomgången SARS-COV2 infektion, (alltså av Wuhan-varianten eller Alfa-varianten):

Dessa hade en, relativt sett, hög risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

2. Ovaccinerade men med en tidigare genomgången SARS-COV2 infektion:

Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

3. Vaccinerade med tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.

Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

4. Enbart vaccinerade:

Dessa hade, relativt sett, en låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

https://www.youtube.com/redirect?event=video_description&redir_token=QUFFL UhqbHp5N01hMFFGRjlyR2JoTklzLVVRQXMtX2I5d3xBQ3Jtc0t rZTJ3REllazVBNVd4b1AzMHFrRUtpQy15 YTdTcTgybDhwZTdaMkNXRGlHYWxHN1JRZFlWLUk3dEM5OHFUWW VRUTVVLXJ3Q0ZEazQ3V28tdnZvWWtaNUsyTlRsTFZQdkJ5M21H Q3ZaQ08wVmZyMTlDdw&q=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fm mwr%2Fvolumes%2F71%2Fwr%2Fmm7104e1.htm%23contribAf f

Så följande kan konstateras:

Det är ovaccinerade utan tidigare genomgången SARS-COV2 infektion som löpte hög risk för allvarlig sjukdom.

Om man redan haft en SARS-COV2 infektion, (ev. längd på immuniteten tar jag inte ställning till), så tillför vaccinerna inget, även fast de inte heller försämrar immuniteten.

Vaccinet hjälper de som inte tidigare haft en, konstaterad, genomgången SARS-COV2 infektion att minska risken för svår sjukdom, högst väsentligt.

Så hur påverkar dessa resultat oss, nu?

De som haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion sedan ett åtminstone maximalt, ett halvår tillbaka behöver inte bekymra sig om att ta vaccin, om de inte vill, (det gör ingen skada).

De som inte haft en, konstaterad, SARS-COV2 infektion tidigare bör vaccinera sig, trots att Omikron, oftast, är mildare för de flesta. Detta gäller i synnerhet de som är 40 plusare och absolut de som är 60 år eller äldre. Dessa bör ta sina tre vaccin doser.

Och för mig, vad gäller ändrade ståndpunkter så blir det:

Vaccinpassen kan nog tas bort omgående. Lika så restriktionerna.

Dock bör ovaccinerade som inte hunnit genomgå en SARS-COV2 infektion fortfarande rekommenderas att vaccinera sig, speciellt de äldre som ännu inte vaccinerat sig.

Tonen kan härröra till att du i slentrian slänger dig med antivaxxer, då framstår inget övrigt som seriöst.
Det är inte svart eller vitt och ett av dina största argument visade sig inte hålla granskning.
Du erkänner att vaccinbehov är individuellt.
I övrigt håller jag med om vad du säger här.
Citera
2022-01-29, 16:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varifrån får du sex månader? Som jag förstod det räckte det med tidigare genomgången infektion, oavsett när, för att få en mycket låg risk för allvarlig sjukdom.

Jag hoppas att du har rätt där, jag kanske missade det.
Citera
2022-01-29, 16:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så är det ju, men om man själv gör ett överslag där vi nu testar 50.000 positivt varje dag så är ju inte 500.000/ veckan särkilt konstigt enligt mig iaf.

Gissningar blir det ju så länge vi inte testar alla..

Det kan vara så, säger inte emot det. Men alla har inte blivit smittade vilket var påståendet.
Citera
2022-01-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Intressant att Österrike lättar på restriktionerna för de ovaccinerade.

"In a further step, from Feb 12, Austria will eliminate so-called "2G rules" barring those who are not vaccinated against or recovered from the virus from entering non-essential shops."

"Now, alongside entering shops from Feb 12, Austria will also ease measures barring the unvaccinated from restaurants from Feb 19, Mr Nehammer said, saying those with a negative Covid-19 test result will be able to visit restaurants and tourist attractions."

https://www.straitstimes.com/world/europe/austria-to-ease-covid-19-restrictions-for-the-unvaccinated

Men behåller tvångsvaccinering såvitt jag förstått.
Citera
2022-01-29, 16:27
Avslutad
Jaha matchen Fulham-Blackpool avbruten för att det ÄNNU EN GÅNG är någon på läktaren som har drabbats av något hälsoproblem. Läs hjärtat efter att ha tagit "vaccinet".
Sånt som hände en gång på tio år tidigare händer nu nästan varje vecka, men det är givetvis en slump då ju "vaccinet" är säkert och effektivt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in