Citat:
Ursprungligen postat av
bossekaka
ja det var helt sjukt korkat. Det jag undrar är varför , nu gissar jag lite , men jag tror inte det finns en enda resturang som drivs av en Somalie i Borlänge? Något mer passivt folk har aldrig skådats.
Det är inte märkligt eller förvånande alls, med tanke på att de är nomadfolk. Att man bara anstränger sig för basala saker som mat och sovplats, sedan vilar man, är deras livsstil. De lever fortfarande mer som djuren kan man säga. Naturligtvis krockar det totalt med våran inustraliserade moderna kultur, där man aldrig slutar sträva eller är nöjd. De funderar säkerligen på vad vi håller med, då de får sina behov gratis och utan ansträngning. Vi har en annan mentalitet och drabbas av psykisk ohälsa av passivitet. Så fort vi slutar sträva efter saker så börjar vi sakta dö. Få människor klarar t.ex av omställningen vid pension med hälsan i behåll. Likaså individer som plötsligt blir ekonomiskt oberoende. Att det är lyckan, är en illusion, en fantasi som många strävar efter. Men den strävan fyller en funktion som vi är beroende av.
Annat är det med nomadfolk från t.ex Somalia. Det är en rosa fantasi om att alla människor är lika och att alla kulturer är kompatibla med varandra, som de försökt sälja på oss under hela det här vansinniga ”mångkulturs”-projektet.